Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1426 ggr
[AnimeV4]
2016-02-08 03:41

[K] Hanpar

Söker SMF-registrerat hanpar. Efter att ha varit utan marsvin i ca 8 månader har det blivit dags igen! Jag önskar köpa antingen småhanar eller lite äldre (helst inte över året) hanar som gått tillsammans sedan tidigare. Om transportmöjlighet inte finns bör de finnas i eller i närheten av Skåne. Jag har tidigare haft marsvin i 4,5 år, så jag är inte ovan.

Jag nås enklast här på iFokus men även på PuffBuck@hotmail.se

Annons:
Onyxia
2016-02-08 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag har ett trevligt hanpar till salu. En Nonself creamargente/lemon-kille på (strax) 1 år och en liten Self buff-kille på 2 månader. Vuxna killen är en liten äventyrare som gärna tar små utflykter på golvet om han får. Lillen är lugn och världens mysis som än så länge hellre ligger och blir klappad i myspåse. Kompletterar varandra väldigt fint. 400 kr/st inklusive registreringsbevis (lillens reg är inskickat till registrator men har ännu inte kommit tillbaka), skötselråd, ingångsfoder och fortsatt support. Kan hämtas i Lund, annars hjälper jag gärna till med leverans inom Skåne. 

Om det låter intressant får du gärna berätta lite mer om det hem du erbjuder 🙂

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[AnimeV4]
2016-02-08 18:45
#2

Oj, jag vet inte riktigt vad du vill ha beskrivet! Här är det iallafall jag och min sambo som ska ha marsvinen, men det finns två ur hans familj som lär sitta och gosa med dem oavsett hur lite de vill erkänna det ;)

Vi kommer att ha marsvinen till sällskap/kel och kommer eventuellt försöka oss på att lära in lite tricks för skojs skull. Vi kommer att bygga en bur med måtten 400 cm x 80 cm, men tills dess har vi en sjuk/reservbur med måtten 110 cm x 60 cm. Vi räknar på att de kommer att bo i den lilla buren i max en vecka då vi ska byta till ett större rum och eftersom sambon går i skolan.

Jag kan tillägga att jag är hemma hela dagarna och har mycket tid att umgås med marsvinen . Därför är jag också ivrig efter sällskap, för det finns inte så mycket att pyssla med då katten inte är superkelig.

Angående katt och marsvin så är vi lite kluvna, men vi vill åtminstone att de ska kunna vara i samma rum utan problem. Värt att nämna är att vi även planerar hund. Vi har tänkt noga på detta och kommer ta oss tid till marsvinen även fast det kommer hit en ny kompis. Om det blir vinthund som vi tänkt kommer den aldrig att få vara ensam med marsvinen, fastän buren är väl säkrad.

Vi behöver dock ordna lite praktiska saker innan vi är 100% redo att ta emot marsvinen. Till det hör ett samtal till en bonde som säljer hö och att få hem alla saker vi beställt hem.

Fråga gärna om infon är otillräcklig :)

Onyxia
2016-02-08 20:29
#3

Vad roligt att höra om era planer! De låter ju välgenomtänkta och om djur är ett stort intresse tror jag absolut inte att det är något problem om ert djurägande skulle expandera så att säga. Jag har själv en hel drös marsvin, två gerbiler och två hundar och tycker mig vara ganska duktig på att ge alla mycket tid. Då är det ju mer som en livsstil ;). Jag förstår dock era funderingar om er katt och att den ska kunna fungera med marsvinen.

Har ni några önskemål kring era nya familjemedlemmar, marsvinen? Utseende, personligheter osv… Jag tänker mig att det kanske blir viktigt för er att hitta några som är trygga och lite coola av sig, för att de på bästa sätt ska kunna leva 'la dolce vita' i sitt palats. Jag tror, i vilket fall, att ett par marsvin får det kanon hos er!

Vill du ha mer info om mig som uppfödare och/eller se fler bilder på djuren finns en del på min hemsida www.saphiras.com. Har även en fb-sida "Saphira's marsvin".

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[AnimeV4]
2016-02-08 22:39
#4

Kul att du tycker det! Ja, eftersom det blir gigantiskt i jämförelse med 200 cm x 80 cm-buren innan har jag funderingar mot att ha en liten flock. "Tyvärr" är jag ju helt inbiten på hanar och det är ju lite svårare att få att funka. Innan hade jag 3 hanar ihop och de var så fruktansvärt snälla mot varandra. Där var det en äldre hane som förlorat sin kompis och två i samma ålder som gått tillsammans sedan innan. Det skulle dock vara roligt att tillslut kunna ha 4 hanar tillsammans, om det funkar. Annars blir det att dela buren. Jag vet att man kan ha kastrat + honor också, men det är inte alls lika lockande. Vad tror du?

Angående personlighet har jag haft lite olika. Bland annat en väldigt försiktig liten hane och en trygg och väldigt framåt. Önskemålet blir att jag vill ha minst en självsäker äldre hane och småhanar som kan förlita sig på denne så att de vågar mer. Kort sagt: Jag har inga problem med försiktigare individer, bara de går att hantera! Nog för att det är läskigt i början, men det får det vara.

Med färg vill jag ha lite roligare färger. Innan har det främst varit black/golden. Inga problem, men jag har förkärlek till flerfärgade med mycket vitt. Gärna trefärgade. Men det är mest något som jag vill ha någon gång. Nu är jag marsvinssällskapssjuk!😃

Så jag överlåter valet av individer till dig, då du vet bäst!

Jag känner till dig sedan tidigare, så jag har allt kikat på din sida ett par vändor. Kul att du är här på Marsvin iFokus också!

Onyxia
2016-02-09 13:44
#5

Jag tror att det är ett betydligt säkrare kort med kastrat + honor, men om du känner att du har möjlighet att kunna sära på hanarna om det inte skulle gå vägen, kanske det kan vara värt att prova i alla fall?

För några månader sedan hade jag en liten hanflock på 5-6 individer faktiskt, hade nästan glömt bort det, men det fungerade i vilket fall väldigt bra under den tidsperiod de bodde där, ca 3-4 månader. En i gänget var vuxen (ca 3 år) och övriga var under året, men ändå i olika "skeden" av livet. Min erfarenhet från det och från tidigare försök är att det förutom burstorlek (dessa hade en golvbur på ca 3x2 m) verkligen hänger på killarnas personligheter - och där har du nog den största utmaningen eftersom du ju inte kan byta ut individerna hur som helst, det är ju lite enklare att flytta omkring när man är uppfödare och har några djur i sin ägo menar jag. 

Kan även tillägga att jag även har erfarenhet av att vissa lite känsligare hanar inte ens klarar av att en endaste liten from bebispojke tillsätts paret - den ena hanen har i de fallen gått emot sin tidigare kompis och försökt "frysa ut" honom för att få ha bebisen för sig själv. Detta beteende är nog vanligare hos yngre, oerfarna hanar, som antagligen ser bebisen som en hona, men det är förstås bara spekulation.

Sammanfattningsvis: svårt (men ändå ganska angenämt) val du har framför dig! Du får gärna fundera lite på om du kanske vill köpa killarna som finns hos mig och ha de som "startdjur", eller om du bestämmer dig för att hålla dig till två. Jag tror att de hade kunnat komma fint till sin rätt med sådana fina förutsättningar som du verkar ha, men det är förstås svårt att veta exakt hur de kommer bete sig i just den situationen.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[AnimeV4]
2016-02-09 18:30
#6

Bra beskrivet! Och framförallt intressant.

Tror ju också mer på kastrat + honor, men jag vill inte släppa tankarna på en hanflock. Möjligheten att sära på dem finns absolut om det skulle köra ihop sig, så jag är väldigt intresserad av att köpa de hanarna som du skrivit om och börja så. Jag kan inte ens säga om jag vill ha fler än 2 hanar i nuläget, men jag lär ju bli sugen framöver. Så ja, jag är intresserad av dem och är redo för att ta emot dem så snart det andra paketet är här och diverse inköp gjorts. Vill du ha en notis när det är 100% klart? :)

Annons:
Onyxia
2016-02-10 13:00
#7

Ja, marsvinsetologi och flockdynamik har alltid fascinerat mig😃. Det roligaste som finns är ju nästan att stå bredvid en stor flockbur och bara titta på hur grisarna beter sig i olika situationer. Alla har sin uppgift och fyller sin funktion 😉

Ja, absolut! Bara hojta till när du känner dig redo så reserverar jag dem till dig så länge. Jag nås egentligen enklast per mail; saphirasmarsvin@hotmail.com 🙂

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[AnimeV4]
2016-02-10 19:04
#8

#7 Det låter hur spännande som helst med flera marsvin!😍

Okej, då gör jag det! Tack så mycket!😃

Ducky
2016-02-17 06:53
#9

Hejsan, jag har två  små bröder till salu. Släthåriga svart/vita. Men det verkar som att du redan fått tag på marsvin : )

[AnimeV4]
2016-02-17 14:44
#10

Ja, det tror jag nog. Jag har dig dock i åtanke! :)

[AnimeV4]
2016-02-21 13:12
#11

Affär gjord. Tråden kan låsas! :)

Alice..Hundar
2016-02-21 13:55
#12

PuffBuck kan du inte göra en tråd om dom och hur dom bor mm skulle vara roligt at se .D

/Alice

[AnimeV4]
2016-02-21 17:24
#13

#12 Det kan jag göra när buren är byggd. Det blir dessvärre "bara" 300 x 80 + en plastbur som övervåning tills vi fått ut den stora bäddsoffan ur rummet. Vi har nämligen bytt rum nyligen. Men efter det så ska det bli av! ;)

Annons:
Alice..Hundar
2016-02-24 20:24
#14

Oj låter stort tycker jag 🙂 Men man kan aldrig längta för länge på något gott😃

/Alice

[AnimeV4]
2016-02-24 22:39
#15

Jag tycker att den kunde varit större😂Precis! Den är klar imorgon😉

Upp till toppen
Annons: