Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2948 ggr
beccapysslar
2016-05-16 14:07

Missfärgat urin? Blod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det känns inte som att jag gör annat än att spama det här forumet med mina små sötisars hälsoproblem! Till dagens fråga!

För 1,5 vecka sen upptäckte vi att någon eller båda våra marsvin hade kissat extrem orange! Vi skulle ändå in till veterinären så vi frågade vad dom trodde och de sa om det fortsatte skulle vi göra ett urinprov och kolla om det fanns blod i.
Vi läste runt lite och såg att olika grönsaker/örter kunde färga kisset och tänkte att det kanske berodde på att dom hade fått i sig lite mycket morötter eller maskrosblad/gräs som vi precis börjat ge dem. Vi skippade iaf det ett par dagar och såg inget konstigt så innan helgen började vi med gräs och maskrosblad igen.
I morse såg jag att någons kiss var väldigt brunt ( först trodde jag att vår dam kanske hade fått diarre igen men så var det inte) . Det fanns även en rosa kiss "hög" samt lite rosa röda spån bland det bruna.

På väg hem gick jag till apoteket och kollade efter ett urinprov och det var inget som dom hade.

Frågan är om vi ska försöka få en veterinär tid eller avvakta och se?
Om det är så att vår dam kan vara sjuk vill vi egentligen inte avvakta då hon redan har varit/är sjuk, samtidigt skulle det här bli vårt fjärde veterinär besök sen vi adopterade dom för en månad sen.


Annons:
Lillyrod
2016-05-16 14:13
#1

Gräs och maskrosblad färgar urinen väldigt mycket. Jag tror inte du behöver oroa dig om du inte ser att marsvinet far illa när det kissar. Det ser likadant ut i min bur som i din : )

Ljungåsen
2016-05-16 14:24
#2

Orange färg på urinen beror på porfyrin, som i sin tur beror på vad marsvinet äter. Maskrosblad ger orange urin t.ex.  Det är helt ofarligt. 

Om det är blod i urinen så är den först röd (eller rosa om det är utspätt). När blodet sen torkar/oxiderar så blir det brunt.

Jag tycker den mörka fläcken ser lite misstänkt ut.  Det skulle kunna vara blod. Jag skulle ringt och pratat med veterinären.  Blod i urinen kan bero på urinvägsinfektion,  urinsten eller livmoderinflammation.

jojjehanna
2016-05-16 20:32
#3

Urinprov hittar du inte ppå apoteket. Du får samla urin och ååka in med det så snart du kan. Tex sätta marsvinet i en plastlåda typ gammal glassburk. Sitt med den och klappa och förhoppningsvis kiissar den snart och du häller kisset i en burk och lämnar in för undersökning.

beccapysslar
2016-05-16 22:11
#4

Tack för alla tips! Jag har separerat dom för natten så får jag se vem det är så att jag förhoppningsvis kan samla lite i morgon.

#3 Det var veterinären som sa att man kunde köpa prov på apoteket :s


[AnimeV4]
2016-05-18 19:33
#5

När jag skulle samla urin från ett marsvin satte jag honom i transportbur utan filt tillsammans med en hötuss och en stor gurkbit. Det dröjde inte länge innan han kissade. Sedan offrade jag en 1 ml medicinspruta som jag sög upp urinen med innan den fick ligga i kylen🙂

bellamarsvin
2016-06-06 19:45
#6

Det kan också bara vara själva spånen som missfärgar kisset. Vissa träd blir "röda" när det kommer vatten/urin på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: