Annons:
Etikettfoder
Läst 802 ggr
_maaika_
2015-11-28 18:39

Magert marsvin extratillskott?

Jag har varit hos veterinär med mitt marsvin Piko och hon behöver troligtvis tandslipning. Grejen är att jag har inte körkort och jag kan inte få skjuts förens efter jul. Men enligt vet så är det lugnt, sålänge hon inte går ner i vikt för mycket och är pigg. Hon har börjat magra av lite och går ner i vikt lite. Eftersom jag inte kan åka till vet tänkte jag att jag kanske kan få upp hennes vikt med extratillskott. Här är då frågan: vad kan jag ge henne? Har börjat ge henne havregryn då det funkade för ett annat av mina marsvin. Men finns det nått annat jag kan ge henne? Har hört att man kan ge de kligröt, men hur gör man det?

Annons:
Fridaaaa
2015-11-28 19:08
#1

Bör in innan . Som djurägare måste man komma in på något sätt. Alldeles för länge att vänta till efter jul

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2015-11-28 19:56
#2

Hur mycket har hon gått ner? Och på hur kort tid? Om det är tandproblem hon lider av så är det hö som hon äter för lite av för att kunna hålla vikten. Marsvin behöver fibrerna i hö för att magen ska fungera som den ska, och det som är bäst att komplettera med i så fall är Critical Care. Recept på kligröt finns här http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot Det kan vara klokt att inte ge för mycket, för då äter hon ännu mindre hö. Man kan blanda Critical Care i kligröten för att hålla uppe fibernivån, och det skulle jag rekommendera. Sen tycker jag nog du borde komma till veterinären före jul.

_maaika_
2015-11-28 20:17
#3

Jag vet att jag borde till vet innan jul men vad har jag för val? Veterinären ligger ca 2 timmar bort och jag har absolut ingen som kan köra. Jag tycker också att det är för lång tid att vänta men det finns inget jag kan göra. Har extra fiberrikt hö som de äter just nu så jag antar det är bra. Men i så fall provar jag ge henne kligröt och ser om jag hittar Critical Care.

Ljungåsen
2015-11-28 20:22
#4

Hö är det som behövs för att slipa tänderna och för att magen ska fungera. Bra att du har bra hö! Vetzoo.se har Critical Care. Varianten fine grind är lättast om man sprutmatar, men för att blanda i gröten funkar vilken som. http://vetzoo.se/sok?q=critical+care Öppnad påse Critical Care kan förvaras i frysen. Då håller den nästan hur länge som helst.

Fridaaaa
2015-11-29 10:11
#5

#3 Det är ingen giltligt skäl dock enligt lag.

Men risken är att tänderna hinner växa mycket till om det är något bettfel som inte slipas ner av sig själv nämligen. De växer ju snabbt.

Men Critical Care för magen om marsvinen inte kan äta hö som den ska.
Grenar och lite grövre hö för tänderna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2015-11-29 23:56
#6

Om ditt marsvin behöver slipning (vilket det verkar som om hon redan gått ner i vikt) och ingen kan köra får du ta buss eller taxi, eller riskera att ditt marsvin dör en plågsam svältdöd eller möjligtvis får tarmvred och dör av innan hon svälter ihjäl. Har du inte möjlighet att ta dig till veterinär på över en månad för något som kan vara livshotande ska du inte ha djur. Nu är jag hård, men dina djur ska inte behöva lida för att du har långt till veterinären! Undrar också vad veterinären menar med "troligtvis" och varför det inte gjordes där och då? Hur duktig är denna veterinär på marsvin? Var det framtänderna eller de i käken? Framtänderna kan du slipa själv med en glasfil om det krisar, finns videor på det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: