Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1239 ggr
Agnes&marsvin
5/17/16, 3:32 PM

Vad är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hitta en prick på ett av våra marsvin, är det en fästing eller? Tack i förskott!

Annons:
[Outlawly]
5/17/16, 3:34 PM
#1

Ser ut som fästing.

Ljungåsen
5/17/16, 3:37 PM
#2

Jag tycker också det ser ut som en fästing.  Rekommenderar att du tar bort den.

Agnes&marsvin
5/17/16, 4:30 PM
#3

Kan man använda en fästingbortagare som människor använder?

[Gnagare2]
5/17/16, 5:38 PM
#4

Jaha,nu har dom små otäckingarna börjat sätta sig på marsvin med….usch och fy. Jag har själv en hund,och på honom får jag plocka bort dom hela tiden,trots att han har fästingskydd. 

Ja det ser ut som en fästing och du behöver ta bort den omedelbums,ja man kan använda fästingborttagare.

Ljungåsen
5/17/16, 6:23 PM
#5

Vi har den varianten på fästingborttagare som har en liten lasso. Den tycker jag är enklast att använda.

Verranbettan
5/18/16, 6:56 AM
#6

Själv tror jag att det är bäst att använda fingrarna när man ska vara och pilla runt ögonen:)

Annons:
[Gnagare2]
5/18/16, 9:22 AM
#7

Det är även viktigt att få bort hela fästingen,så inte huvudet blir kvar. Detta lär man sig med lite övning. För att få bort hela fästingen är det bra att gripa tag med något så nära dess huvud som möjligt,och då kan det vara för fumligt att använda fingrarna. Jag brukar ta med en pincett så nära fästingens huvud som möjligt och rycka snabbt rätt ut. Då brukar jag få med hela fästingen.

Man får helt enkelt hjälpas åt att kanske vara två stycken när man gör detta så ena håller marsvinets huvud och andra tar fästingen,man håller huvudet stilla på marsvinet,eftersom detta är så nära ögat,tänker jag.

[AnimeV4]
5/18/16, 7:34 PM
#8

Isch! Vidriga djur fästingarna! :(

[Gnagare2]
5/18/16, 9:19 PM
#9

#8 Kan inte annat än att hålla med. 

Inte nog med att dom är vidriga och totalt meningslösa,så sprider dom ju dessutom farliga sjukdomar till både människor och djur.

[AnimeV4]
5/18/16, 9:59 PM
#10

#9 Ja verkligen! Det är väl inget djur som äter dem ens?🤔

[Gnagare2]
5/19/16, 12:32 PM
#11

#10 Har också hört att inget djur äter dom,men jag vet inte med säkerhet.

Är väl kanske därför dom bara verkar bli fler och fler?

Hoppas människan kommer på nåt fästingskydd för oss människor,för jag är helt nojig och letar fästingar överallt när jag har varit ute med hunden,även när mina marsvin har varit ute får jag ju börja med nu efter detta inlägg.

[AnimeV4]
5/19/16, 3:53 PM
#12

#11 Säkert. De blir ju även mer resistenta för varje år. Usch! Masterpet har en sprej som nog ska vara mot fästingar. Innehåller något träslag som fästingar, mygg, knott och andra kryp inte gillar. Den kan även människor använda. Bärnstenshalsband sägs ju vara bra till hund också.

Upp till toppen
Annons: