Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1111 ggr
Boya
7/12/16, 4:22 PM

Ohyra / Tappar Hår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan. Min marsvins hona Lulu har under några veckor börjat tappa hår på vissa delar på kroppen (sidor/rygg). Jag undrar va det kan vara för något som orsakar detta, brist på något eller kanske Ohyra av nått slag. Kan inte se något krypa runt i pälsen alls. Hon verkar inte lida av det än så länge, kliar sig inte mer än normalt eller verkar irriterad av något.🤔

Annons:
[AnimeV4]
7/12/16, 4:38 PM
#1

Ojsan! Det där kräver en tur till veterinären. Det kan vara sellnic (marsvinsskabb) eller Ringorm, vilket förklarar varför du inte kan se något kryp🙂

Ljungåsen
7/12/16, 7:30 PM
#2

Håller med.  Marsvinet behöver verkligen få komma till veterinären.  Det ser inte alls bra ut.

GuineaGirl
7/12/16, 11:34 PM
#3

Eftersom det är en hona, skulle det också kunna vara hormonproducerande äggstockscystor. Pälsavfall uppstår då framför allt på sidorna av kroppen. Men ta Lulu till en marsvinskunnig veterinär för diagnos och behanding.

Boya
7/15/16, 4:52 PM
#4

Tack för alla svar :) Var till veterinären idag och fick reda på att det va som #GuineaGirl tror, äggstockscystor. Bokade in en tid för sterilisering, men funderar på att avboka den tiden efter att jag läst om just cystorna här på denna sajt. Lulu lider inte alls, och risken är stor i ett ingrepp som krävs för att sterilisera henne. Tror nog jag avaktar lite och läser på ytterligare.

GuineaGirl
7/15/16, 10:00 PM
#5

Ett möjligt alternativ till operation, är hormondämpande injektioner (t ex Lupron). Det botar tyvärr inte marsvinet, men minskar i bästa fall symptomen tillfälligt. Jag har behandlat tre marsvin, varav en fick pälsen tillbaka i två år och en annan i sex månader. I det tredje fallet hade sprutorna ingen synbar effekt.

Sandra03
7/25/16, 9:00 PM
#6

Oooo intressant min gammal dam hemma på 5 år har ungefär vart med om likadant, skicka bild, iaf hon fick typ som ett utslag runt ögat där hon hade typ som lossad päls och sedan tappade hon mer o mer päls men det jag gjorde va o gå till en djuraffär o berätta vad som står på och tillslut så fick jag en fet kräm som jag smörjde på och sedan läkte. Tästa vettja

Annons:
Upp till toppen
Annons: