Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5384 ggr
Michaelanorrström
2/8/16, 10:05 PM

Har mitt marsvin skabb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har märkt att min ena marsvinshane har fått små kala fläckar, men idag när jag tog upp honom var han kal på mesta delen av ryggen och de är som små vita torkade flingor/skorpor I hela hårbotten. Mitt andra marsvin har jätte fin päls. Någon som vet vad detta är och vad jag ska göra?? // Michaela

Annons:
Fridaaaa
2/8/16, 10:10 PM
#1

Ser ut som sellnic ja.
Kräver behandling av veterinär, på båda marsvinen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sagolikt
2/9/16, 9:53 AM
#2

Ja, du har rätt i dina misstankar. Du behöver ta marsvinen till veterinär så snart det bara går, ring redan idag! Skabb (sellnic som Frida skriver är namnet på det skabbdjur som går på just marsvin) är oerhört plågsamt och kan i förlängningen leda till att marsvinet dör.

Ljungåsen
2/9/16, 12:18 PM
#3

Precis som #2 skriver,  det är bråttom till veterinären för behandling.  Marsvinsskabb är väldigt plågsamt för marsvinet,  och utan behandling leder det till döden.

[AnimeV4]
2/9/16, 6:32 PM
#4

Lilla stackaren! Ring veterinären snarast. Glöm inte att båda marsvinen måste behandlas, oavsett om det har symtom eller ej! Jag har själv framgångsrikt behandlat mina marsvin mot sellnic med Frontline som är en spot-on-lösning som droppas i nacken. Lycka till!

Fridaaaa
2/9/16, 6:38 PM
#5

#4 Stronghold är det man ger. I alla fall när mina hade det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2/9/16, 6:51 PM
#6

#0 Hur går det med marsvinet?

#4 Frontline fungerar inte mot marsvinsskabb, som ska behandlas med antingen Stronghold eller Ivomec.

Frontline kan användas för behandling mot static lice, även om jag personligen inte skulle använda det. Marianne Tornvall, som väl får anses veta vad hon talar om, säger att man inte bör använda Frontline, eftersom det finns säkrare och bättre alternativ (Stronghold, Ivomec).

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/frontline-till-marsvin

Det finns dessutom en rapport från Australien, där man avråder från att behandla både kaniner och marsvin med mediciner innehållande fipronil (verksamma substansen i Frontline). Står sist på sidan 16.

http://apvma.gov.au/sites/default/files/publication/15191-fipronil-prf-vol2-animal-safety-literature_0.pdf 

Annons:
[AnimeV4]
2/9/16, 7:05 PM
#7

#5 och #6 Ni har helt rätt! Frontline är väl snarare fästingmedel? Det var Stronghold jag syftade på😞

Fridaaaa
2/9/16, 7:12 PM
#8

#7 Fästingmedel på hund, yes.
:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2/10/16, 12:41 AM
#9

#8 Tack för svar!😃

TS! Har du ringt veterinären?

Upp till toppen
Annons: