Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1783 ggr
galaxee84
4/24/16, 11:17 PM

Örat är torrt och rött och luktar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt ena marsvin har varit hos veterinären ett flertal ggr pa klåda och krampanfall. och hon har behandlats för sellnic,även om dem inte kunde se att hon hade sellnic, dem kunde se att hon hade någon bakterie men inte vad för slags bakterie. hon har fortfarande klåda men hon har inte längre krampanfall. Nu har hon fått mycket torra öron,och det ena örat luktar illa. Vad kan det vara? Även våran hund har problem med öronen och har samma obehagliga doft. Kan det vara någon öroninfektion? Bifogar bild på marsvinet. Sorry for luddigt inlägg,skriver från mobilen. Tacksam för svar!

Annons:
[AnimeV4]
4/24/16, 11:29 PM
#1

Oj! Det där ser inte alls bra ut. Hur gick behandlingen för sellnic till? Hur ser buren ut? (Inredning, bottenunderlag m.m. Gärna bild!) Vad får hon att äta?

galaxee84
4/24/16, 11:57 PM
#2

Hon behandlades för sellnic  med stronghold. År 2015. Då det inte blev någon förbättring fick hon Bactrim,och efter bactrim kuren så slutade hon få krampanfall.

Men klådan är kvar och hon är torr och mjällig. Badat henne i fungoral,duoxo schampoo ,testat HD champion m.m

Även pevaryl.

Inget tycks hjälpa 100% :(

Jag ska försöka ta en bild på hennes bur sen, hon bor inte i en bur egentligen utan hon bor på golvet med sin kompis :)  filtar som underlag,flera hus, alltid tillgång till hö,vatten, och fodret heter "Cavia Nature".  

Hon har på sistone också visat sig ÄLSKA bananchips :-) dock har jag läst att man inte ska ge banan ofta. 

Hon får också gurka,persilja,vitkål,morot

Ljungåsen
4/25/16, 7:54 AM
#3

Jag tycker det ser ut som någon sorts svamp, kanske Ringorm. Se bilderna på den här sidan. http://www.guinealynx.info/fungus.html I vilket fall så behöver marsvinet komma tillbaka till veterinären för att få en riktig diagnos och behandling.

[AnimeV4]
4/25/16, 1:58 PM
#4

Jag skulle skippa Cavia Nature. Annars låter det bra, tycker jag. Och ja, jag tycker också att du ska ta en sväng till veterinären igen så att det utreds ordentligt. Vart bor du?

galaxee84
4/25/16, 9:20 PM
#5

Tack för alla svar! Veterinären uteslöt Ringorm,men jo det blir att besöka vet igen. Jag bor i dalarna

[AnimeV4]
4/25/16, 11:20 PM
#6

Hur blev det uteslutet? :O

Okej, då har du inte nära till någon känd marsvinsveterinär vad jag vet.

Annons:
marsisen
4/26/16, 8:13 PM
#7

tror ej att det är Ringorm, brukar ofta kretsa i en cirkel om man säger det så :)

Har hon utslagen på fler ställen? Har en vild gissning på öronskabb kanske? 🤔

animal power <3

[AnimeV4]
4/26/16, 8:29 PM
#8

#7 Av det jag sett på marsvin har det inte varit tydliga ringar som det kan vara på människa, så det ska nog inte uteslutas än🙂Men tycker också att det ser lite knepigt ut.

marsisen
4/26/16, 8:33 PM
#9

#8 Ja det är förvirrande, Ringorm smittas ju lätt med tanke på hunden, och sitter ofta på öron och mage. Men ser inte ut som det gjort på mina marsvin, men hoppas då på ett sätt att Ringorm kan se lite olika ut, så man hittar en lösning på allt🙂

animal power <3

[AnimeV4]
4/26/16, 8:35 PM
#10

#9 Ja, det kan se ganska olika ut. Däremot har jag aldrig sett Ringorm se ut som på bilden, men vi får hoppas! Fast Ringorm är svårt att bli av med om man inte är ytterst noggrann😟

Äppelsnäckan
4/27/16, 10:22 AM
#11

Du kanske ska prova höra av dig till Blå Stjärnan? http://www.blastjarnan.se/smadjur-exo/gnagare/

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Den vilda djungelkvinnan
4/27/16, 11:23 AM
#12

mjällkvalster?

Upp till toppen
Annons: