Annons:
Etikettallmänt
Läst 757 ggr
benjerry
2016-09-19 22:34

(o)vanor

hejhej, undrade bara om marsvin liksom får in vanor, och isåfall om dem går att göra sig av med? :) har två duktiga pojkar som aldrig "lämnar spår efter sig" så att säga, i famn osv. dock kissade den ene på mitt täcke i förrgår, och tidigare denna månad under min säng (då han var på golvtid) och verkar som att när han kommer åt dessa ställena igen så sker ofta samma olycka. under sängen - fine, kan jag leva med. i min säng - nja.. tips och tankar?

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
2016-09-20 18:22
#1

Marsvin kan ej kontrollera kiss och bajs så som kaniner till exempel. Det ligger i deras natur att kissa eller bajsa där de är.

benjerry
2016-09-20 22:45
#2

#1 det hade jag nog delvis listat ut, men utesluter det att de söker sig till samma ställe när de behöver gå? alltså typ någon doft eller så? eller är det verkligen 100% slumpmässigt?

Den vilda djungelkvinnan
2016-09-21 13:33
#3

De kissar och bajsar där de står. I naturen kissar och bajsar de där de är och sen vandrar de vidare. Finns ingen anledning för dem att evulotionärt utveckla ett sinne för att kissa och bajsa på speciell plats. Som t.ex. kaniner. Kanske finns det supersmarta marsvin man kan träna till detta men det hör nog till ovanligheten! Så man får helt enkelt vara beredd att torka kiss eller plocka bajs efter en tur på golvet/sängen.

benjerry
2016-09-21 19:43
#4

#3 alright, tack så mycket för svar!

Upp till toppen
Annons: