Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 723 ggr
Schhh
2016-09-20 22:05

Kissar blod... byta veterinär??

För nästan två veckor sedan blev mitt marsvin (ca 2 år gammalt) sjuk. Han kissade blod några gånger, hade ont och jag misstänkte urinsten eller UVI. Nåväl, vi bokade tid hos veterinären, men när vi väl kom dit hade det "gått över". Det hade hunnit passera en helg och eftersom han inte verkade akut sjuk (inte allmänpåverkad, och inte lika ont längre) så tänkte jag att det var på väg bort. 

Veterinären verkade inte alltför kunnig, men vi röntgade honom medan han var vaken (stackars Alfie blev jätterädd) och han fick lämna ett halvkasst urinprov (kissade och bajsade samtidigt… veterinären tyckte ändå att det dög). Röntgenplåtarna visade inga konstigheter och dagen efter fick jag veta att urinprovet heller inte hade gett utslag. Det hade varit några små bloddroppar sa hon, men det var försvinnande lite.

Här kommer det jag har dåligt samvete över. Hon skrev ut antiinflammatoriskt för att jag skulle ge honom i fem dagar, för att det kunde vara någon inflammation utan bakterier inblandade. Men eftersom jag upplevde att han mådde bra så bestämde jag på eget bevåg att avvakta. 

Nu, fem dagar senare, är det tillbaka igen. Han har ont när han kissar och det kommer blod. Jag blir såklart orolig, men jag vet inte om jag ska kontakta samma veterinär eller om jag ska söka mig någon annanstans. Det kändes inte helt seriöst med tanke på att de inte ville söva honom för att ta ett ordentligt urinprov. Jag har såklart dåligt samvete om det nu är min icke-medicinering som lett till att det återkommit. Jag undrar också, hur vanligt är det att det blir en "inflammation utan infektion" i urinblåsan/urinvägarna? 

Det är tråkigt att så många veterinärer verkar okunniga på marsvin, jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att det ska bli rätt. Med vårt förra marsvin var vi till en veterinär som knappt visste vad som var bak och fram på honom, och han var tvungen att gå iväg och "söka på nätet" för att säkerställa att han gjorde rätt diagnos… samtidigt är jag givetvis arg på mig själv att jag bagatelliserade problemet och inte gav den utskrivna medicinen. Men det går inte att ändra nu.

Frågan är, ska jag byta veterinär? Vad tycker ni som är mer erfarna?

EDIT: Bor i Umeå.

Annons:
[rumelle]
2016-09-20 22:11
#1

Kan man undvika att söva ett marsvin så är det ju det bästa. Marsvin är just lite knepiga djur när det gäller sövning och det kan vara svårt att få igång dem igen. 

Blå Stjärnan i Göteborg har marsvinskunniga veterinärer. Nu vet jag inte om du bor i närheten men du skulle ju i alla fall kunna ringa dem och fråga om råd.

Schhh
2016-09-20 22:13
#2

Jag inser nu att detta skulle kunna vara kopplat till att Alfie råkade mumsa i sig en av hundens foderkulor idag (obs engångsföreteelse)… de lär ju inte kunna smälta kött. Men det förklarar inte varför URINET är blodigt. En annan märklig sak var att de upptäckte en liten "vit prick" på röntgenplåtarna när vi var där. Först befarade dem att det var njursten, men efter en till röntgenplåt var pricken på ett annat ställe och hon trodde snarare att det rörde sig om något "helt vanligt" som fanns i hans mage. 

Usch, hatar att oroa mig så här, förhoppningsvis är det inget allvarligt. Jag har läst att man kan försöka ta ett urinprov själv, men då behöver jag en sån här spruta va? Det har jag inte hemma i nuläget.

Schhh
2016-09-20 22:13
#3

#1 Bor i Umeå tyvärr. Men tack ändå för tipset.

[rumelle]
2016-09-20 22:16
#4

#3 Ja, det är ju en liten bit att åka. Men som sagt så borde du kunna ringa och rådfråga där. Det låter ju som någon form av infektion om han kissar blod och har ont. Om inget visade sig på röntgen så tycker ju jag att nästa steg borde vara att prova sätta in en antibiotikakur.

Ljungåsen
2016-09-20 22:20
#5

Blod i urinen brukar bero på antingen urinvägsinfektion eller urinsten. Eftersom han är röntgad, och man inte såg några stenar så verkar det troligt med urinvägsinfektion. Vanlig behandling är Bactrim (antibiotika) och metacam (smärtstillande). Mer information finns här : http://www.guinealynx.info/uti.html

Schhh
2016-09-20 22:27
#6

Mm, jag förstår att det mest troliga är att han har infektion. Är det vanligt att provet inte ger utslag? Kan det ha försvunnit tillfälligt och kommit tillbaka? Ni är ju såklart inga veterinärer, jag bara frågar om ni av en händelse skulle veta.

Jag tänker ringa i alla fall och så ser vi om hon vill skriva ut antibiotika direkt eller om jag måste dit igen.

Annons:
Ljungåsen
2016-09-20 22:37
#7

#6 När min pojk hade urinvägsinfektion så togs aldrig något urinprov. Han röntgades för att utesluta urinsten, och sedan fick vi antibiotika.

[AnimeV4]
2016-09-20 23:05
#8

Du har redan fått bra information av Ljungåsen, men angående urinprovet så använder de nog stickor som kan känna av även den minsta blodmängd. När min hane lämnade urinprov var det blod i fastän jag själv inte kunde se någonting.

Om du vill ta nytt urinprov (och slippa åka in med honom) så rekommenderar jag att du sätter honom i transportburen utan handduk med en tuss hö och gurkbit så kissar han så småningom. Sen kan du suga upp i en diskad medicinspruta och förvara i kylen tills du ska åka.

Schhh
2016-09-20 23:49
#9

#8 Denna veterinär kollade på provet i mikroskop och kunde då se ett fåtal bloddroppar. Men hon trodde som sagt inte att det var någon infektion. Nu när det kommit tillbaka är det väl inte någon tvekan om saken… antar jag. Får se vad hon säger.

Ljungåsen
2016-09-21 08:17
#10

Bra att du kommer iväg till veterinären. En obehandlad urinvägsinfektion kan bli mycket plågsam för marsvinet, så det är viktigt att han får både antibiotika och smärtstillande. Jag tycker det är ett tecken på god omvårdnad att veterinären inte ville söva marsvinet för röntgen eller urinprov. Om man kan undvika att söva är det alltid bäst. Även Blå Stjärnan i Göteborg röntgar marsvin när de är vakna just för att det ska bli en så enkel undersökning som möjligt.

[Wijnja]
2016-09-21 12:42
#11

Marianne torvall är super veterinär

[AnimeV4]
2016-09-21 16:52
#12

#9 Jaha! Det har jag aldrig hört om. Dagens lärdom😃Hoppas att du får rätt behandling nu iallafall!

Upp till toppen
Annons: