Annons:
Etikettfoder
Läst 843 ggr
rayn
1/31/16, 12:18 AM

Få kål etc mera attraktivt?

Hur får man marsvinen att vilja äta olika kålsorter, tex vitkål, broccoli och kålrot? Mina är inte alls intresserade av dem, kan snusa lite om man lämnar framme, men det försvinner inte liksom något (vilket jag kan förstå, gillar inte kål heller). Provade också att ge lite vitkål lindat runt en paprika bit, men då dög inte paprikan heller. 

De gillar paprika, morot, gurka och sallad, men skulle vilja skära ner på moroten de får då jag vet att de inte borde få så mycket av den, ej heller gurka och sallad egentligen. 

Så har ni tips på hur jag kan göra för att få dem mera intresserade så vill jag gärna höra 😃

Annons:
VildaVittra
1/31/16, 12:21 AM
#1

Jag skulle finriva morötter och vitkål och blanda ihop dom för att introducera smaken för dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Achatina
1/31/16, 12:55 AM
#2

Om du har en mandolin eller något köksredskap som finstrimlar grönsaker så skulle det kanske vara ett sätt att öka aptiten. Eller så får du helt enkelt dra in på allt annat och bara ge kål tills de gillar kål och sen ge allt möjligt. Är ju mer nyttigt i kål än de flesta av de andra grönsakerna du ger ändå.

Mirinda
1/31/16, 1:38 PM
#3

Våra marsvin ville inte äta vitkål i början. Men då gav vi dem bara vitkål och väntade tills de åt den, innan de fick några andra grönsaker. Extra C-vitamin fick de i form av askorbinsyra mellan två gurkskivor, den tid det tog att lära dem att äta kål. Våra åt gärna broccoli och så gillade de rödkål bättre än vitkål under invänjningsperioden.

Tålamod och envishet är vad som behövs.  Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[AnimeV4]
1/31/16, 5:22 PM
#4

Går det att blanda ner i lite gröt, kanske?

Achatina
1/31/16, 7:49 PM
#5

Köpte en gris från Danmark en gång som hatade gurka och persilja😂tog väl ett år innan jag fick honom att börja äta det. Tror i och för sig mer på att det var kompisen som lärde honom äta det.

rayn
1/31/16, 8:47 PM
#6

Tack alla för tips :) ska skaffa en vitkål i veckan och pröva era förslag

Annons:
[AnimeV4]
2/1/16, 4:39 PM
#7

Lycka till! Glöm inte att uppdatera oss😉

rayn
2/8/16, 9:05 PM
#8

Köpte idag vitkål och provade att ge den så där bara och de åt glatt av den? Vet inte varför de vägrade så förra gången ja hade 😂 Roligt att det löste sig såhär lätt, men tack ännu än gång för svaren!

[AnimeV4]
2/8/16, 10:18 PM
#9

Kul! Var försiktig så att du inte ger för mycket i början, bara🙂

Upp till toppen
Annons: