Annons:
Etikettfoder
Läst 2550 ggr
Pigsmatte
9/23/16, 6:35 PM

D vitaminbrist fråga

Eftersom mina grisar inte får tillräckligt med sol och dagsljus för att kunna bilda D vitamin undrar jag om det är någon som vet om det finns D-vitaminpreparat, som man kan blanda i mat eller vatten eller någon som använder UVB-lampa?

Annons:
Alwyn
9/24/16, 2:09 PM
#1

Fågellampa kan du ju köpa. Multivitamindroppar innehåller vitamin D. Men om du ger marsvinspellets finns det även i fodret.

NimBUs2003
9/24/16, 10:16 PM
#2

Tack! Köpte marsvinspellets i lös vikt, så jag vet inget om dem. Skall köpa paket med innehållsförteckning nästa gång. Skall titta efter droppar också. Kanske svårare att "dosera" en lampa

Ljungåsen
9/24/16, 10:48 PM
#3

Multivitamin skulle jag inte ge. Eftersom både A och D-vitamin är fettlösliga finns det stora risker vid överdosering. http://www.guinealynx.info/diet.html Rekommendationen jag fick av veterinär var att införskaffa en UVB-lampa, medelstark för reptiler, och att ha den tänd 20 minuter per dygn.

Alwyn
9/25/16, 8:14 AM
#4

När det gäller vitamintillskott är det så klart viktigt att vara noga med dosering.Det förutsätter att man har koll på djurets behov.

Alwyn
9/25/16, 8:18 AM
#5

Reptillampor måste man också vara värdigt försiktig med då många är för starka för däggdjurens ögon. Rätt styrka, rätt sorts ljus, rätt avstånd från buren, rätt belysningstid. Svårt för många. Lampor för fågel och gnagare kan man ha på längre och de har tydlig användarinfo på förpackningen.

Ljungåsen
9/25/16, 9:06 AM
#6

Den stora fördelen med UVB-lampa är just att det inte går att överdosera D-vitamin på det sättet. Med vitamintillskott finns alltid en risk. Och överdosering kan ge katastrofala konsekvenser. Håller med om att UVB-lampa för fågel verkar säkrare, men det var som sagt inte den rekommendation jag fick. Får väl tillägga att den veterinär som rekommenderade reptillampan var Bo Runsten på Blå Stjärnan i Göteborg.

Annons:
[AnimeV4]
9/25/16, 4:27 PM
#7

Det här är ju något som man inte tänker på egentligen. Är det nödvändigt med lampa eller tillskott eller kan de få i sig vad de behöver via en bra och varierad kost?

Pigsmatte
9/25/16, 5:44 PM
#8

Tack för alla inlägg. Det måste bli en lampa och inte pellets. Får fundera på om det skall bli medelstark reptil eller fågellampa

Ljungåsen
9/25/16, 6:25 PM
#9

Här kan man läsa mer om D-vitaminbehovet hos marsvin, och konsekvenserna vid under- respektive överdosering.

https://www.nap.edu/read/4758/chapter/6#116

Om marsvinen får vara utomhus och exponeras för sol korta stunder under sommaren så ger själva solbestrålningen tillräckligt med D-vitamin. Det finns undersökningar visar att en del grönsaker (exempelvis tomat och paprika) innehåller vitamin D. Paprika är ju dessutom en fantastisk källa till vitamin C.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3651966/

Vintertid så tror jag att en UVB-lampa är en god idé, speciellt för marsvin som inte är ute ens på sommaren.

[AnimeV4]
9/25/16, 6:32 PM
#10

#9 Tack!

Alwyn
9/26/16, 8:33 PM
#11

#9 Grönsaker och svamp innehåller endast D2, inte D3 vilket inte har samma verkan. Kan vara bra att veta.

Ljungåsen
9/27/16, 9:28 AM
#12

#11 I artikeln jag länkar till i #9 så hävdar man att det finns vitamin D3 i en del växter. Några citat:

The occurrence of vitamin D3 in algae suggests that vitamin D3 may exist in the plant kingdom and vitamin D3 has also been identified in several plant species as a surprise to many.

Vitamin D3 and its provitamin 7-dehydrocholesterol have been identified in the leaves of several plant species mostly belonging to Solanaceae.

Recently, we compared vitamin D3 in UVB- and non-UVB-exposed plants using a sensitive liquid chromatography electrospray ionization tandem mass spectrometry (LC-ESI-MS/MS) method. The content of vitamin D3 in the UVB-exposed plants was 18–64 times higher than for the non-UVB-exposed plants. Previously failure to detect vitamin D3 in non-UVB-exposed plants could be due to the use of relative insensitive analytical methods.

Alwyn
9/27/16, 6:26 PM
#13

#12 det är ju underbara nyheter i så fall! Skall absolut läsa artikeln när tid finns. Vad typiskt att det var just Solanaceae, där många växtdelar så ofta är giftiga att äta för många djur. Att vitamin D finns i hö känner jag i och för sig till men halterna varierar så himla mycket med kvalitéoch tid som det legat lagrat. Det gör det svårt att försäkra sig om hur mycket de får i sig.

Annons:
Amasone
9/30/16, 10:54 AM
#14

Att människor behöver D-vitamin och ofta behöver extra tillskott visste jag, men att det är ett problem hos marsvin? Det är nytt för mig. Någon som har en källhänvisning?

Amasone
9/30/16, 10:55 AM
#15

Vad händer om marsvinen får för lite D-vitamin?

Ljungåsen
9/30/16, 11:59 AM
#16

#14 Titta på första länken i #9 för information om marsvinets behov av D-vitamin. #15 För lite D-vitamin gör att marsvinet bl.a. får problem med att ta upp tillräckligt med kalcium. Mer detaljer i länken i #9.

Ljungåsen
9/30/16, 12:17 PM
#17
Amasone
9/30/16, 7:50 PM
#18

#16 Tack, fattar inte att jag missade länken. Mycket intressant!

[Wijnja]
10/3/16, 1:26 PM
#19

Sån lampa går köpa på granngården

Alwyn
10/3/16, 5:39 PM
#20

#19 inte sist jag frågade. Vad skulle den heta i så fall menar du?

Annons:
[Wijnja]
10/8/16, 9:19 AM
#21

Såg en sida på facebook som sålde lampor eller zoo.se har

Pigsmatte
10/17/16, 6:21 PM
#22

Nu, efter mycket läsande av inlägg, Artiklar och beskrivningar av UVB lampor har jag satt upp en Arcadia kompakt 20 Watts fågellampa som inte flimrar för fågelögon (och hoppas jag, då inte heller för marsvinsögon) Har satt upp den utanför buren och ovan glaset. Den ger ett dagsljusliknande sken och det finns skuggade områden och marsvinen tycks trivas med den och jag slipper förhoppningsvis oroa mig över D-vitaminbrist                                                                              På bilden verkar lampan skarpare än den är i verkligheten

Pigsmatte
10/17/16, 6:43 PM
#23

Alwyn
10/17/16, 8:54 PM
#24

#23 detdär funkar dessvärre inte. De UVb strålar som behövs för att bilda D vitamin filtreras bort av glas. Därför måste du ha lampan ovanifrån så att ljuset faller genom nätet… för du har väl nättak? Eller hur ventileras buren?

Pigsmatte
10/18/16, 3:12 PM
#25

Det finns inget nät. Det är en 2-våningsbur med ramp upp till 2:dra våningen 2 m lång och 0,8m bred. Höjden till taket på undervåningen är 52 cm och det finns mellanrum mellan glasen och taket. Lampan är monterad utanför och så att ljuset faller genom mellanrummet. ( täckte glaset med en kartongskiva för att kolla hur ljuset föll) Kan inte ha det i taket eftersom avståndet till botten blir för kort. Vill inte hellergärna ha elektriska lampor o sladdar inne i buren. En sak som jag tycker är lite besvärligt, är att man inte vet hur långt in i buren UVB- ljuset faller och hur starkt det är. (har inte råd att köp a mätare). Att strålningen av tar med tiden, vet jag och är medveten om att strålningen är starkast nära glaset. Funderar på att ev. flytta ut lampan längre från buren, men eftersom grisarna inte tillbringar så mycket tid där utan mest i andra ändan av buren eller på rampen tror jag inte jag behöver det.

Alwyn
10/18/16, 4:05 PM
#26

Jaha jo men om det är en glipa som ljuset faller genom blir det nog bra! Har för mig att just den lampan ska vara ca 50 cm från själva djuret för att ge lagom styrka, visst står det på förpackningen? Den lär vara bättre än ingen, bör väl bytas en gång per år kan jag tänka.

Pigsmatte
10/19/16, 5:13 PM
#27

Tråkigt nog står det inget om avstånd från lampan och det enda jag hittat är från Gojskoj där det finns en artikel om den här lampan. Det står att lampan bör sitta 45-60 cm från gojans huvud och ja, den skall bytas årligen🤔

Annons:
Alwyn
10/19/16, 9:14 PM
#28

Lampan bör vara tänd minst 10 timmar dagligen, upphängd 45-60 cm ovanför favoritsittpinnen. Placera lampan rakt ovanför och ge fågeln möjlighet att på någon plats i buren kunna söka ”skugga”. Källa: https://animail.se/arcadia-fagellampa-uva-uvb-20w.html

Pigsmatte
10/21/16, 5:43 PM
#29

Hrm,  ja,  Det har jag också sett, men är det räknat från pinnen eller? Var sitter pinnen och hur stor är fågeln. Förmodar att det mindre avståndet är för små fåglar och det större för stora, eller är det beräknat efter höjden där sittpinnen finns,  ju högre upp desto längre ifrån🤔 I alla fall har jag satt den på ett sådant avstånd, att den inte bör skada och kanske den då heller inte gör särskilt mycket nytta, men den ger en bra belysning.🙂

Alwyn
10/21/16, 9:55 PM
#30

Jag tror du komplicerar till det i onödan ;) Ca 50cm från djuret är ett lagom avstånd.

Pigsmatte
10/22/16, 10:21 PM
#31

Ja, det lönar sig inte att spekulera. Eftersom lampan sitter utanför buren och strålarna faller in snett uppifrån och belyser i stort sett hela buren får de strålning alltifrån 0,4 m till 2m beroende på var de befinner sig i buren. Jag är nöjd med det.

Bullerbytjejen
10/28/16, 10:38 AM
#32

tänk såhär, sätt lampan så ljuset strålar vågrätt in, när strålningen ebbar av så ramlar den rakt ner på djuret xD som ett osynligt regn :P

Upp till toppen
Annons: