Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 987 ggr
julietts
2015-11-26 14:14

Nykomling - Är de osams?

Hej! Vi var tvugna att låta vårt ena marsvin somna in i förrgår då hon var väldigt sjuk. Igår åkte vi och hämtade en kompis (hona, ca 2,5 år) till marsvinet som är kvar (hona, 6 år). De hade en liten uppgörelse om rang igår där det hackades tänder, jagades och attackerades - vilket jag förstått är normalt. Det blev bättre under kvällen och allt var lugnt i buren under natten. Nu idag hade jag uppe de två och gosade med dem i soffan. Marsvinet som har varit här sedan innan är högst i rang av dem, men hon fortsätter fortfarande att hacka tänder mot nykomlingen och "biter till" mot henne om hon kommer för nära, men bara ibland. Ena sekunden kan de ligga tätt intill och gosa, andra vara lite bråkiga. Min fråga är alltså om detta är normalt? Hur länge kan det normalt fortsätta? Ska man själv göra något?

Annons:
Ljungåsen
2015-11-26 15:06
#1

Ja, det är normalt. Oftast lugnar det ner sig efter ett par dygn, men det kan ta längre tid än så utan att det är konstigt. Bäst är att inte lägga sig i, och att inte dela på marsvinen. Så om du vill ha dem i knät, ha då båda två samtidigt i knät. Sen är det ju så att honor kan tjafsa lite när en eller båda brunstar.

julietts
2015-11-26 15:25
#2

Tack snälla du för svar! Är så rädd att den ena "mobbar" den andra. Vill att de ska trivas ihop, för de är i stort sett hela tiden så snälla mot varandra! Då behöver jag inte oroa mig då.. ännu :)

Ljungåsen
2015-11-26 15:38
#3

Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig. Det är normalt för marsvin att det finns en hierarki, och den som är lägst i rang är inte utsatt för mobbning. Det är bara så som marsvin fungerar. Om du har mat och vatten och hö på flera ställen i buren så kan även den ranglåga komma åt och få det hon behöver. Blir det alltför livat och du är i närheten så brukar man kunna bryta det hela genom att börja plocka runt lite i buren och möblera om. Ju roligare de har, desto mindre risk för tjafs i onödan.

julietts
2015-11-26 16:06
#4

Tack igen! De har mat och hö på fler ställen och sådär, men 9/10 gånger är det inga problem för dem att dela och vara på samma ställe. Smart grej att flytta runt lite! Det ska jag absolut testa!

JonnaCecilia
2015-11-26 18:44
#5

Tror inte heller det är ett problem eller mobbing, bara att den äldre uppfostrar den yngre lite, säger åt henne att hålla sig på sin plats. :) Det ser värre ut för oss än det är för dem!

julietts
2015-11-27 14:09
#6

Ja, #5. Det är väl så! Man tycker det ser och låter hemskt.. Tack för att du svarade!

Annons:
Upp till toppen
Annons: