Annons:
Etikettallmänt
Läst 1120 ggr
Guinea_Moon
2016-02-08 19:33

Jag hostar vid buren - allergi?

Jag har haft marsvin i flera år utan problem.

Plötsligt har jag börjat få rethosta när jag är i samma rum som marsvinsburen. Strupen känns torr och jag harklar mig också. Det känns som om jag har fått hårstrån i halsen. Detta började hända samtidigt som jag skaffade fler marsvin. Nu när de är flera har de förstås en större bur än förut. Buren har större yta per marsvin än minimi-måtten från Jordbruksverket. 

Jag har också under de veckor som jag haft fler marsvin varit förkyld i flera omgångar. Alla jag känner är förkylda!

Vad kan min rethosta vid buren bero på?

  • Har jag blivit extra känslig i luftvägarna på grund av mina förkylningar?

  • Eller går förkylningarna inte över pga att jag blivit allergisk mot något som har med marsvinen att göra?

  • Är det den ökade mängden hö och spån som man ju har i en större bur som gör att jag hostar?

Jag kan ta upp och gosa med ett marsvin mot ansiktet utan att hosta. Det är bara när jag är i samma rum som buren som jag börjar hosta.

Annons:
[epmm93]
2016-02-08 19:45
#1

Kan va om du är förkyld att du är extra känslig o det i sig gör att du inte blir frisk. En ond cirkel. Kan även va som du säger med ökad mängd hö/spån.

[AnimeV4]
2016-02-08 20:02
#2

Låter knepigt. Du kanske ska testa annat underlag som start? Marsvinen blir nog bara glada av det :)

Sagolikt
2016-02-09 09:49
#3

Prova att byta hö till en annan bal eller t om en annan leverantör.

Ljungåsen
2016-02-09 12:21
#4

Fler marsvin som rör sig i buren leder till mer damm som virvlas upp från både strö och hö. Jag skulle gissa på att det är ströet som är den största dammgeneratorn. Lättströ,  som finns på Granngården,  är hyfsat dammfritt och inte svindyrt.

GuineaGirl
2016-02-09 22:42
#5

Ett handfast tips är att ha på sig ett munskydd som filtrerar damm (typ ett sådant som hantverkare eller målare kan ha), när man städar i buren eller fyller på mer hö och spån. Det är ju då det virvlar upp som mest. Då menar jag framför allt så länge man är förkyld och har känsligare luftrör.

Upp till toppen
Annons: