Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1342 ggr
Mill4
2016-05-03 00:01

Böld pga kindtänder?

Haft väldigt stressigt med skola och jobb, så har nu under 2 veckor mest lyft marsvinen så de ska ut i hagen, städat och sätt så dem ser pigga och glada ut.
Dessutom var dem ute och åt gräs igår…
Idag när jag tittar på Edgar såg han helt svullen ut under halsen… (vilket jag varken sätt eller känt igår ens engång! Vilket jag tycker att jag borde när jag lyfte honom..)

Han äter som en häst och skuttar omkring som vanligt… jag har bactrim hemma så började nu att ge 0,2 ml 2 gånger dag och han har badat och sen tvättat bölden med koksalt.. jag ser inget sår eller något sådant och funderar på om han kan få böld här pga kindtänderna? han hade lite problem för några veckor sedan med sneda framtänder.
Borde jag andas lite och se om det läker ut av sig själv, eller galoppera in till veterinär snarast….?

Annons:
marsisen
2016-05-03 08:11
#1

Finns det någon bild man kan se?

Om det liksom är mjukt eller svullet som du skriver tycker jag det låter som en liten dubbelhaka😃min lilla tjej är lite extra hull på hakan och tycker det låter som du beskriver.

Har aldrig hört om bölder p.g.a kindtänder, men bölder/tumörer kan ju dyka upp lite här och var, men dom brukar vara hårda. Om det är hårt då, så tycker jag att du ska till vet innan det växer och blir större, blir svårare att opperera då.

Hoppas det löser sig! :)

animal power <3

Mill4
2016-05-03 10:50
#2

Den är gigantisk och rätt hård :( måste ju vart en mindre böld innan som jag inte märkt, men att den skulle växa sig så stor på 1 dag gjorde mig rätt chockad..

marsisen
2016-05-03 14:07
#3

#2 ja det låter ju inte som en dubbelhaka..

Det kan vara en fettknöl, då de brukar sitta på halsen. Men dom är inte "gigantiska" och går att "flytta runt".

För mer info, tryck här; http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/tumorer.html

Störst sannolikhet är att det tyvärr är en tumör. Förmodligen cancer då den är hård. Då den växer bör en operation ske så snabbt som möjligt för enklast utförande.  🤐

animal power <3

Sagolikt
2016-05-03 14:18
#4

Ja de kan få bölder som du beskriver på kinderna av felväxande kindtänder. Veterinär, pronto! Det kan ha bildats hack eller rent av som en bro av de felväxande tänderna och marsvinet kan ha svårt att få i sig mat även om de äter, så håll koll på vikten och ge gärna lite Critical Care.

Mill4
2016-05-11 21:13
#5

Åkte till veterinär dagen efter… och min lilla skrutt fick tyvärr somna in. Det var som vi befarade några veckor innan kindtänderna som bråkade, men eftersom han plötsligt vart bra och framtänderna raka så sa veterinär att vi skulle avvakta.
Han var ju ändå 4-5 år (vanvårdad av tidigare ägare så har inte exakt ålder), så sa veterinär både den jag var hos och blå stjärnan att fastän vi skulle göra operation och allt så är det dålig prognos och oftast fortsätter tänderna att växa fel..
Var jätte jobbigt beslut, men han fick ett fint slut innan det gick för långt <3

Sagolikt
2016-05-13 10:07
#6

Så tråkigt att höra! Det är verkligen knepigt med marsvinens tänder, så mycket som kan gå fel.

Annons:
jojjehanna
2016-05-15 09:53
#7

Tråkigt, beklagar. Hur går det nu? Har du ett ensamt marsvin kvar eller har du flera?

Upp till toppen
Annons: