Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1510 ggr
Stenerosa
1/30/16, 9:11 PM

Problem/värk vid avföring!! :/

Nu behöver jag hjälp och tips. Mitt marsvin har gnytt när han kissat, så jag har fått uppsöka veterinär som tagit allt från ultraljud efter stenar, urinprov, odling efter bakterier osv men allt ser bra ut! Nu har han fått smärtstillande och antibiotika i 10dagar. Men när veterinären inte hittade några bakterier avslutades behandlingen. men från att inte ha kissat typ alls till att kissa, hoppa omkring och vara glad igen.. Så gnyr han nu igen och jag har övervakat honom noga och det kommer inte jämt kiss när han gnyr utan bajs. Kan det vara så att det är i ändtarmen problemet sitter?! Finns det någon av er som känner igen detta eller har några tips? Ni kan ju få veta att han: • äter normalt • dricker normalt • får extra C vitamin och extra vatten • är glad och pigg • leker med sin bur kompis • är helt normal än så länge.. Ger endast symtom av smärta vid kiss/avföring. Men avföringen ser normal ut… Någon?

Annons:
Tjeja
1/30/16, 9:19 PM
#1

Ingen aning men nog låter det som att han skulle behöva fortsätta med den där medicinkuren han hade?

En sak vet jag i alla fall, och det är att marsvin är skyggdjur. Dvs de döljer sina smärtor och problem in i det sista så mycket de kan för att inte falla offer som byte.

Därför kan ett sjukt marsvin leka, skutta och äta som vanligt väldigt länge fast de är riktigt riktigt sjuka egentligen. Vilket betyder att det är svårt att svara på om ett marsvin faktiskt mår bra när det beter sig som vanligt. Troligtvis är din gris inte helt pigg ändå ifall han gnyr vid avföring. Jag skulle nog vilja kolla med veterinären igen en gång till och berätta som du beskrev för oss här.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
1/31/16, 4:47 PM
#2

Ring en kunnig veterinär! Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik eller Cecilia på Fågelkliniken.

Stenerosa
2/1/16, 6:16 PM
#3

Jag vet inte riktigt vad dom skulle kunna göra för mer undersökningar? :/ Ingen som känner igen detta så man kan få något tips vad man ska söka efter :)

Ljungåsen
2/1/16, 7:30 PM
#4

Kan det vara det som på engelska kallas för impaction?

http://www.guinealynx.info/impaction.html

[AnimeV4]
2/1/16, 10:49 PM
#5

Ring för rådgivning. Du behöver inte åka in om du inte känner att det behövs (vilket det låter som att det gör). Det kan ha blivit något galet om du inte avslutade kuren. Du har inte tryckt fram snoppen och tittat så att det inte finns något som sitter fast i urinröret?

Stenerosa
2/2/16, 10:33 PM
#6

Jag avslutade kuren. Har han fått 2 kurer, olika. Första gången 7dagar andra gången 10dagar. Men inga stenar, inga bakterier finns. Så det är inte urinsten eller urininflamation. Det är något annat isf.. Har stenkoll på honom. Och kontaktat veterinär igen men tänkte att någon här kanske varit med om samma eller kan komma med tips. :) Så tack ska ni ha .. Hoppas på något mer.. Han har inte problem med att få ut avföringen! :)

Annons:
Knut och Tusses matte
2/3/16, 3:01 PM
#7

Hej Stenerosa!

Jag har EXAKT samma problem med min marsvinshane som du beskriver. Det låter nästan som du beskriver Knuts problem på pricken. Har varit på Blå Stjärnan med honom tre gånger de senaste två veckorna. Allt började när han tog bort en talgkörtelcysta, operationen gick bra men han var lite svår med maten nån dag efter. 4-5 dagar efter op började han gny varje gång han kissade. Vi besökte Blå Stjärnan som röntgade, de hittade bara smågrus och ingen sten. Vi fick antibiotika samt smärtlindring. Efter 5 dagar på kuren så gnydde han fortf varenda gång han kissade så vi åkte in igen. Då gjordes ultraljud samt bakterieodling på kisset. Slutsatsen då var att urinblåsan var inflammerad alt infekterad. Bakterieodlingen visade inget. Vi fick med oss morfin hem. Nu har han ätit alla mediciner och han sitter fortf och gnyr varje gång han kissar. Vet inte vad vi ska göra. Han äter precis som vanligt, vi ger honom extra vätska mha spruta i munnen, enligt veterinärens order.

Ljungåsen
2/3/16, 3:57 PM
#8

Det låter jättejobbigt för båda era marsvin. Om jag har fattat rätt så har man röntgat och uteslutit urinsten?

Läste på guinealynx om urinsten och där finns listat interstitiell cystit som en alternativdiagnos, när marsvinet har smärta vid urinering, men man inte hittar några stenar på röntgen. 

http://www.guinealynx.info/stones.html

http://www.guinealynx.info/records/viewtopic.php?t=21

Ljungåsen
2/3/16, 4:43 PM
#9

Slänger in den här länken också.  Den handlar visserligen om urinsten,  men där nämns en örtbehandling som möjligen kan vara intressant. 

https://mobile.facebook.com/story.php?story_fbid=602626833232613&substory_index=0&id=299804726848160&_ft_=top_level_post_id.602626833232613%3Atl_objid.602626833232613&refid=17&__tn__=%2C%3B

[AnimeV4]
2/3/16, 10:30 PM
#10

På samma spår som #9 fast mer utförligt:

http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/

Stenerosa
2/5/16, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Till #9 :).. Ja usch!! Man känner sig ju ganska hjälplös! Min lilla kille har inte gnytt så mycket så jag sitter och bevakar honom så fort jag är hemma från jobbet för att se om det blir bättre med all den Extra vätskan jag ger honom varje dag. Med c-vitamin i, såna brus man ser till oss människor! :) Jag får se om det blir värre eller förhoppningsvis går över! Men Vetrinärerna hittade ju inget konstigt på varken bakterieodling, urinprovet eller ultraljud… vad kan dom mer göra ? :/ Han är min lilla speciella gosekille, vill inte han ska va sjuk.

Ljungåsen
2/5/16, 4:10 PM
#12

#11 Har du frågat veterinären om det kan vara intersistell cystit?  I vilket fall så borde han inte behöva ha ont, så veterinären borde kunna skriva ut metacam till honom under tiden man försöker reda ut vad det är.  Stackars liten. 

Är den veterinär ni gått hos expert på marsvin?  Tycker det verkar konstigt att de bara släppt iväg er trots att problemet inte är löst. 

Avslutningsvis,  han är verkligen jättesöt.

[AnimeV4]
2/6/16, 1:51 AM
#13

Ge hellre askorbinsyra (ren c-vitamin) + gurka. Jag tror verkligen inte att aspartam/sötningsmedel är bra för marsvin.

Annons:
Stenerosa
2/7/16, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hejsan allihopa! 😀 Jag kan nu återkopplan och tala om att! 1) brustabletter funkade men det är inte bra för det är alldeles för mycket socker i mm. Så askorbinsyra är bättre om man behöver ge extra när marsvinet är tex sjukt! :) 2) jag har gett 3ml vatten, försiktigt med spruta i munnen varje morgon i 2 veckor för att spola rent urinblåsan. För veterinären hittade att han fått för mycket kalsium så han hade samlingar i urinen! Så nu har det släppt! Men eftersom han verkar ha problem med detta så kommer jag ha koll om det kommer tillbaka och pröva med extra vatten och extra C-vitamin igen! :) Men nu är han symtomfri och smärtfri! 3) jag har även metacam hemma jag kan ge honom om det kommer tillbaka så han slipper ha ont medans man gör en ny kur med urspolning av blåsan på "slaggprodukter". Tack för alla tips! Choklad mår jätte bra nu. ☺️❤️

[AnimeV4]
2/8/16, 2:33 AM
#15

Åh, vad skönt!🌺Söt kille, förresten😍

Tjeja
2/8/16, 6:04 AM
#16

Åh vad härliga nyheter!!! Sånt blir man glad av att läsa! Bra jobbat Stenerosa! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: