Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 510 ggr
GuineaMoon
2/7/16, 12:06 PM

Vågar vi träffa "ringormsfamilj"?

Dottern i en familj vi känner hade Ringorm för någon månad sedan. Ett enda utslag på axeln. De har både marsvin och kaniner (fast inte i samma bur).

Flickan har hanterat djuren utan att sätta skydd på utslaget. Hon fick salva av läkare och nu anses hon frisk. Hela utslaget är borta. Men hur är det med djuren? Och de andra familjemedlemmarna? Familjen har upptäckt håravfall kring ögat på ett marsvin och en kanin. De har inte tagit prover på djuren hos veterinär än och nu har det gått några veckor. Håravfallet kvarstår.

Vågar vi träffa den här familjen på annat ställe än i deras bostad? Vi har marsvin och småbarn, som kommer att umgås tätt med de andra barnen och ha kroppskontakt. Vågar vi bjuda hem dem till oss?

De har alltså haft Ringorm på ett barn i sina familj och ingen annan människa har blivit smittad. Två djur misstänks vara smittade, men det är inte bekräftat av veterinär. 

Hur och när kan vi umgås med dem?

Annons:
Linnea
2/7/16, 12:18 PM
#1

Jag hade inte träffat dem förrän djurens utslag kollat av vet och konstaterats inte vara Ringorm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

OlgaMaria
2/7/16, 12:27 PM
#2

Det smittar inte så lätt mellan människor, och inte heller från människa till djur särskilt lätt. Det jag skulle undvika är att ni på något sätt är med och hanterar deras djur, men i övrigt tycker jag inte ni ska oroa er. Ni skulle ju också kunna undvika hantering av era djur för säkerhets skull, men endast pga det är svårare att behandla Ringorm hos djur än hos människor. Låt era barn tvätta händerna efter ni umgåtts innan de hanterar era djur.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[AnimeV4]
2/7/16, 8:17 PM
#3

Jag skulle både ha tagit en dusch och bytt kläder. Ringorm är en riktig pina, så man kan inte vara nog försiktig!

Upp till toppen
Annons: