Annons:
Etikettallmänt
Läst 604 ggr
PPP
2016-07-26 22:59

Aggresiv?

Hej,

Vi har precis skaffat två honor (ca 8 veckor) i familjen och behöver lite hjälp. Den ena honan börjar bli nyfiken och kommer fram och äter ur handen på en, medan den andra är livrädd och hoppar högt för minsta lilla. Det känns normalt, då det är två olika individer.

Det som är lite märkligt är att den rädda honan inte vill släppa in den andra i huset när hon är rädd utan gör små utfall mot henne och är imellanåt ganska elak tycker vi. Är detta något som går över? Den modigare av dem är klart påverkad av detta och sitter ibland utanför huset utan att våga gå in.

En fråga till - bör man plocka upp och klappa dem redan nu eller ska man låta dem vänja sig vid oss och våra händer först? Läste någonstans att man bör ta upp dem fem minuter varje dag för att vänja dem, men det innebär att man måste lyfta på huset och det kanske inte är riktigt rätt? Eller?

Tack på förhand!

Annons:
Ljungåsen
2016-07-27 06:20
#1

De borde ha varsitt hus, så blir det en sak mindre att bråka om. Det är oftast så att marsvin inte vill dela hus med kompisen. Att ena marsvinet bestämmer i ett par är ingenting konstigt utan helt normalt.  

Jag skulle plocka upp och klappa, båda flickorna tillsammans. Muta med något jättegott i knät. Gurka brukar uppskattas av mina marsvin. Det hjälper dem att bonda både med dig, och med varandra.

Amasone
2016-08-01 23:56
#2

Jättebra svar från Ljungåsen. Flera hus eller gömställen, har läst någonstans att man skall ha ett per marsvin plus ett extra. Det behöver ju inte vara stora hus, utan vad som helst som de trivs att vara i. Våra marsvin blev tama när vi gav dem något gott att äta varje gång vi lyfte upp dem i famnen, tex gurka som Ljungåsen skrev, eller persilja och dill. Jag tror det är mindre viktigt precis hur länge de är uppe varje gång eller hur ofta. Följ din egen känsla. Ha dem eventuellt uppe tillsammans, det upptäckte jag i alla fall gjorde våra marsvin mer trygga i början.

Amasone
2016-08-02 00:09
#3

Kom på en sak till. Om du har möjlighet så skaffa ett hus med bara tre sidor, eller flera öppningar. Då kan marsvinen lättare komma ut när de bråkar, och du får också se mera av dem och kan lättare lyfta upp dem utan att behöva ta bort huset. Jag har ett slags hus med tre sidor, och med tygfransar som hänger ner på den sida som saknar vägg. Har intryck av att stängda hus lätt gör att nya/skygga marsvin blir ännu svårare att få att komma fram, att de då lätt gömmer sig inne i huset varje gång man kommer nära. Ett lite öppnare hus ger dem fortfarande möjlighet att gömma sig, samtidigt som de snabbare lär sig att du inte är ett rovdjur som tänker äta upp dem :-) Lycka till med marsvinen!

Upp till toppen
Annons: