Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2018 ggr
tyllgardin
10/7/15, 9:05 AM

Välkomna hem, Hedwig och Kendra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så hände det alltså: En familj på två blev en familj på fyra. I måndags flyttade flickorna Hedwig (före detta Loppan) och Kendra (före detta Buffy) in i mitt liv och i min lilla etta. Guldhamshern Norr har ännu inte reagerat på de nya dofterna, trots att hon har golvtid bredvid buren varje kväll. Allt är fruktansvärt läskigt - trapphuset låter, det kör bilar utanför fönstren, en människoröst vi inte känner igen snackar massa goja med oss i tid och otid. Fast det händer lite trevliga saker också, förstås. Gurkgodis på måndagar! Och tisdagar! Och till och med selleri som är typ lördagsgodiset av allt lördagsgodis! Ja, flickorna är väldigt skeptiska. De kom i varsin liten kartong tillsammans med bur och hus. Familjen som haft dem innan ville hemskt gärna ha lite uppdateringar med tiden, de har verkligen varit älskade familjemedlemmar vilket gör mig hoppfull om att de snart kommer känna sig lite lugnare i min närvaro. Redan första timmarna var de ute och åt och drack och idag har jag fått klappa lilla Hedwig lite vid frukosten. Det är en del gruff och buff dem emellan, det verkar som om de inte vet riktigt vem som ska bestämma mest ännu. Kendra som är mycket större än Hedwig är ett riktigt matvrak som gärna försöker sno åt sig alla grönsaker - medan Hedwig är snabbare än Kendra och ibland lägger in riktiga maraton för att sno morötter ur munnen på Kendra. Vägning är inplanerad på söndag, ska bli spännande att se hur stor skillnaden faktiskt är. Än så länge bor de på 130x70 cm, men i veckan kommer bokhyllan jag har beställt så buren kommer utökas en bit på längden. Den här tråden kommer fyllas av bilder och lite uppdateringar om hur det går för oss här hemma! Jag är en mästare på att skriva långa texter, men jag ska försöka kompensera det med mycket bilder också. Over and out! Kajsa, Norr, Hedwig och Kendra

Annons:
[PrincessDiva]
10/8/15, 9:25 AM
#1

Fina flickor du har ❤️

Cola&Bacardi
10/8/15, 11:36 AM
#2

Antar att det är Harry Potter inspirerade namn? :)

Mvh Linnea 

Alternativebina
10/8/15, 1:40 PM
#3

Vad fina! :)

tyllgardin
10/8/15, 3:28 PM
#4

#1 tack, de är så söta! Underbart att sitta och titta på dem när jag är ledig! #2 Yes! Det stod mellan Doctor Who och Harry Potter, men till slut fastnade jag för dessa :D #3 tack! Tycker de är helt fantastiska :3

Alternativebina
10/8/15, 4:11 PM
#5

Verkar som de marsvinen jag köpte av farbrorn inte har fått hö någon gång, han skrev att de fick grönsaker o frukt utöver gnagarblandningen som kom med :-o kan detta bara möjligt? Det är ju viktigt för dem…och han skrev hej då i sitt mejl precis som att han ville visa att jag inte ska skriva mer nu.

tyllgardin
10/8/15, 4:35 PM
#6

#5 Åh stackars små grisar, vilken tur att de har kommit till dig! Om de inte fått hö innan är det nog bra att vänja in det långsamt, kan jag tänka mig? Jobbigt när han inte ställer upp och svarar på frågor ordentligt, jag hoppas det löser sig för er!

Annons:
Alternativebina
10/8/15, 4:57 PM
#7

Såren har blivit bättre nu :-) kanske huden är så dålig för att de fått dålig kost då eller troligtvis inget hö. Ja tack så mycket :-)

JonnaCecilia
10/8/15, 6:20 PM
#8

#5 Tror inte höet ska vänjas in långsamt, det ska vara minst 80% av deras föda så kör på bara! De kan få stora problem av att inte äta hö, men har aldrig hört att de kan få för mycket hö eller för mycket för snabbt. Så obegränsat med hö tycker jag. Glad att de kommit till dig nu, stackars småttingarna. Fina flickor! Så mysigt de har det!

Ljungåsen
10/8/15, 6:49 PM
#9

#5 Instämmer med #8. Ge marsvinen obegränsat med hö. Stackars små grisar, skönt att de får det bra från och med nu.

tyllgardin
10/8/15, 6:52 PM
#10

#8 och #9 Ni har säkerligen rätt! Jag är inbiten hästmänniska där känsliga magar kan leda till mycket tråkigt vid hastiga foderbyten, men vad jag har förstått är marsvinsmagar lite tåliigare :)

JonnaCecilia
10/8/15, 7:07 PM
#11

Marsvin är rätt känsliga i foderväg men hö ska alltid ges obegränsat, det är a och o för att deras magar ska hålla igång! De är mer idisslande än hästar kan man väl säga, och höet är viktigt både för magen och deras korta mag- och tarmkanal och för att slipa deras tänder som växer hela livet. De har förvånansvärt nog 20 tänder varav vi inte kan se de flesta och om de inte slipas ner kan de göra stor skada inne i munnen och leda till att marsvinet i värsta fall dör. Samma sak om magen inte håller igång, då kan det bildas gas med tarmvred som följd! Så hö hö hö!

tyllgardin
10/8/15, 8:41 PM
#12

#11 Jo, det vet jag, men då hon skrev att de inte fått något hö alls hos tidigare ägare var min första tanke att de kanske behöver vänjas in för att inte bli sjuka :)

Alternativebina
10/9/15, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ja det verkade Precis på han att de inte fått det o han skickade bilder hur det såg ut i buren innan för Jag fick med Sånna trä grejer med bro till buren då var det bara tidningspapper såg inget hö där heller. Men de äter hö för fulla muggar Hihi. Här är de på bild de små liven :-) Ville och Viktor :-)

Annons:
tyllgardin
10/11/15, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Första mysstunden med Hedwig skedde äntligen idag. Hon anpassar sig väldigt snabbt och smaskade gärna på godsaker medan hon blev klappad. Efter en stund började Kendra ropa efter henne i buren och då blev hon lite orolig, men i övrigt gick det fint. Vågar inte riktigt ta upp dem tillsammans då de gärna tjafsar en del när de är nära varandra. Nästa steg blir att försöka lära känna Kendra mer, men hon är betydligt mer skeptisk än Hedwig så det blir nog lite mer av en utmaning!

Ljungåsen
10/11/15, 2:16 PM
#15

#14 Oftast är det bäst att plocka upp marsvinen tillsammans, speciellt om de är lite tjafsiga med varandra. Det är sällan som de bråkar i knät. Just det att den som är kvar i buren ropar efter den andra gör att jag tror det är bättre att ha dem uppe samtidigt.

tyllgardin
10/11/15, 3:58 PM
#16

#15 hm, kanske skulle prova det då! Men… Hur gör man då? Är redan avancerat att fånga en av dem, liksom 🙈

Alternativebina
10/11/15, 4:26 PM
#17

Det ena marsvinet jag har är väldigt speciellt. Den tycker inte als om att bli ompysslad eller klappad ibland och är väldigt rädd. Verkar som hans barn barn som hade de innan inte haft de uppe knappt. :/

tyllgardin
10/11/15, 4:35 PM
#18

#17 Den ena av mina är också mycket skyggare än den andra, men jag tror det handlar mycket om personlighet också. Förhoppningsvis är hon lite lugnare om några veckor när hon fattar att jag inte kommer äta upp henne… Jag vet inte riktigt om jag ska stressa henne med att lyfta och greja ännu eller om jag ska avvakta, de närmaste dagarna får nog avgöra det :)

JonnaCecilia
10/11/15, 4:37 PM
#19

#16, jag brukar fånga den ena och sätta på en filt eller i en myspåse på soffan, sen fångar jag den andra och sätter mig i soffan med båda :) enklaste sättet att fånga dem i buren är att mota in dem i ett hörn eller hus och ta den därifrån.

Ljungåsen
10/11/15, 6:12 PM
#20

#18 Precis som #19 skriver gör vi också. Om inte vi är två förstås, då fångar den ena och den andra har dem i knät. För att få ett marsvin tamt så behöver man plocka upp det, det blir inte tamt av sig själv. Muta gärna med något gott när du har dem i knät. Mina pojkar är galna i gurka.

Annons:
JonnaCecilia
10/11/15, 6:27 PM
#21

Ja, muta med nån god grönsak eller så är bra, och ofta blir det lite mindre läskigt om de kan gömma sig i en myspåse, filt, eller varför inte din morgonrock ;)

tyllgardin
10/12/15, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Idag stod det burstädning på schemat! De fick befinna sig i en liten rasthage under tiden och det blev ruskigt populärt! Kendra körde popcorn och springrace medan Hedwig mest gick runt och snackade med sig själv. Städningen är klar för länge sedan men jag har inte hjärta att sätta in dem i buren ännu, de ligger ju och sover så gott tillsammans! De hemmagjorda sängarna blev fantastiskt uppskattade och får därför flytta in i buren nu. Gosgrisar!

Ljungåsen
10/12/15, 6:52 PM
#23

#22 De slappar som bara marsvin kan. Roligt att de redan uppskattar sin golvtid, det ger bra indikationer för framtiden.

JonnaCecilia
10/12/15, 9:42 PM
#24

Älskar båda delar, tycker det är så fantastiskt charmigt när de går och utforskar och pratar med sig själva/varandra/omvärlden :) och race och popcorn säger ju sig själv hur gulligt det är ;)

Upp till toppen
Annons: