Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1543 ggr
tenevallaren
2015-10-02 13:33

avslagen tand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, upptäckte idag att mitt marsvin har slagit av en tand… Kan jag göra något själv för att dom ska växa ut jämnt igen? Typ ge mycket grenar, knäckebröd, hö osv? 

Har hört att några har klippt av den andra tanden själv med klosax, är det något jag kan göra?

Annons:
Ljungåsen
2015-10-02 15:25
#1

Klipp inte av den andra tanden. Det behövs inte, och gör bara det hela värre. Marsvinständer växer ruskigt fort, så det kommer rätta till sig av sig själv utan att du behöver göra någonting. Här finns bilder och text. http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html

tenevallaren
2015-10-02 15:35
#2

#1: Åh vad skönt att höra! Tack så jätte mycket för svar! :)

Ljungåsen
2015-10-02 15:51
#3

#2 Just brutna tänder är någonting som verkligen ser mycket värre ut än vad det är. Du kommer bli förvånad över hur fort tänderna växer, det blev jag när min lille bröt av båda framtänderna. Att läsa om det och att se det i verkligheten är inte riktigt samma sak.

jojjehanna
2015-10-02 17:23
#4

vår ena hade brutit av en övertand vid roten men den är på g ordentligt nu. går verkligen skitfort.

tenevallaren
2015-10-02 21:51
#5

#3: Jo jag vet att dom växer som ogräs. Han har brutit en tand tidigare (inte så länge sedan) Då åkte jag till veterinären och slipade dom jämnt. Men det kändes jätte jobbigt med tanken på att jag måste åka dit igen… Men jag måste tacka er för svaren! Det gjorde mig lite lugnare :) 

Så då kan jag avvakta och bara se till att dom har mycket hö (vilket dom alltid ska ha) :)

Ljungåsen
2015-10-02 22:31
#6

#5 Du kan avvakta med gott samvete. Ha bara koll på att han äter som vanligt. Jag har aldrig varit till veterinären med brutna tänder, det brukar inte behövas.

Annons:
Upp till toppen
Annons: