Annons:
Etikettallmänt
Läst 718 ggr
annica@alienus.se
10/8/15, 11:36 AM

De stora NO or DO?

Hej alla! Jag har några frågor. Jag funderar på att ha kattsand under spånet. Dels för att göra det torrare i buren dels för att underlätta städningen. Kan jag det utan att förstöra för grisarna? Och till frågan hö. Jag vet att de ska ha hö hela tiden. Mina har hö hela tiden, men de verkar inte vilja äta upp det sista utan tigger mer istället. Ska jag ge dem mer på en gång eller dela upp det? Nu är jag ju hemma hela tiden men det kommer jag ju inte alltid vara… till saken hör osså att om de får mer på en gång drar de gärna ner det och lägger sig på det… Annat underlag? Om jag har äkta otvättad ull i filt kan jag då ha det som underlag eller är marsvinen beroende av just sågspånet? Jag har även en av min flock som väger 1100 g det är en hona. Är det ok vikt? Hon verkar lite slö och trött… vad ska jag göra? Hon lever tillsammans med två honor så det är ingen dräktighet. Jag har i samma flock en på tre månader så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med maten? De får hö och grönsaker dagligen. Pellets ibland som de får söka efter, som godis. Jag skulle vara er evigt tacksamma om ni ville dela med er av er visdom! //Annica

Annons:
Tjeja
10/8/15, 11:44 AM
#1

Fri tillgång på hö alltid. Det sista dem inte äter finns en anledning till att dem inte vill ha. =inte längre fräsht. Hur kan det bli mer lättstädat med kattsand i botten?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ljungåsen
10/8/15, 12:03 PM
#2

Om du vill ha någonting som suger bättre i buren kan jag rekommendera hampaströ eller easyströ. Kattsand tror jag inte på. Marsvin ska alltid ha massor med hö. Hö är inte bara mat utan även någonting att ligga i eller gömma sig under. Eftersom marsvin kissar överallt kommer de kissa även på höet. När de tigger nytt så är det för att det gamla höet inte längre är fräscht nog att äta. Angående din hona: det är omöjligt att veta om hon är lagom stor bara genom att kolla vikten. Marsvin kommer i olika storlekar. Om du känner på henne så ska du känna ryggrad och revben, men inte allt för tydligt. Eftersom du har en bebis också, som behöver kraftfoder, så finns förstås risken att de vuxna som inte behöver lika mycket lägger på sig lite. Kornkross är ett bra kraftfoder som man kan ha fri tillgång på utan att vuxna marsvin lägger på sig för mycket.

Upp till toppen
Annons: