Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1315 ggr
Quinzel
2016-04-16 22:46

Marsvin brunt snor

Hej! Upptäckte precis att ett av marsvinen ännu en gång har en massa brunt snor i nosen. Har vid 3 tillfällen varit till veterinären med honom pga att han nyser och har vid vissa tillfällen haft brunt snor. Jag har efter dessa besök fått olika mediciner, först provade jag bactrim när snoret kom tillbaka en andra gång så blev det baytril och senaste gången metacam. Upplevde att det bruna snoret försvann efter att marsvinet fått medicin i några dagar men nysningarna upphörde inte och nu har det bruna snoret kommit tillbaka. Hos veterinären så har dom gjort vanlig vetrinär undersökning samt rönkning och inte hittat något. I övrigt så mår han bra, han är pigg, äter , bajsar , pratar och kuttrar. Nu har han alltså en massa brunt snor igen och jag vet inte vad jag ska göra. Veterinären konstaterade senaste gången att han är ett känsligt marsvin och sa att man kan spraya nesseril nässpray på en topz och dutta mot nosen. Någon annan som gjort detta och upplevt att det funkat? Eller har något annat förslag på vad jag kan göra så han slutar vara snorig?

Annons:
[AnimeV4]
2016-04-17 15:58
#1

Jag skulle aldrig våga ge marsvinet nässprej utan att ha rådgjort med en kunnig veterinär först! Vilken klinik har du varit till?

Jag tycker att det låter som om det bruna skulle vara blod. Är han stressad? Står de kallt? Dragigt? Det låter annars som ett friskt och glatt marsvin🙂

bellamarsvin
2016-04-17 16:41
#2

Det har hänt ett av mina marsvin. Jag har listat ut att det är spån damm och smuts i allmänhet. Vad använder du för spån/underlag?

[AnimeV4]
2016-04-17 16:49
#3

#2 Bra idé! Jag har använt torv och det är värst av alla underlag jag prövat. Om man inte vattnar det, vill säga. Spånet blir mer damm som sätter sig framför ögonen.

Quinzel
2016-04-21 22:25
#4

Jag har varit till roslagstulls djurklinik det var veterinären där som sa att man kunde använda nesseril. Gjorde dock aldrig det eftersom medicinen gjorde att snoret försvann tillfälligt. Vi använder vanligt spån som underlag. Vi provade toalätt (pellets liknade underlag) i en vecka men han fortsatte nysa trots det. Jag tror inte det är så dragigt där dom står, vi har haft buren i köket men flyttade den till vardagsrummet för det är lugnare där för dom. Han nös både när buren var i köket och vardagsrummet. Jag tror inte han är stressad. Dom blir ju rädda när vi går förbi buren och så men båda har egna hus och jag brukar lägga en tunn sjal över gallret så de känner sig mer trygga. Gizmo som han heter är iof den räddare av dom men eftersom de är bytesdjur så är dom ju ständigt på sin vakt. Blöder dom näsblod när dom är stressade? Jag tänker att det är snor eftersom han nyser en del och veterinären har inte sagt nått om det men jag vet faktiskt inte. Det är ju inte brunt hela tiden heller utan det kommer och går.

[AnimeV4]
2016-04-21 23:22
#5

#4 Ja, de kan blöda näsblod när de är stressade. Det är nog vanligare hos mindre gnagare såsom gerbiler och råttor, men det kan även hända marsvin är jag säker på.

Kanske han är allergisk mot flera underlag (damm, kvalster)? Jag tycker att ni ska testa lite olika. Testa varje i iallafall två veckor så att ni hinner se resultat. Det finns ganska många, men det är väl värt det om det är där problemet ligger.

Det bästa är dock om du skriver till en registrerad uppfödare. En lista har du här: http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=84

Jag har idag kontakt med Saphira's då jag köpt 3 hanar ifrån henne. Hon är duktig, så jag rekommenderar att du tar kontakt med henne🙂

marsisen
2016-04-26 20:31
#6

Metacam? är inte det smärtstillande? :/

Tror också att det beror på spån, eller smulig mat. De har ju nosen i spånet och matskålen ganska ofta skulle jag tro ;) och vätska finns ju i näsan, om marsvinet får in smuts där är det nog självklart att han nyser. så vad jag tror är det en lite okunnig vetrinär, eller så är det jag som är ute och cyklar :p hoppas det löser sig! kram!

animal power <3

Annons:
[AnimeV4]
2016-04-26 20:34
#7

#6 Metacam är smärtstillande och antiinflammatoriskt🙂

Upp till toppen
Annons: