Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1910 ggr
Jayla
2015-10-06 18:40

Andas konstigt

Skriver med gråten i halsgropen just nu…

Min älskling började må dåligt i förraveckan. Pep innan han skulle kissa och då kom det blod+mörkare vätska. Upptäckte det väldigt fort då jag tyckte han betedde sig jätteonormalt, han började även andas skumt på kvällen.

Klockan 8 när veterinären öppnade var jag där, där gav man han bactrim som han ska gå på i 10 dagar. Nu på fredag ska vara hans sista dag med bactrim och idag börjar han låta sådär fruktansvärt konstigt igen (Onsdag). Han gör det i perioder, men när han gör det äter han eller så håller jag i honom.

Kan det här vara någonslags lunginflammation? kan det vara något mer än urinvägsinfektionen? Det känns ju som att något trycker på lungorna, men man hittade ingenting på röntgenbilderna. Känner mig helt maktlös och det gör ont i hela hjärtat för jag förstår ju att han kanske har ont. 

Han beter sig dock normalt, stor matglädje, dricker som vanligt. Busar med sin andra griskompis. Popcornar när jag gjort rent buren eller det vankas mat.

Någon här inne som kan hjälpa mig? Stort behov av all slags hjälp. Ska jag proppa i han massa c-vitamin? proppa i han massa banan mot magen?

Bifogar en video där man hör hur han andas.

Annons:
Tjeja
2015-10-06 18:59
#1

Låter som om han har slem i luftvägarna,  ja!

Men sitter högre upp än lunginflammation (utesluter inte lunginflammation för det, men ljudet kommer från luftrören högre upp).

Har du tvångsmatat grisen med bactrim?

Så där blir det lätt när dem har fått ner mat/vätska i luftrören. Sånt som inte ska vara där. Är det inte lunginflammation än är risken ändå mycket stor att det utvecklas till lunginflammation då vad det nu är som kommit ner i luftrören tar med sig bakterier ner.

Ont behöver grisen inte nödvändigtvis ha just nu faktiskt, men nog så jobbigt ändå, sjuk och eländig. :(

Har du jättetur kan det bero på något annat som bottenspån eller dåligt hö som den reagerar på som allergi ungefär. Men i så fall skall det bli bättre om buren görs ren och annat material och annat nytt rent hö läggs i buren.

Men med tanke på att du gett den medicin redan och om du tvångsmatat den så den inte hunnit med att svälja ordentligt är det ju nästan garanterat det som kommit ner i luftvägarna 😕

Vad man skall göra åt det då vet jag inte riktigt. Annat än att om det blir en infektion kanske det kan hävas med medicin. Men då förutsätter det ju att stackaren får i sig medicinen utan att det hamnar fel igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jayla
2015-10-06 19:18
#2

Tack så jättemycket för svar Tjeja!

Det här stämmer ju otroligt bra överens med min gris. Samma dag han började pipa när han kissade gav jag han ganska mycket gurka (För man rekommenderade att han skulle kissakissakissa) och efter det började andningen låta såhär.

Sen har jag precis som du säger tvångsmatat han, dock inte med bactrimen för den tar han som en nappflaska. Men fibreplexen som jag ger 1½ timma senare "smäller" upp på han i munnen. Alldeles nyss klockan 7 la jag ut fibreplexen i matskålen istället och den slickade han upp med god aptit. (konstig gris som gillar sina mediciner) 

Detta ska jag absolut tänka på numera, och jag ska ta det försiktigare. Ska träffa veterinären imorgon och då hoppas jag att dom kollar upp hans lungor.

Tackar så otroligt mycket för ditt snabba och informativa svar!

Tjeja
2015-10-06 20:00
#3

Ja risken är ju tyvärr väldigt stor att små grisar (och alla smådjur ö h t) har svårt att hinna med och svälja rätt när man "tvångsmatar" och då hamnar det lätt fel. När djuren äter själva hinner ju sväljreflexen liksom med betydligt bättre.

Men tyvärr är man ju tvungen ibland då man liksom inte har något annat att välja på, riskera livet på liten med tvångsmatning eller garantera sjukdom, plåga och död utan liksom. Man önskar ju att alla grisar älskade sina mediciner så skulle det vara lättare. 

Vilken lycka att din pälskling gillar medicinen och äter den självmant! Speciellt med tanke på vilket avvog den skulle kunna ha emot det efter att blivit itvingad det.

Se till att grisen står torrt och dragfritt i lagom rumstemperatur. Marsvin är ju känsliga för snåldrag och just nu är ju din gris redan sjuk och extra känslig.

Håller tummarna att det läker ut och att veterinären kan hjälpa. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ljungåsen
2015-10-06 21:17
#4

Blod i urinen kan vara antingen urinvägsinfektion eller urinsten, men om det vore urinsten tycker jag de borde sett det på röntgen. Att han har det jobbigt med andningen skulle kunna vara en luftvägsinfektion, eller någon typ av cirkulationsproblem, som ofta beror på hjärtproblem. Eller så har han fått medicin ner i lungorna när du tvångsmatat honom. Här kan du läsa mer inför veterinärbesöket. http://www.guinealynx.info/emergency.html

Jayla
2015-10-06 23:12
#5

Tack Tjeja <3

@Ljungåsen , Ja han blev undersökt och man såg inte på röntgen bilderna att det fanns urinsten. Idag så kissar han inte blod :)

Oj det var ju en jättebra sida! Tack så hemskt mycket Ljungåsen !

Ljungåsen
2015-10-07 07:12
#6

#5 Jo, det är en bra sida med en massa information. Här kommer en länk till info om olika sorters antibiotika. http://www.guinealynx.info/antibiotics.html Jag hoppas din lille vän kryar på sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: