Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1069 ggr
ClarkeLexa
2016-09-07 02:24

Mina marsvin blir inte tama

Hej, jag har två marsvins honor som jag köpte för ca 1,5 år sen. Dom har en jätte stor bur, jag umgås med dom varje dag men dom har inte blivit ett dug tamare än när jag först köpte dom. Det går inte ens gå in i rummet utan att dom springer iväg och gömmer sig och dom skulle aldrig komma fram till en även om man hade godis till dom. Jag undrar vad detta kan bero på och hur man kan fixa det :/

Annons:
TheCottonCandy
2016-09-07 02:52
#1

På vilket sätt umgås du med dom? :)

ClarkeLexa
2016-09-07 03:24
#2

#1 jag tar ut dom och sitter med dom i knäet och klappar dom, ger dom lite grönsaker.

[Wijnja]
2016-09-07 10:11
#3

Låt det ta tid dem vänjer sig låt dem ra den tid dem behöver

ClarkeLexa
2016-09-07 15:54
#4

#3 Aa, förstår det men man tycker ju att efter 1,5 år skulle de iallfall kanske våga komma fram o ta godis ur min hand tex

[Wijnja]
2016-09-07 16:18
#5

Ij mina tar ur handen inte så svårt vänja dem. Lpt dem komma fram när dem vill själva tvinga dem inte låt det ta tid

Sagolikt
2016-09-07 16:51
#6

Marsvin gör gärna som andra marsvin gör så om ingen tar godis ur handen är det ingen som börjar. :-) Är någon av dem en smula tryggare än den andra så satsa på att försöka lära den först, så tror jag att den andra snart imiterar.

Det här kanske låter flummigt, men hur mår du när du är runt marsvinen? Jag tänker att om man är stressad eller lite besviken över att man inte tycker att marsvinen är så tama, så "sänder man ut" stress som de uppfattar och reagerar på. Det kan vara bra att umgås med marsvinen när man själv är avkopplad, t ex när man ligger i soffan och ser en film. En del marsvin blir lugnare av att ha något över sig, te x om man sätter dem på sin mage under en filt.

Ibland har jag upplevt det som att marsvinen tyr sig till en när de är i en ovan och för dem läskig situation, som hos veterinären eller om de blir badade. Då blir den där människan trots allt tryggheten.

Springa iväg för plötsliga ljud eller rörelser kommer de nog fortsätta med. Marsvin är väldigt utpräglade flyktdjur och söker skydd som reaktion på det mesta (utom mat…).

Annons:
TheCottonCandy
2016-09-08 21:13
#7

Skulle jag börja med att bära ut mina och tvinga dem sitta i mitt knä/bli klappade så skulle de inte lita på mig heller. När jag fick hem dem var de vana vid att det gick till på det sättet hos den förra ägaren och sprang därför och gömde sig varje gång man kom.

Börja om från början. Låt dem komma fram själva istället för att bära ut dem, på det sättet tvingar du inte dem att umgås med dig om de inte vill. Man måste ha tålamod och vänta på att de själva litar nog på dig till att komma fram. Ha något gott godis i handen och låt dem komma fram själv och äta om de vill. Klappa inte och bär inte (om inte det är absolut nödvändigt pga tex kloklipp). Fortsätt med detta så ska du se att dom börjar lita på dig.

 Mina två killar var livrädda när de kom hit. Nu kommer de alltid springandes och piper när de ser en. De är inte så keliga och gillar inte att bli upplyfta, så det gör jag inte förutom när klorna ska klippas. Men de kommer alltid och hälsar och tar gärna godis från handen. Ibland vill de klappas, ibland inte, och då låter jag bli. 

Det handlar om att låta dem själva bestämma och inte tvinga dem till något, då kommer dom börja lita på dig.

Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: