Annons:
Etikettallmänt
Läst 2972 ggr
Sean95
1/22/16, 1:29 PM

Marsvin Öga hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockade upp mitt marsvin ur buren imorse och insåg att något var fel, tog en titt på ögonen och såg detta. En bit hö hade fastnat i hans öga och pupillen saknas helt. jag är väldigt rädd för tillfället, har han blivit blind i detta öga? :(

EDIT: Testade föra en morot fram och tillbaks framför hans öga och han reagerar genom att stänga det.

Annons:
jojjehanna
1/22/16, 1:32 PM
#1

Åk till veterinär, mina har 3 ggr fått hö i ögat och sår, det har hjälpt med ögondroppar och smärtstillande. Deras ögon läker bra.

[AnimeV4]
1/22/16, 1:50 PM
#2

Veterinären! En god idé är att skynda lite även om det blir en akuttid. Ögon är känsliga och mycket kan hända på kort tid. Hoppas att det går bra för lilla grisen! 🌺

Ljungåsen
1/22/16, 2:23 PM
#3

Instämmer med #1 och #2. Marsvinet måste till veterinären och det fort. Ögonskador kan snabbt bli allvarliga om de inte kommer under behandling.

Lapin1999
1/22/16, 2:28 PM
#4

Kan ha fått hö in i ögat. Om det är det är det jätte viktigt att gå till vätreneren

Sean95
1/22/16, 3:28 PM
#5

Tack för svaren, ni skulle alltså inte rekommendera att man tar honom till veterinären imorgon, utan direkt? 

Försökte precis med en närliggande klinik men där prioriterar dom katter och hundar före marsvin så skulle få vänta  4 timmar +.

Ljungåsen
1/22/16, 3:42 PM
#6

Jag skulle gå direkt. Det kan försämras väldigt fort, så jag skulle inte våga vänta.

Annons:
[AnimeV4]
1/22/16, 3:42 PM
#7

#5 Ja, det tycker jag absolut. Finns det ingen annan klinik som inte ligger jättelångt bort? Och 4 timmar är bättre än att vänta till imorgon.

Sean95
1/22/16, 6:54 PM
#8

Den första kliniken var ett skämt, har tid bokat på evidensia i  roslagstull imorgon bitti. Förhoppningsvis går allt bra, han verkar inte vara i lidande utan springer runt och äter precis som vanligt.

[AnimeV4]
1/22/16, 8:21 PM
#9

Trist att höra! Vad hände? 😕

Håller tummarna!

GuineaMoon
1/25/16, 11:19 AM
#10

Hur har det gått?

[AnimeV4]
1/25/16, 11:26 AM
#11

Undrar också?

Sandra03
1/28/16, 9:14 PM
#12

Åk till en vätrinär eller nått jag tror att ditt marsvin kan vara allergisk mot något i hans bur eller utanför

Sean95
1/31/16, 8:12 PM
#13

Det gick jättebra, ögat har läkt perfekt men nu har han fått en knöl stort som ett plommon vid bakbenet så måste in igen. :(

Annons:
[AnimeV4]
1/31/16, 8:36 PM
#14

Skönt! Usch, hoppas det också löser sig! Det kanske är en sådan knöl som min hane fick en gång. 900 för operation och man märkte inte att han haft en knöl efteråt. Bild?

Sean95
2/1/16, 3:07 AM
#15

Jo hoppas att det inte är något allvarligt, han är väldigt hårig så svårt att visa på bild.  Knölen sitter iallafall vid ett av bakbenen och när man känner vi huden har den som en bröstvårta fast innanför huden på ett visst ställe, svårt att förklara men lite som när man känner över en finne.

[AnimeV4]
2/1/16, 4:42 PM
#16

Vad knepigt det låter! Är den hård eller mjuk? Sitter den fast i vävnaden eller är den rörlig och sitter i huden? Finns det päls på knölen eller är den tappad? Är det svartfläckigt på huden eller är färgen normal? Är det små knölar inuti? Är han besvärad?

Sean95
2/8/16, 11:54 PM
#17

Var hos veterinären idag, visade sig vara en tumör.

[AnimeV4]
2/9/16, 12:05 AM
#18

#17 Blir det operation?

Sean95
2/10/16, 3:10 AM
#19

Jo jag känner att jag behöver ställa fler frågor, blev liksom paff när hon sade att det var en tumör och hade ingen aning om att det finns godartade och elakartade tumörer.

 Väldigt dumt av mig att inte ställt frågan av vad för tumör vi har att göra med, men antar att de bara kan avgöra det genom cellprov.

[AnimeV4]
2/10/16, 7:16 PM
#20

#19 När jag åkte in med min hanes jätteknöl på bakbenet (också som ett plommon!) så sa de att det skulle vara dyrt att ta reda på om det var en elak (malign) eller godartad (benign) tumör. Operation kostade 950 kr och prover skulle kosta från 1500 kr.

Oavsett vad det är för sorts tumör på ditt marsvin tycker jag att det bästa är att den tas bort. Det kommer garanterat satt bli besvär annars. Det är ta bort marsvinet eller ta bort knölen som gäller. Är ditt marsvin en bra kandidat för operation?

Jag hade ett marsvin som dog av blodförgiftning efter att ha gått länge med en varböld eftersom det inte ville läka. Jag tvivlar på att du vill ha ett marsvin som krampar och självdör i din famn.

Annons:
Sean95
2/13/16, 1:28 AM
#21

Veterinären sade att en operation går för 5000. Mitt marsvin är ungefär 6 år gammal, knölen är mycket mindre än ett plommon (dålig referns av mig), mer som en stor vindruva. Knölen är som en kapsel och är elastisk, jag kan röra runt på den.

Vill självklart inte att han ska dö, kommer att ha pengar för operation inom 2 månader, märker jag att knölen börjar växa ber jag om lån från mina föräldrar.

jojjehanna
2/13/16, 8:07 AM
#22

Inte försäkrad? Då hade du betalat självrisk på 700 + 25% av resten, dvs drygt 1700:-

[AnimeV4]
2/13/16, 11:05 AM
#23

#21 Jäklar! Det lät verkligen ovanligt dyrt. Har du ringt runt till flera ställen? Mitt marsvin var inte försäkrat när det opererades, men det var generösa priser där. Vart bor du? Det låter som en bra plan du har iallafall.

Sean95
2/14/16, 2:01 AM
#24

Bor I Stockholm, vi var på Evidensia i Roslagstull. Känner inte till några andra ställen för marsvin, varit på flera andra innan och alla rekommenderade detta. ställe.

Var inte jag som köpte honom, mina föräldrar gjorde det åt min lillasyster för 6 år sedan. De läste inte på om marsvin innan de köpte honom och valde därför att inte försäkra, vilket var väldigt dumt.

Det löser sig, theodor är en krigare.

[AnimeV4]
2/14/16, 2:59 AM
#25

Kolla upp Mälardalens smådjursklinik. Där finns Marianne Tornvall som är en av Sveriges bästa marsvinsveterinärer. Ligger i Märsta. Åkte själv dit när jag bodde i Stockholm en sväng.

Jag förstår, men det är mycket som inte går på försäkringen när det gäller marsvin så det är vanligt att folk sparar. Går han ensam?

Hejar på honom!

Upp till toppen
Annons: