Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 2099 ggr
NimBUs2003
2016-07-25 18:09

Bygga marsvinsbur i 2 våningar

Hej!

Håller på att bygga marsvinsbur i två våningar. Skall vara en ramp från första våningen upp till andra. Hade tänkt att rampen skulle förses med ca 7cm sida/sidor och vara ca 10-12 cm bred. Vill helst placera rampen intill bakväggen för att spara yta. Vill Inte heller få för stark lutning upp, så rampen är tänkt gå från vägg till vägg ( Längden på buren är 1,20, höjden 0,55 m)  Undrar hur stort hålet i ovanvåningens golv måste vara och var man bäst placerar det, så grisarna bekvämt kan komma av rampen.  Jätteglad om någon, gärna någon som gjort något liknande,skulle vilja svara, men är naturligtvis glad för varje tanke och förslag.

Annons:
Lillyrod
2016-07-25 18:20
#1

Enda jag kommer på att säga är att marsvin i regel hellre tar större yta än flera våningar. De är inte så intresserade av att gå upp och ner på ramper. Finns säkert de som gör det men det är min erfarenhet : )

Pigsmatte
2016-07-26 22:48
#2

Tack för svaret, men det hjälpte tyvärr inte mig eftersom jag skall ha 2 våningar p.g.a. platsbrist. Vill ge pigment större yta att röra sig på. Har sett på Youtube film där flera grisar sprang upp och ned på en ramp till och från en övervåning. Har också sett pigg som använde ramp till hage på golvet från bur som stod på bord. Så visst måste det gå.

Marsvinsmamman
2016-07-27 23:37
#3

Min erfarenhet är att ramper funkar fint om man anpassar dem lite grann - sätt dit väggar och gärna även tak på dem så det blir en tunnel (=oemotståndligt), och gärna klädd med mjukt tyg, tex teddy på gå-ytan. Och se till att de inte blir för branta bara. Marsvin behöver känna att rampen är helt säker, och gärna bekväm och mysig också.

Pigsmatte
2016-07-28 17:18
#4

Tack! Det skall jag absolut göra. Skulle också gärna vilja veta hur bred ramp/tunneln bör vara, för att grisarna skall gilla den. Har läst på något ställe, att de tycker om att ha det trångt. Jag är helt ny på det här och håller på att lära om marsvin och skulle vara jättetacksam, om du har möjlighet att svara på detta också

Marsvinsmamman
2016-07-29 00:06
#5

Jag kan mäta och ta bild imorgon :-)

Pigsmatte
2016-07-29 12:17
#6

Tack gärna! Så glad jag blir!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: