Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 715 ggr
Blenda03
2016-02-05 09:09

Borde vi skaffa nytt?

Hej! Jag har två marsvin som ( hat redan beskrivit lite i en annan tråd så ni vet) jag fått från en familj där dem inte blev så bra omhändertagna och de var väldigt skygga till en början. Det var mina första marsvin så jag läste på i princip allt som gick att läsa. Nu är dem inte lika skygga längre och går att klappa och lyfta upp och mata och dem kommer ut när man pratar med dem. Ritchi som det ena heter är väldigt nyfiken och busig men ligger lite under i rang. Mulle som den andra heter är mer försiktig men väldigt lugn när man tar upp honom. Men mitt problem är att de bråkar! Mulle kan typ attackera Ritchi och jaga runt honom i buren och om Ritchi är i det ena huset och mulle går in där får inte Ritchi vara kvar. Eftersom jag inte känner till så mycket om marsvin tänkte jag att jag kan får hjälp här. Ska jag omplacera mulle och hitta en ny kompis till Ritchi? Eller tvärt imot? Mulle är 3 år och virvel och lite större medansvar Ritchi är 2 och mindre.

Annons:
Achatina
2016-02-05 09:17
#1

Skulle skaffat en större bur istället (bygg en egen tex!). Skaffa ett hus mer än du har marsvin och samma med alla andra tillbehör. Om det inte går att göra så, så hade jag nog omplacerat någon av dem (eller köpt en till bur, splittat på dem och gett varsitt marsvin en bebiskompis).

Ljungåsen
2016-02-05 09:38
#2

Läs här för goda råd.

http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Det finns mycket man kan göra innan man börjar byta ut marsvin.

Blenda03
2016-02-05 10:08
#3

Okej tack

Blenda03
2016-02-05 11:20
#4

Ibland kan mulle (den stor) smyga på Ritchi och liksom hugga till fast inte så att det blir sår men ändå hugga. Är detta normalt beteende?

Ljungåsen
2016-02-05 12:07
#5

Om man har marsvin på liten yta,  och med begränsad sysselsättning så kan det mycket väl vara normalt.  Då är det enda de har att göra att jävlas med varandra.  Mer plats och mer sysselsättning brukar kunna lösa problemet.  Det handlar om att rangordningen ska sätta sig.

Upp till toppen
Annons: