Annons:
Etikettfoder
Läst 545 ggr
Den vilda djungelkvinnan
2016-05-26 22:22

Pretty pets marsvinsfoder!

Har märkt att många djuraffären har slutat sälja vanliga pellets och endast säljes pretty pets, både för kanin och marsvin. De har även sagt att det inte finns bättre foder och vanliga pellets är värdelösa i jämförelse med detta superfoder. Har aldrig ens läst innehållet tidigare då det är så dyrt att jag aldrig tänkt testa detta. Men så köpte min mamma en påse till mig på rea. Redan innehållsförteckningen berättar ju vilket dåligt foder men jag tänkte att jag skulle ha det som godis att blanda i det vanliga fodret. Mina marsvin pillade ut dessa bitar ur skålen. Hahaha, jag trodde de skulle vräka i sig dessa fruktiga bitar. Dock äter mina marsvin väldigt lite kraftfoder vanligtvis men ändå. Vet inte vad jag ville riktigt med detta inlägg. Mest berätta att det är ett värdelöst foder och mina marsvin vägrar äta det. Låt inte djuraffären lura er. Marsvin mår bäst av hö och grönsaker. Detta åker rakt ner i soppåsen nu! =) Vanligtvis ger jag mina en blandning av carrier pellets, torkade örter och lite havregryn som kraftfoder. De har börjat ha fri tillgång då de max äter nån matsked per marsvin och dag och nu har jag dräktiga honor. När ungarna är födda och inte behöver kraftfoder längre så har jag tänkt sluta med pellets helt. Är det vanligt att marsvin magrar av utan kraftfoder eller klarar sig friska, vuxna marsvin på hö och grönsaker? De får även lite lusern hackad strå som tillskott ibland. Det är nog en ovana från min sida att ge pellets då jag alltid gjort det under alla år.. Under vår och sommar får de färskt gräs och annat gott utifrån dagligen. Annars har jag tänkt byta till oxbow marsvins pellets för vuxna marsvin men utan pellets känns ju mer naturligt.

Annons:
Maleficum
2016-05-26 22:51
#1

Min kusins kaniner hon hade för många år sedan åt pretty pets, enligt veterinären såg deras tänder ut som hos en gammal alkis och veterinären sa också att det är rena sockerbomberna och inte alls bra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
2016-05-27 07:32
#2

De flesta vuxna marsvin klarar sig utmärkt utan kraftfoder,  men det finns förstås undantag.  Om marsvinen är vana vid kraftfoder så är det klokt att minska mängden gradvis,  och att hålla koll på deras vikt. På så vis märker du om de behöver kraftfoder eller inte.

Upp till toppen
Annons: