Annons:
Etikettfoder
Läst 732 ggr
marsisen
2016-04-29 18:03

Kraft och lucern

Hej! Har tänkt att blanda i lite lucern och kraft i marsvinens gröt, men undrar hur mycket man bör ge? Inte helfoder då, men eftersom det är bl.a hästar som äter det så vill man ju inte ge för mycket ;)

animal power <3

Annons:
Annette
2016-04-29 18:07
#1

Jag tror inte man skall ge hästfoder till marsvin. Om det är vitamin- och mineralberikat kan det bli helt fel för ett så litet djur.

marsisen
2016-04-29 18:25
#2

Många ger lucern som helfoder, jag kommer dock bara ha det i gröt (som de ej får varje dag) så om det är någon som vet info om det skulle jag gärn vilja veta om mängd, särskilt om kraft ^^

animal power <3

Ljungåsen
2016-04-29 19:22
#3

Lucern innehåller mycket kalcium som kan bidra till urinsten hos marsvin. Normalt rekommenderas lucern bara till unga, dräktiga och digivande marsvin. http://www.guineapigsaustralia.com.au/hay%20&%20lucerne.htm http://www.gcgpr.com.au/guinea-pig-care.html

marsisen
2016-04-29 19:54
#4

#3 Lucern vet jag att det ofta används som höersättninh, det är hackade strån! Men kommer vara försiktig med mängden, de får det som sagt bara i gröt, och vi gör olika grötar som de dessutom inte får varje dag såå ;) Men nu är det bara kraft jag behöver veta om :j

animal power <3

Marsvinsmamman
2016-04-29 20:10
#5

#4 Menar du hästfoder från Krafft? Vilken sort menar du? Krafft Groov, Grund, Sport, Muskel etc etc? Varumärket Krafft säljer väldigt många olika foderblandningar/pellets till häst. Ingen av dem är jättelämplig till marsvin, och en del av dem skulle jag klassa som direkt olämpliga. 

Att du blandar hästpellets i marsvinens gröt är inget som gynnar dem. Det finns så mycket annat du kan köpa och blanda i som är betydligt bättre för grisarna. Rent lucern är ju okej i liten mängd om du är medveten om den höga kalciumhalten som kan bidra till urinsten. Men färdigfoder till häst tex Krafft, finns ingen anledning alls att ge till marsvinen, anser jag.

marsisen
2016-04-29 21:43
#6

Det är groov. Ja jag vet att det finns mycket att köpa och det har jag gjort, även detta foder har jag tagit hem för mina grisars skull då de lätt tröttnar på gröten och får variationer på olika recept :)

animal power <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: