Annons:
Etikettfoder
Läst 911 ggr
fiaw-78
2016-02-08 13:52

Unge behöver öka i vikt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Har en liten unge på ca 7 v som tyvärr gått under 300 g i vikt. Hennes burkompis är inte den glupska typen (hon är 3 år) och Poppi som ungen heter, äter bara det som kompisen äter. När vi har henne uppe så är hon alldeles för nyfiken för att äta. Hö äter hon bra. Någon slags vetekligröt? Någon som har bra förslag? Jag är inte orolig för hennes hälsa men tycker hon är lite väl mager eftersom hon växer.

Annons:
Onyxia
2016-02-08 14:29
#1

Hur länge har du haft lilla Poppi? Kommer hon från djuraffär eller en seriös uppfödare? Upplever du att hon har gått ner i vikt, eller har hon stått stilla i vikt sedan ni fick hem henne?

Ett bra fiberrikt hö är viktigast, så det är jättebra att hon äter bra av det. Jag brukar även ge kraftfoder till växande marsvin, har ni något sådant? Man kan absolut ge någon form av kligröt. Kruskakli innehåller mest näringsämnen och det kan man blanda med t.ex. fiberberikade havregryn.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

fiaw-78
2016-02-08 15:02
#2

Vi har bara haft henne i 1 vecka. Hon vägde över 300 när hon kom hit. Så hon har minskat några gram men jag vill ju att hon ska minska ännu mer. Hon är väldigt aktiv och pigg så hon gör nog av med väldigt mycket energi. Vi ger pellets Brit. Har sett henne nagga lite på det. Eftersom vår andra dam äter så lite av det så har vi haft det stående i buren. Vi brukade ge väldigt varierat med grönsaker till våra innan Poppi kom. Men nu eftersom Smulan (den äldre) är väldigt kräsen och vill nästan bara bli handmatad och ungen verkar ta efter och bara äter när Smulan gör det. Smulan är ingen fara, hon är rund och fin. Men lilla Poppi - hon borde väl få i sig mer? Eller är jag bara orolig "marsvinsmamma"? Poppi kommer från djuraffär där hon bara mellanlandade. Kommer från uppfödare inte långt härifrån.

fiaw-78
2016-02-08 16:32
#3

Provade morotsgröt med kruskakli. Väldigt populärt hos Poppi. Smulan rynkade på näsan som vanligt. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot Vägde henne nyss. 305 g så det går åt rätt håll nu igen.

Onyxia
2016-02-08 20:42
#4

#2; Aha, jag förstår. Det är väldigt vanligt att en nyinflyttad liten gris (och för all del även nyinflyttade vuxna) tappar i vikt den allra första tiden. Det innebär helt enkelt lite stress att få sina levnadsförhållanden omändrade. Det brukar dock "ordna upp sig" igen så fort den nya börjar känna sig hemmastadd - så det kommer säkert vända!

Har er vuxna tjej alltid varit så där kräsen eller är det något hon har börjat med nyligen? Är hon kräsen kring all mat, även hö? Roligt i alla fall att Poppi verkade tycka om kligröten🙂

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

fiaw-78
2016-02-08 21:24
#5

Vår stora tjej är en riktig primadonna 😊 Hon har alltid varit väldigt kräsen. Luktar länge på maten och tar försiktigt en liten liten tugga. Hon äter helst bara när vi i familjen sitter och äter. Jättekonstigt, jag vet inte varför. Hennes gamla burkompis var som en dammsugare, åt allt i sin väg. Det smittade väl något så hon åt lite bättre då. Men sen när hon dog slutade Smulan äta helt. Nu är det på bättring med nya Poppi. Men det verkar som att Smulans uppgift är att lära Poppi testa att äta nya saker, vilket inte går så bra. Om inte Smulan äter av det så äter inte Poppi (förutom gröten jag gjorde i dag).

Upp till toppen
Annons: