Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 768 ggr
Guinea_Moon
2015-08-31 20:35

Hur förändrar kastreringen en hane?

Jag har hört att kastrerade hanar inte kan bo med andra hanar - utom i par med en annan hane, kastrerad eller ej. Så aggressiviteten påverkas alltså inte av kastreringen? Men många marsvinsägare har kastrater med honor. En kastrat per honflock. Är det alltid problemfritt? Förekommer det att kastraten angriper "ledarhonan" och slåss om rang?

Annons:
Lillyrod
2015-08-31 20:54
#1

Kastrerad eller ej är ingen skillnad för ett marsvin. De vet helt enkelt inte om det ; ).

Jag har aldrig hört om en hane som slåss med honor. Min kastrat kan någon enstaka gång säga ifrån om någon av honorna tar sig ton men annars bryr han sig bara var fjortonde dag.

Hanen är högst i rang, iallafall här, och det är ingen som ifrågasätter det.

Guinea_Moon
2015-08-31 20:56
#2

Gosar han med honorna? Tycker han om att ligga nära dem och mysa? Honor ligger ju ofta inte tillsammans utan vill ha varsitt hus.

Lillyrod
2015-08-31 20:58
#3

Här gosas bara när honorna brunstar annars håller de sig för sig själva. Mina har aldrig velat ligga nära varken honorna eller hona med hane. Hanen fungerar lika bra som kastrerad. Ingen skillnad alls förutom att det inte blir bebisar ; )

Guinea_Moon
2015-08-31 21:32
#4

Det låter ju väldigt trevligt och kul för honorna! ;)

Marsvin.Fantasten!
2015-09-01 10:43
#5

Min hane, slutade främst lukta illa, blev lite lugnare oxå, det var väll den största skillnaden!

Guinea_Moon
2015-09-01 21:23
#6

Men blir det aldrig bråk mellan en kastrat och en hona? Inte ens vid introduktionen? Hanar slåss ju på liv och död, har jag fått höra. Tänk om han gör utfall mot honan då!

Annons:
Lillyrod
2015-09-01 21:39
#7

Tro mej. De enda utfallen han kommer att göra är mot hennes bak 😃. Om hon tycker han är dum så skickar hon en kiss-stråle mitt i fejset på honom och sen är han lugn ett tag.  

Jag skaffade min hane först. Sen de 2 honorna som var ca 2 månader yngre än honom. Han fick bo i egen bur tills han var kastrerad. De nosade på varann genom gallret i buren när tjejerna var ute på golvet men träffades bara så.

När tiden var inne släppte vi ut honorna på golvet och öppnade hans bur. Det var en massa spring och kurrande och pip en stund men det var mest för att han var så till sig över att äntligen få träffa dem. Efter en timme släppte vi bara ner dem i bokhylleburen allihopa och allt var frid och fröjd. 

Det är snart 2 år sedan och inget bråk på den tiden.

JonnaCecilia
2015-09-01 21:41
#8

Hanar bråkar om dominans, dominans vill de ha pga den dominante är den som får honorna ;) Alltså har en hane ingenting att bråka med en hona om!

busKotten
2015-09-06 16:27
#9

Jag har en kastrerad hane tillsammans med mina fyra honor. Har fungerat jättebra. Denna hanen är dessutom väldigt skarp och funkade inte alls tillsammans med andra hanar, därav blev kastrering vår lösning.

Mestadels är han väldigt snäll mot sina tjejer men kan då han tycker att det behövs, vid sista biten mat, bästa husplatsen osv nypa ifrån på framförallt de två honorna som inte riktigt är nöjda med sin rangplacering och försöker klättra lite. Han är dock väldigt snäll mot "ledarhonan" och den i lägre rang som är nöjda med sina platser.

Jag upplever att det har blivit en bättre gruppbalans än när jag bara hade honorna tillsammans.

Upp till toppen
Annons: