Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 619 ggr
fiaw-78
5/3/16, 10:02 PM

Beteende

Min yngre hona (5 mån) har jag aldrig sett dricka vatten. När vi köpte henne så kunde hon inte dricka i vattenflaska utan har en liten skål. Men jag har aldrig sett henne dricka ur den. Ska jag ta bort skålen? Kommer hon fatta vattenflaskan ändå? En annan fråga kring beteende. Vår äldre hona är mycket skygg. När hon kom till oss för 3 år sedan skakade hon bara vi höll i henne, hon var då 1 år. Allt det är mycket bättre men hon avskyr att vara på golvet. Hon har en slags krypande stil där hon ålar sig fram på något sätt. Nu har vår lilla tagit efter detta märkliga gångsätt - fast hon är inte rädd. Är det så att der beteendet förs över marsvin till marsvin? Det är på golvet trots sin gångstil några timmar om dagen. Bäst gillar de när någon sitter på knä hos dem.

Annons:
marsisen
5/4/16, 1:41 PM
#1

Tycker du ska ha både vattenflaskan och skålen framme. Hon kanske lär sig av sin burkompis att dricka utav flaskan? Sen tror jag nog att hon dricker, bara att man inte ser det. Om marsvinet är törstigt strävar dom ju efter dricka:) Sålänge hon är pigg osv tror jag ej det är någon större fara, men om hon blir tröttare, och beter sig olikt tycker jag du ska börja stödmatade med vatten och försöka lära henne att dricka, vattenflaskan är nog enklast isåfall. Mina marsvin var också rädda först när jag släppte ut dom på golvet, de kurade ihop sig och försökte hoppa in i buren. Nu ger jag dom gräs varje gång de kommer ut, helst utspritt så blir det som en lek :) har även lagt ut en matta, och bara det har gjort allt bättre :)

animal power <3

fiaw-78
5/4/16, 4:54 PM
#2

Jag låter skålen vara kvar men det är svårt att veta när hon lärt sig. Om golvet så kör jag också med matta och olika hus och mat. Smulan ( den äldre) går inte ur från husen om vi har dem framme. Hon äter men så fort hon måste röra sig så "kryper " hon runt. Vi sitter oftast med dem på golvet för det hjälper. Men som sagt Poppi (den lilla) har tagit efter krypstilen nu helt plötsligt - vilket är lite konstigt.. Eller om hon bara gör som äldre gör. Smulan kommer nog aldrig sluta med det men jag vill ju inte att Poppi ska ta över beteendet.

Upp till toppen
Annons: