Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 535 ggr
Lisifri
2016-05-29 20:56

Tandproblem

Jag har en marsvinshane på ca 5,5 år. Upptäckte för några månader sedan att han tunna ur och såg då att en av de främre nedre tänderna bestod enbart av en flisa och att motsvarande övre tand vuxit sig ganska lång. Tog svinet till veterinär som klippte ner framtänderna och som kontrollerade att kindtänderna såg bra ut. Hanen återhämtade sig mycket bra och gick upp i vikt. Var till veterinären igen för ca två veckor sedan då det var dags att klippa tänderna igen. Svinet åt bra även efter det. Nu har jag varit bortrest en vecka och grannarna har skött svinen. När jag kom hem upptäckte jag att det andra nedre framtanden nu endast består av en liten stump. Matar nu hanen med Critical Care och kommer ringa veterinär imorgon. Hur kan detta vara möjligt? Vad är det som händer? Svinen har alltid tillgång till hö och får heller inte kraftfoder i någon större mängd.

Annons:
Ljungåsen
2016-05-29 21:42
#1

C-vitaminbrist?  En del marsvin behöver mer C-vitamin än andra för att få bra kvalitet på tänderna,  och tänder med dålig kvalitet bryts lätt.

http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html

Ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva ger hela dagsbehovet av c-vitamin. 

Även kalcium och D-vitamin hjälper till att stärka tänderna,  men med kalcium får man väga det mot risken för urinsten.  Oftast är det bäst att inte klippa motstående tand, det rättar till sig av sig själv med tiden.

Upp till toppen
Annons: