Annons:
Etikettskötsel
Läst 506 ggr
Ninalix
6/28/16, 3:23 PM

Behöver lite hjälp med strö och skötsel :)

Hej!

Jag ska skaffa familjen 2 marsvin och googlar allt jag kan om hur dessa små krabater ska skötas och det är verkligen en djungel!

Min första fråga är: (och andra och tredje)

Är care fresh ett bra alternativ? Eller easy strö? Eller är de onödigt dyra? 

Om man har en bur på 174*60 hur mycket går åt per omgång? 
Alltså hur länge räcker 50 liter? 

Ska man byta ALLT strö en gång i veckan? 

Nästa fråga: Vilket hö är bäst? Jag har läst om ängshö men är osäker på om det är viktigt?

Maten då: 
Man ska visst inte ge frukt och grönt för mycket, men heller inte för lite då de tydligen behövde c-vitamin - min fråga är då, hur mycket är då för mycket resp. för lite?

Hoppas någon orkar svara en marsvinsnovis :)

Annons:
Cola&Bacardi
6/28/16, 5:54 PM
#1

Jag kan tipsa om denna artikel gällande vilka sorters grönsaker som är c-vitaminrika, samt ungefär hur mycket av dessa som ska ges för att c-vitaminbehovet ska bli tillgodosett. 

I mitt fall ger jag vitkål till frukost, just för c-vitaminets skull, varje dag. Sedan brukar jag ge en bit av någon annan slags grönsak, såsom sallad, gurka eller morot, på kvällen.

Mvh Linnea 

[Wijnja]
6/28/16, 7:06 PM
#2

Köper strö på granngården vanligt Hö mycket grönsaker

Ljungåsen
6/28/16, 7:25 PM
#3

Jag har en kombination av hampaströ och easyströ till mina pojkar.  Easyströ är mjukt och trevligt och innehåller inte terpener som vanligt kutterspån gör. Det är väldigt drygt, och ett paket räcker länge.

Jag städar två gånger i veckan,  och då tar jag bort allt blött, och allt bajs. Sen fyller jag på med nytt strö. Jag byter alltså inte allt.

Bäst hö köper man hos bonde. Hö som är avsett för häst passar fint för marsvin. 

För att vara säker på att mina pojkar får det c-vitamin de behöver så ger jag dem en gurkskiva med ett par korn askorbinsyra på varje morgon.  Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin,  och grönsakerna blir bara en bonus.  Nu sommartid finns det mycket nyttigheter i utomhusmat som gräs, maskrosblad och Kirskål.

Ninalix
6/28/16, 7:41 PM
#4

Tack snälla för svaren! :)

Upp till toppen
Annons: