Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2128 ggr
Jannalk
4/30/16, 1:18 PM

Vanvårdat marsvin

Hej! För att göra en lång historia kort; min kompis hade ett marsvin som inte skötts alls bra. För en vecka sedan lades min kompis in på sjukhus och jag tog marsvinet. Har inte förrän jag tog hem honom insett hur illa däran han är. Han har svåra trampdyneinfektioner på alla fyra tassarna, långa klor (vilket har gjort att han inte kunnat tvätta sig) så han har även klet kring ögonen. Han går dessutom extremt dåligt. Om det beror på c-vitamin brist eller trampdynorna vet jag inte. Vad ska jag göra? Han får även krampanfall emellanåt… Kan jag göra något för honom eller har det gått för långt redan? Den lilla killen är 7 år. Trots alla krämpor värkar han pigg och glad sen jag tog hem honom. Han äter, dricker, pratar och tycker om att mysa. Hjälp mig. Är det för sent att ta honom till en veterinär eller kommer de bara avliva honom? Jag vill att han ska ha det så bra det går den tid han har kvar. Jag har klippt hans klor, badat honom och gjort allt jag kan för att han ska bli bra. J

Annons:
[SuperNaturalBeing]
4/30/16, 1:30 PM
#1

Ta honom till en veterinär om han är så illa däran! Veterinären kan inte tvångsavliva husdjur (om inte rättsväsendet beslutar om det då, vilket kan hända t.ex. om en hund svårt skadar en människa eller liknande, men nu är ju så inte fallet), däremot tycker jag absolut att man ska lyssna på veterinären om de anser att djuret är så sjukt att det lider. De har ändå större medicinsk kunskap än en själv (oftast) sen tycker jag att du ska anmäla din kompis för djurplågeri, för det är inte etiskt rätt att tillåta att djur behandlas på det viset. Tar man hand om sina djur på ett sätt som plågar dem (oavsett om det är medvetet eller inte) så ska man inte ha några. Dock förstår jag att det är väldigt svårt att göra när det handlar om en kompis…

[AnimeV4]
4/30/16, 1:34 PM
#2

Det låter som om han behöver mycket omvårdnad, men inte som om han behöver genomgå någon operation. Om det "bara" är det som du nämnt skulle jag ta honom till veterinären och börja behandla snarast möjligt. Enligt lag så får inte veterinären avliva ditt djur utan ditt tillstånd hur dåligt det än mår. De kan rekommendera avlivning, men då kan du intyga att du fixar det. Om du tycker att han kan få ett värdigt liv efter behandling - kör hårt! Annars är det snällaste att avliva. 

Jag är tveksam till att det är c-vitaminbrist då det verkar ha pågått länge, så jag vet inte alls varför han går konstigt. Vart bor du? Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik och Cecilia på Fågelkliniken i Lomma är bra marsvinsveterinärer. Kan du inte ta dig dit tycker jag att du ska ringa.

[AnimeV4]
4/30/16, 1:34 PM
#3

Och ja, jag tycker också att du ska anmäla som #1 skriver!

Ljungåsen
4/30/16, 1:44 PM
#4

Stackars liten. Bra att du tar hand om honom nu. Veterinären kommer inte att avliva honom mot din vilja, så jag tycker gott du kan ta kontakt med veterinär och boka en tid för kontroll. Tills dess skadar det inte om han får extra c-vitamin. Ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva ger hela dagsbehovet av c-vitamin, och gurka brukar vara väldigt populärt. För fötternas skull är det viktigt att han bor på mjukt underlag, åtminstone 5-6 cm spån, gärna täckt med en fleecefilt. Inotyol är en bra salva att smörja med. Den används ofta på kaniner med trycksår på tassarna. Skickar med en länk till en bra sida att läsa vidare på. http://www.guinealynx.info/emergency.html

Jannalk
4/30/16, 3:02 PM
#5

Har mailat veterinären nu om att få en tid. Tack för era svar. Kommer inte anmäla, vet att hon inte gjort detta med flit… Angående buren och hans tassar. Han tassar är svullna och han är ganska stillasittande så han har fått bajs som fastnat i såren på tassarna. Badar honom så att det ska lossna, kan jag göra något mer? Har tidning, sågspån och Hö i buren. Funkar det?

[AnimeV4]
4/30/16, 3:22 PM
#6

#5 När mitt marsvin hade pododermatit fick han gå på halm. Han fick även tassarna badade i klorhexedinschampo två gånger per dag. Som ett tassbad där schampot var blandat med lite ljummet vatten. Han fick stå i kanske 5 minuter per tillfälle.

Det är smidigt att ha spån i botten och ett rejält lager halm uppepå då det är så luftigt. Städa flera gånger per dag så att det inte finns kiss eller bajs att trampa i. Halm är mycket billigare att köpa ifrån en bonde, men annars finns det i 4-kgssäckar på Granngården. Sedan fick min hane tyvärr inte ha några gömställen då eftersom han blev sittandes då.

Mejlat? Det är få kliniker som tillåter tidsbokning via mejl. Är du säker på att det funkar på den kliniken? Jag bara dubbelkollar :)

Annons:
Ljungåsen
4/30/16, 4:10 PM
#7

#5 Bajset på tassarna måste bort, det är frätande. Sedan kan du smörja med inotyol (finns receptfritt på apoteket) i väntan på att han kommer till veterinären. Sågspån är vasst, så antingen halm eller fleece över spånet.

Jannalk
4/30/16, 4:23 PM
#8

Hur funkar det med fleece? De kissar väl på det? Eller hur gör man? Har haft marsvin när jag var liten och då hade vi alltid sågspån Med tidning under som byttes varannan dag.

Ljungåsen
4/30/16, 4:30 PM
#9

#8 Kisset rinner genom fleecen så den blir inte blöt. Sågspånet under suger upp. Det är ju bara nu när han har sår på fötterna som det är bra, annars funkar det med bara sågspån (eller lättströ eller easyströ). Man får byta filt varje eller varannan dag.

[AnimeV4]
4/30/16, 5:19 PM
#10

Hur stor är buren? Det avgör hur ofta man kan behöva byta🙂

Jannalk
5/1/16, 4:39 PM
#11

Normalstor. 50x100 tror jag. Har äntligen fått helt rent i såren. När allt torkat bajs föll bort blev det typ öppna sår, men han går bättre nu. Har fått sova på handdukar så att såren får torka i fred. Han äter och dricker lite bättre. Väldigt lite pellets, men äter massor av grönsaker.

Ljungåsen
5/1/16, 5:26 PM
#12

Äter han hö? Det är det viktigaste.

Jannalk
5/1/16, 5:27 PM
#13

Inte massor…

Annons:
Ljungåsen
5/1/16, 5:32 PM
#14

Då tycker jag du ska minska på grönsakerna. Hö är jätteviktigt för att magen ska fungera, och för att tänderna ska slipas rätt.

Jannalk
5/1/16, 11:46 PM
#15

Hela buren är full med hö. Resonerar dock med att det är bättre att han ger grönsaker än inget alls. Fick hjälpa honom att dricka. Ska ringa alla vertinären jag kan imorgon och försöka få en tid direkt. De vettarna som var tillgängliga på mail "dygnet runt året runt " har inte svarat.

Jannalk
5/1/16, 11:58 PM
#16

Äter grönsaker skulle det stå.

Jannalk
5/2/16, 9:07 AM
#17

Har fått en tid idag 14:30. Håll alla tummar för att han inte ska behöva avlivas.

Ljungåsen
5/2/16, 9:33 AM
#18

Jättebra att du fått en tid! Jag håller tummarna!

[AnimeV4]
5/2/16, 9:52 PM
#19

Hur gick det?

Jannalk
5/3/16, 11:46 AM
#20

Det gick väl sådär. De tyckte jag skulle avliva för han var så gammal. Jag sa att jag ville ge honom en ärlig chans att återhämta sig först. Så jag har fått klorohexedinschampoo att tvätta honom 2 ggr i veckan och tassarna varje dag. Vetten visste tyvärr väldigt lite om marsvin och sa själv att hon gick iväg och googlade. Ville inte sätta in antibiotika för tassarna. Fick även metacam (smärtstillande). Så jag vänder mig lite till er som kan mer om marsvin än vetten. Jag tvättade tassarna och fick bort allt bajs. Baktassarna är inte svullna, men framtassarna är riktiga klumpfötter. När jag tvättade igår blev det ordentliga sår under bajset som nu varar ocj luktar illa. Hur behandlar jag bäst? han sitter ganska mycket stilla. Kan man sätta bandage/kompress/plåster för att de ska få torka och läka i fred? Vad han ni gjort? För att inte få in spån och så i halmen har han tidning och filtar i buren som jag byter 2 ggr om dagen. Hur mycket bör han dricka/ äta per dag? Vill bara Lill-killen ska få en ärlig chans till att återhämta sig.

Annons:
Ljungåsen
5/3/16, 12:16 PM
#21

Klorhexidin är ju antiseptiskt, så tanken är väl att det ska råda bot på infektionen i såren på fötterna, även utan antibiotika. Bra att han fått Metacam, det brukar göra underverk för marsvin som har ont. Också bra att du håller honom på ett underlag som är rent och inte fastnar i fötterna. Det jag funderar på är om det är tillräckligt mjukt och sviktande? Ju mindre tyngd som belastar fötterna, desto bättre. Inotyol är en bra salva att smörja fötterna med. Den skyddar såren, och lindrar obehaget. När det gäller mat så är fri tillgång till hö viktigast. Ge gärna extra c-vitamin (askorbinsyra på gurka) utöver grönsakerna. Här kan du läsa mer om fotproblem. http://www.guinealynx.info/pododermatitis.html Baserat på informationen på guinealynx så borde du nog insistera på att veterinären skriver ut antibiotika.

jojjehanna
5/3/16, 12:31 PM
#22

Får man fråga var du bor så kanske vi kan hjälpa dig till mer marsvinskunnig veterinär? Eller anske låta någon erfaren ägare hjälpa dig på nåt sätt.

Ljungåsen
5/3/16, 2:35 PM
[AnimeV4]
5/3/16, 3:01 PM
#24

För min hane räckte klorhexedinschampo och smärtstillande. Jag skulle ha bytt underlag helt till spån + halm om jag var du. Jag förstod inte riktigt hur du har gjort🤔

Marsvin ska dricka ca 1 dl per dag, har jag läst någonstans. Dock så har jag bara haft 2 av 11 marsvin som druckit så mycket.

Jannalk
5/3/16, 9:31 PM
#25

Ringde vetten igen, haha! De måste vara så trötta på mig! Men nu har han fått antibiotika!! Har någon av er erfarenhet av det? Enligt fass och Apoteket får han en väldigt hög dos av både antibiotika och metacam. Brukar det vara så? Tack för alla era svar! Är så tacksam ❤️❤️ Har tvättat tassarna och smort in de nu ikväll. Fick av en stor sårskorpa och nu varar det som sjutton, men det är kanske bra. Ser ut som att en av klorna/tårna håller på att lossna (!?) fick även plåster på den variga tassen med såret och nya tidningar och handdukar. Äter och är glad. Dricker lite lite mot vad han brukar. Kram på er alla och tack! ❤️❤️❤️

Ljungåsen
5/3/16, 10:02 PM
#26

Här är en lista på vanliga sorters antibiotika och typiska doser. http://www.guinealynx.info/antibiotics.html Vad har han fått? Och vilken dos?

[AnimeV4]
5/3/16, 10:49 PM
#27

Vi hejar på dig!🌺

Annons:
jojjehanna
5/6/16, 8:14 AM
#28

#25 vilken sorts antibiotika fick du? bactrim eller baytril? Dos? Samma med metacam, fick du den som är 1,5 eller 0,5 och vad för dos? På nåt sätt tycker jag att han skulle ha marsvinssällskap ändå.

[AnimeV4]
5/6/16, 5:33 PM
#29

Jag tror också att han skulle må bra av marsvinssällskap. Åtminstone på andra sidan gallret om han är för illa däran för sällskap i buren.

Den vilda djungelkvinnan
#30

Jag har en hona som jag kan låna ut som sällskap. Med bur. Eller skulle det vara dåligt för min hona att bo ensam i bur bredvid ett annat marsvin? Eller så kan de få bo ihop men då kanske han inte läker som han ska. Om någon skulle kunna hämta henne här strax utanför gbg och sen lämna tillbaka henne.

Achatina
5/7/16, 8:28 PM
#31

Om han inte är van vid grönsaker ska han ju inte ha massor, det upprör magen och kan ge svår diarré.  Bättre du ger honom grönsaker som boostar c-vitamin, lite maskrosblad, lite gräs (för att vänja honom vid det - förenklar ju för sommaren), sallad och gurka vätskar ju upp osv. Kanske några kvistar med blad på (äpple tex).

Jannalk
6/15/16, 10:01 AM
#32

Ville bara berätta för er att lillkilllen har somnat in nu. Tack för alla era tips, de hjälpte mig verkligen. Han blev bättre och piggare men slutade sista veckan att röra sig helt. Jag är glad att han fick en chans till att må bra, vara ute på gräset och mysa med mina andra djur. Tack hörni 💜

[AnimeV4]
6/15/16, 3:04 PM
#33

#32 Tack för uppdateringen. Han är säkert tacksam för att han fick vara lycklig sin sista tid på denna jord. Det var bra gjort av dig🌺

Upp till toppen
Annons: