Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 687 ggr
benjerry
6/29/16, 10:01 PM

gör jag verkligen rätt?

frågat en liknande fråga tidigare, men jag kan verkligen inte sluta oroa mig. vill inte ha marsvin som är skygga hela livet, så; hur vet jag att jag "uppfostrar" dem rätt?

har två hanar, ca. 3 månader gamla. bröder. haft dem tre veckor. (inte länge, jag vet - ser framsteg och har mycket tålamod, men orkar inte oroa mig utan att fråga) dom har börjat komma fram efter en stund när jag lägger mat i buren och ungefär hälften av gångerna jag ska plocka upp dom ur sitt hus är dom helt lugna - eller sitter stilla åtminstone. annat är det dock resten av gångerna, då dom är utomhus, i sin lekhage, eller utanför huset i buren, alltså vid vattenflaska/skål etc. då springer dom fort iväg, och låter mig bara klappa om jag håller fram en matbit att locka med. den ene, Ben, gnagde rätt bestämt på mitt finger idag när jag bar honom - han var visserligen uppjagad av att ha varit på fel ställe därav lyfte jag upp honom lite för hastigt; men borde jag oroa mig att han kommer bitas sen när han har mer styrka i käkarna? är dom rädda för mig? kommer det gå över? vill, återigen, inte ha skygga marsvin. det är min mardröm. känns som att dom lider och vill att dom ska verka helt trygga. både för min och deras skull.

antingen utifrån det jag beskrivit eller helt enkelt på rak arm - har någon några tips på saker att tänka på för att behandla dem helt rätt, till en början? vad som helst som du vet att du lärt dig att man bör tänka på.

tack på förhand 😭

Annons:
Mirinda
6/29/16, 10:39 PM
#1

Ta det lugnt! Du behöver inte oroa dig. Det hörs att det går framåt. Fortsätt så 👍 och ha tålamod, mer tålamod och ännu mer tålamod.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
6/30/16, 7:12 AM
#2

Ja, du gör rätt.  Det låter som det går framåt med stormsteg,  tycker jag.

Upp till toppen
Annons: