Annons:
Etikettallmänt
Läst 1178 ggr
Fridaaaa
5/19/16, 12:08 PM

"tråkiga" marsvin

Ta inte detta fel, älskar mina marsvin, men ibland känns de så tråkiga när de liksom inte vill göra någonting.

Gör iordning hage = sitter i huset

Sätter ner dem på golvet = sitter i husen eller sitter still

Nästan alla andra marsvin jag haft, har liksom velat göra saker men inte dessa två grabbarna. Vill ju att de ska kunna njuta ute och göra saker i hage t.ex Men icke :( Känns lite frustrerande när de mest sitter i husen en hel dag :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Leramani
5/19/16, 12:23 PM
#1

Ge dem en anledning.  Lägg maten så att de måste jobba lite för att komma åt den,  inte hela tiden, utan som en aktivitet en stund.

De Lapsus Resurgam

Fridaaaa
5/19/16, 12:25 PM
#2

#1 Grönsakerna blir svårt att göra så mycket mer, för de hoppar inte upp på saker tex om det inte är väldigt lågt. Tips hur jag kan göra med grönsaker? De använder inte aktiveringsbollar eller liknande.
De får nämligen ingen pellets.

Provat att sprida ut grönsaksbitar men går snabbt ändå för dem att äta det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
5/19/16, 12:46 PM
#3

Mat brukar vara marsvins största intresse, så huvudanledningen för dem att gå ut i hage är ju för att kunna äta gräs.  Nu i början av säsongen sitter mina också mest i husen och äter. Det tar ett tag för dem att vänja sig vid att vara utomhus.  I slutet av sommaren brukar de röra sig betydligt mer även utomhus. 

Inomhus,  på golvet,  så kan du dela upp deras grönsaker i småbitar och sprida ut över en större del av golvytan.  Då har de i alla fall anledning att röra lite på sig. Ett annat alternativ är att repa gräs utomhus och sprida över golvet.

[Gnagare2]
5/19/16, 1:00 PM
#4

Precis detta exempel ,att marsvinen "blir tråkiga" när dom kommer upp i ålder,gjorde att jag inskaffade mina stora inhägnader till mina marsvin. Jag har inga "vanliga burar" utan dom har ett helt rum för sig själva,plus hallen utanför det rummet. Jag har blivit mycket belönad av mina marsvin när jag har dom på detta vis,dom är pigga och glada och springer runt hela dagarna i sitt rum,plus hallen, Dom blir som små hundar och blir mer medvetna om sin omgivning och sina egna kroppar. dom får mycket motion,som dom behöver och det är så roligt att se dom när dom får vara lösgående på detta sätt.

I dessa inhägnader har jag flera hus och kvistar och ett stort träd,så det även blir nivåskillnader i inhägnaden.

Jag rekommenderar alla marsvinsägare att ha sina marsvin på detta sätt,men jag förstår ju också att alla inte har möjlighet till det.

Man får ut så mycket mer av sitt marsvinsägande när man har dom på detta sätt. Man får så oerhört mycket tillbaka när man ordnar för dom såhär.

Jag ger grönsaker till dom varje kväll,och på regelbundna tider. Varje gång när jag närmar mig deras rum händerna full med deras matskålar,så kommer dom springandes ut i hallen och välkomnar mig med deras skrik och springer runt mina ben och vissa till och med sträcker sig upp på mina ben och tigger,vet att dom ska få mat. Sen springer dom allihop in i sitt rum,före mig i en stor härlig flock,och vet att "nu blir det mat".

Jag skulle egentligen filma detta så skulle ni få se.det är en sån livskvalitet både för dom och för mig.🙂

Fridaaaa
5/19/16, 1:03 PM
#5

#3 Ja för det mesta. Mina älskar grönsaker, men vill ta sina bitar och springa in i husen, främst Max, Ferrari kan sitta mer och äta framme.

Mina är såna hela sommaren xD Vet inte vad det är med dem, för de har fått vänja sig vid det sedan de kom hit liksom. Sedan de var runt 5 månader gamla. (eftersom de är födda i dec)

Provat det med att dela upp i småbitar och sprida runt, men tar dem inte speciellt lång stund och sedan sitter de i husen igen eller tunnel.
De har inte så stor "hage" inomhus men kan ju testa lite gräs i alla fall och sprida ut och se om de vill röra på sig lite mer i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gnagare2]
5/19/16, 1:04 PM
#6

Ursäkta….nu läste jag att detta tydligen gällde när marsvinen är ute i hagen…hela mitt inlägg handlar om när dom är inomhus….😃

Annons:
Fridaaaa
5/19/16, 1:06 PM
#7

#4 Dessa har varit såna även som ungar. Så för deras del har det inte med åldern att göra :) 

Liten bur har inte mina :) 150x60 bur, större får de inte plats med. Men bra yta ändå för 2 marsvin. Och storleken på hagen ute spelar ingen roll för dem. Inne får det inte plats med större hage eller, då jag inte vill eller kan ha dem lösgående i något rum (förstör golvet med kisset, bita på saker, katterna mm). Men också noga med stor bra yta för dem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gnagare2]
5/19/16, 1:19 PM
#8

#7 Då ska jag väl säga att jag har en extra plastmatta över "det riktiga" golvet så det inte blir "nerpissat" och förstört,och kartonger längs väggarna så inte väggarna blir förstörda,ja jag vet att det inte ser snyggt ut,men vad gör man inte för dom små…🙂

All respekt till dig. Jag förstår att man inte kan ha lösgående marsvin med katter i närheten. Jag tycker bara om att prata mig varm för detta sätt att ha marsvinen på.🙂

Fridaaaa
5/19/16, 1:20 PM
#9

#8 Ja absolut är det ett bra sätt annars :)
Hade fått täcka hela golvet i vardagsrummet och väggarna och möbler ;) Sambon hade inte gått med på det ;)

Men, hade hoppats på att få med fart på dessa två latpåsarna :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
5/19/16, 1:34 PM
#10

#5 Om de springer fram och tillbaka för att hämta utspridd mat så rör de ju på sig i alla fall,  så det är ju bra.

Marsvin är olika.  En del är helt enkelt lugnare och försiktigare än andra. De pojkar jag har nu tillhör den hyperaktiva sorten, och kommer springande och klättrar på fötterna på en när de har sin golvtid.  

Gemensamt för alla marsvin är att de är matmotiverade. Synd att dina inte gillar aktivitetsboll,  det brukar vara extremt effektivt för att få dem att röra på sig.  Speciellt om de aldrig får pellets annars.

Fridaaaa
5/19/16, 1:58 PM
#11

#10 De går & hämtar och går in i husen/tunneln igen :P 
Jo vet det :) Men tycker att det måste vara tråkigt liv att nästan bara stta i husen/tunneln hela dagarna istället för att göra något. Bygga muskler mm också :P

Ja de dissar den :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
5/19/16, 5:31 PM
#12

Har alltid haft sådana marsvin som du beskriver tidigare. Inne på nr. 9 och 10 nu och både 8, 9 och 10 älskar att springa omkring på golvet. Vissa gillar väl helt enkelt inte att utforska :)

Fridaaaa
5/19/16, 5:33 PM
#13

#12 Yes vet som sagt att de kan vara olika :) 
Men, tycker ändå det är tråkigt att de bara sitter i sina hus. Blir ju liksom inget uppbyggande av muskler, inte hålla igång kroppen ordentligt osv,
Inget roligt att bara se samma om och om igen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[AnimeV4]
5/19/16, 5:36 PM
#14

#13 Ja, det är verkligen jättetråkigt med marsvin som inte vill göra något. Mina var lite mer framåt, men visst är det trist när de inte uppskattar vad man ger dem? ;)

Fridaaaa
5/19/16, 5:37 PM
#15

#14 Ja jag tycker det med. Tänker för deras hälsa med, kan det inte vara bra att inte röra på sig så mycket heller :P

På det sättet saknar jag mina skinny och self, mycket mer framåt mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gnagare2]
5/20/16, 9:23 AM
#16

#8 Har funderat lite på vad jag skrev i inlägg 8,och vill tillägga att i början när jag la dessa extra plastmattorna på golvet och pappkartongerna på väggarna,så var jag helt förberedd på att dom skulle bli helt sönderbitna av marsvinen,och att jag skulle få byta ut plastmattorna och pappkartongerna på väggarna regelbundet.

Men så är faktiskt inte fallet. Faktum är att inget är sönderbitet. Jag får ju förståss hålla rent och ta bort pluttarna på golvet (särskilt i killarnas inhängnad,tjejerna är snudd på rumsrena,och dom är ändå fler i antal än killarna)🙂

Men inget är sönderbitet. Jag vill gärna tro att detta beror på att dom aldrig blir uttråkade när jag har dom på detta sätt nästan lösgående dygnet runt. Dom hinner aldrig få tråkigt,dom har att göra hela tiden,antingen att springa runt och jaga varann och göra glädjehopp i luften,eller att äta,eller att hoppa upp på husen och leka tafatt utanför och innanför husen.

Fridaaaa
5/20/16, 10:29 AM
#17

#16 Tänkte mer på möbler,a och inte kartongen eller mattorna :) 
Men jag måste ha mina i hage eller bur

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsisen
5/20/16, 6:28 PM
#18

Våra var/är lite likadana, tråkiga, om man säger det så ;) Det som funkade för mina marsvin särskilt vid golv tiden var att lägga dit en "fast matta", alltså att den inte glider runt när de går på den. Och sen har vi oftast inga hus, mer som tunnlar och små filtar att vila i :) sen brukade vi nästan bara ge dom gräs när de kom ut på golvet, som en belöning. Och ja.. Nu är dom riktigt bekväma och faktiskt rumsrena då dom har hittat ett hörn där dom kissar och bajsar haha :D funkar på golvet, men har inget tips för utomhus, där är våra lite blyga än så länge. Och en till sak som mina tjejer tycker är kul är att göra tricks, kanske för att de får godis men well well.. Mer lättlärda än man tror iaf! Våra tjejer kan i alla fall cirkel på kommando, vacker tass, "handen", high five, "skaka" (leksaker et.c) och stå på bakbenen på kommando :))

animal power <3

Fridaaaa
5/20/16, 6:32 PM
#19

#18 Hade fungerat inne men inte ute. Jag har ett lakan eller annat för att skydda golvet då det är "fast" golv så de inte glider inne.

Men störta problemet är ute och då måte de ha hus :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: