Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1383 ggr
lissora
10/3/15, 7:07 AM

De slutar inte slåss

Urgh… Mina två marsvin (6 och 3 år) har börjat slåss nu sedan ungefär 1 månad tillbaka. De blir inte som en boll men den 3 åriga jagar den andra och sätter sig i ryggen och biter tag så det lossnar massor med päls och han får små sår… Det är bättre nu MEN… Den 6 åriga är så rädd för det andra marsvinet nu att han endast sitter i ett hörn i buren. Jag får ta ut och ge honom mat och han äter med lika god aptit som alltid och är glad och nyfiken men han vågar verkligen inte röra sig i buren. Samma sak när de har golvtid, när det andra marsvinet kommer så nära som 15 cm springer han så fort därifrån att han nästan ramlar. Hur löser jag detta? Större bur? Den dom har nu är 160x75. :( är ju inte kul för honom att sitta gömd under massor med hö i ett hörn hela dagarna..

Annons:
Ljungåsen
10/3/15, 7:37 AM
#1

Jobbigt att det inte lugnar ner sig. Din treåring låter som om han är full med hormoner. Jag gav ju en del råd i din förra tråd. http://marsvin.ifokus.se/discussions/55d980b38e0e7474bb000528-argt-marsvin-fran-ingenstans Det kan fungera att ge treåringen munkpeppar. Det lugnar ner hormonerna. Som du beskriver så är det han som är problemet. Om det vore ett normalt maktskifte så borde det varit klart nu. Det kan också fungera att ge dem mera plats, kanske ha dem frigående i badrum, tvättstuga eller så. Fast jag är tveksam. Bara du vet när det är dags att ge upp. Jag tror din treåring skulle må bra av att kastreras så att han kan få en flickvän istället. Sexåringen skulle förmodligen fungera fint ihop med en annan, inte fullt lika hormonfylld hane.

lissora
10/3/15, 10:15 AM
#2

Ja funderar på att åka till Ikea och köpa en Billy på 80x200 och se om det fungerar bättre… Att kastrera Brunis (som 3åringen heter) tänkte jag göra när Mimo (6 åringen) går bort han är ju ändå rätt gammal för har förstått att han inte kommer gå ihop med någon annan hane, men jag måste ju göra något NU… Om det inte löser sig funderar jag på att omplacera Brunis och skaffa en snäll gammal gubbe som kompis till Mimo, men samtidigt är jag så fäst vid båda två så vill ju verkligen kunna lösa detta. Ska prova munkpepparn!

Ljungåsen
10/3/15, 10:29 AM
#3

#2 Om du ändå hade tänkt att kastrera Brunis så tror jag att det är en bra idé att göra det nu. Man brukar ju påstå att kastreringen inte påverkar beteendet hos marsvinshanar, men ibland gör det det ändå. Sannolikheten för att de ska fungera ihop ökar, och om de ändå inte fungerar tillsammans så är det mycket lättare att omplacera en kastrerad hane. Lycka till vad du än väljer att göra. Jag förstår att situationen är ohållbar som den är nu.

Mirinda
10/3/15, 11:55 PM
#4

Vi har en kastrerad (p g a sjukdom) och en okastrerad hane ihop. De hade slagits en lång period innan den ene blev sjuk. Båda var då i "slyngelåldern" (puberteten). Efteråt har de hållit sams hur bra som helst. 

Enligt veterinären blir förändringen att den kastrerade hanen inte längre luktar hane, vilket förändrar den okastrerades beteende. Hon sade att kastraten blir någon sorts könsneutralt "det" för den andre. Stundtals tror jag att han fick för sig att kompisen blivit en hona efter operationen.

Vårt lilla kastrerade busfrö har inte förändrats personlighetsmässigt. Den okastrerade är lugn och tålig, men de få gånger han får nog av sin fartige och fräcke burkompis, visar han tydligt vem som bestämmer. Det blir bara en markering, aldrig något våld eller ens tandklapprande.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

lissora
10/5/15, 7:46 AM
#5

Har nu skaffat en Billy på 200x80 sen köpt munkpeppar. Jag hittade bara hel munkpeppar om jag inte ville köpa kilovis, jag antar att jag mortlar den när den kommer men hur mycket ska jag ge och hur? På en gurkbit/i kligröten?

Ljungåsen
10/5/15, 8:19 AM
#6

#5 1-2 korn munkpeppar per kilo marsvin och dag brukar vara det som rekommenderas. Precis som du är inne på så är det enklast att få i dem den om den mortlas. Jag skulle börja med att testa om de äter den strödd på gurka, funkar inte det så testa med att blanda den i gröten. Mina kaniner äter munkpeppar, och de får den blandad med kornkross.

Annons:
lissora
10/13/15, 2:05 PM
#7

Har nu använt munkpepparen cirka 1 vecka och jag märker betydligt skillnad i hans beteende, han går inte längre runt och muckar gräl med den andra samt att jag inte har sett något mer tillfälle då han biter tag i honom MEN… det andra marsvinet är ju fortfarande rädd för honom. Jag märker att Brunis bara vill hälsa, han kuttrar och går fram nyfiken och Mimo kör världens race till närmaste gömställe. Tidigare har ju Brunis då sprungit efter honom och attackerat men nu står han kvar på stället och ser allmänt förvånad ut. Men vad ska jag göra åt detta? Han kan ju inte leva kvar i skräck hela sitt liv. Känns så tråkigt nu när jag verkligen märker att Brunis lugnat ner sig men Mimos beteende är likadant. Ska jag bara vänta ut det?

Ljungåsen
10/13/15, 2:16 PM
#8

#7 Vad händer om du plockar upp dem samtidigt och har i knät? Oftast brukar marsvin inte bråka i knät, och den upplevelsen kan hjälpa dem att bonda. Har du funderat på kastrering? Om det är som #4 skriver, och det låter väldigt troligt, så borde det hjälpa det andra marsvinet att inte vara så rädd. Att Brunis slutar lukta hane skulle säkert hjälpa Mimo.

lissora
10/13/15, 2:37 PM
#9

#7 nej det har jag inte, ska prova det!

Ja har absolut tänkt på kastrering.. Min familj o släkt bor i Uppsala så jag har tänkt då att om Mimo inte blir mindre rädd ta med honom till Mälarens Smådjursklinik så får han bli kastrerad. Men tänkte det var värt att testa detta först. Vad går en kastrering på och hur länge måste marsvinet 'läka'? Så jag vet vad jag har att förvänta mig om det blir så

lissora
10/13/15, 2:40 PM
#10

Eller finns det någon annan bra smådjursklinik i Sundsvallsområdet? Tycker de har varit så otroligt bra på Mälarens och Marianne är ju fantastisk så det är mitt förstaval men samtidigt känns det ju kanske inte så snällt att åka ner o kastrera honom och sen låta honom sitta i en transportbur upp igen i 4 timmar

Ljungåsen
10/13/15, 4:24 PM
#11

#9 Brunis är väl den yngre hanen? Då är det hans kastrering som gör att han inte luktar hane, och då borde Mimo bli mindre rädd för honom. Att kastrera en sexåring är ingenting jag skulle ge mig på faktiskt. Kostnaden varierar beroende på klinik, men runt tusenlappen är ganska vanligt. Jag har ingen egen erfarenhet av eftervård vid kastrering, men jag vet att det ska finnas ett informationspaket som kan beställas från Eragons. http://www.eragons.se/tj%C3%A4nster/vad-g%C3%B6r-eragons-15394221

lissora
10/13/15, 4:29 PM
#12

#9 Ja Brunis är såklart den yngre, skulle aldrig kastrera Mimo! Han börjar bli till åren nu faktiskt märks det.

Tack!!

lissora
10/28/15, 8:46 AM
#13
Annons:
lissora
10/28/15, 8:49 AM
#14

Tänkte uppdatera lite.. :) brunis blev kastrerad i förrgår men han verkar inte blivit speciellt påverkad av operationen och äter och går runt och skriker efter mat. På mälarens sa dom att jag kunde boka en tid hos en veterinär i Sundsvall för att ta bort eventuellt kvarvarande stygn och se om det blivit en böld… Men när jag ringde så fick jag inte boka tid utan hon tyckte jag kunde vänta och se och om det ser bra ut efter 10-12 dagar så behövde jag inte åka in. Men är inte det lite konstigt? Jag är ju ingen veterinär och har ingen aning om hur det ska se ut eller inte se ut. :/

Ljungåsen
10/28/15, 10:02 AM
#15

#14 Vad bra att han har kommit igång ordentligt efter kastreringen, och att han äter som han ska. Det är verkligen goda nyheter. När det gäller uttalandet från veterinären så vet jag inte vad jag ska tycka. Lite konstigt låter det ju.

Upp till toppen
Annons: