Annons:
Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1288 ggr
[Wijnja]
2016-10-09 12:20

Färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan säga dumla är white cream blek choklad roan om man ska ta en kull så får jag inte avla på vitt

Annons:
Lyan
2016-10-09 13:29
#1

Du ska inte avla på henne alls eftersom hon är från grossist! Du har ju redan en tråd om detta på facebook där du har fått svar från flera kunniga marsvinsmänniskor och du har själv sagt att du inte ska avla på henne så jag förstår inte varför du börjar om på precis samma sätt fast här i stället. Vi som har svarat dig på facebook finns även här så du kommer inte att få annorlunda svar för att du postar här också

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
2016-10-09 13:55
#2

Vad konstig jag tog en kull på arwen som kom från grossist konstigt hon fick bra ungar

Lyan
2016-10-09 14:01
#3

Såklart att ett grossistdjur kan få bra ungar också, men man ska aldrig avla på ett djur utan känd stam för man har ingen aning om vad som finns bakom. Detta gäller speciellt grossistdjur för där finns inget annat mål än att få fram så många ungar som möjligt på så kort tid som möjligt och de bryr sig varken om sjukdomar, släktskap eller ålder. Ingen seriös uppfödare använder grossistdjur i sin avel

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
2016-10-09 14:45
#4

Tror du dumla gizmo kommer från samma släkt har kollat noga jag vet vart gizmo kommer från dumla gizmo är långt från vara släkt med varandra jag vet vart hennes föräldrar kommer i från darrens eller marias marsvin

[Wijnja]
2016-10-09 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så där ja arwens ena avkomma

Lyan
2016-10-09 14:56
#6

Jag har ingen aning om vad du svamlar om. 

Ingen seriös uppfödare avlar på grossistdjur PUNKT!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Growing Nerves
2016-10-09 15:14
#7

Hon är ett virveltroll utan känd bakgrund. Du vet inte alls vad som är bakom henne. Det är ingen lek att avla på marsvin. Men det verkar du tro. Har fött upp marsvin och aldrig stött på en seriös uppfödare som avlar på grosistdjur. Köp djur från uppfödare istället om du ska avla.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Mirjas
2016-10-09 15:17
#8

Igår skrev du att du inte kunde få fram information vad som finns bakom Dumla och idag säger du tvärtom? Sen tillkommer att Dumla är en extrem dålig tecknat roan… inget som ska användas i avel om man vill sina djur väl. Ungarna blir troligen också extrem dålig tecknat (t o m inte ens synlig roan) och det är något som inte ska spridas. Varför avla på ett djur som är: pet, dålig tecknat, utan stam och dessutom från grossist (absolut en no go inom aveln)? Du skrev ju att du vill ha en vis standart och ha dom inom kel/avel/utställning…
Jag tycker du ska läsa dig igenom allt som bara finns angående genetik och sätta dig själv ett mål för framtiden. Inte bara ta kull efter något som är söt. Uppfödare har ett mål när dom avlar men det ser jag inte i det du gör och det är synd.
Skaffa bra information och djur som redan har en vis standart du vill ha och låt dom djuren som inte har det vara keldjur.
Allt som ska bli bra behöver tid……

[Wijnja]
2016-10-09 15:34
#9

Kollade hennes föräldrar kommer från två uppfödare som jag inte kommer nämna jag vet dem har bra djur

[Wijnja]
2016-10-09 15:34
#10

Kollade hennes föräldrar kommer från två uppfödare som jag inte kommer nämna jag vet dem har bra djur

Growing Nerves
2016-10-09 15:38
#11

#9 - om dem är från uppfödare kan du skriva ut det anser jag. Då du inte skriver ut det så vet alla att du ljuger.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Lyan
2016-10-09 15:40
#12

Du skrev igår att Dumla (och någon mer) var från Bränntorps och Bränntorp är ingen uppfödare utan en grossist

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Mirjas
2016-10-09 15:43
#13

Du skrev själv igår att det finns ingen information bakom. Bara det som dem brukar avla men inget om far/morföräldrar osv… En uppfödare vet vad som finns bakom sina djur och är mer än viljat att ge just dom informationen vidare.
Man behöver ju verkligen inte avla på allt bara för man inte har något annat. Vill man avla så ska man hämta in information, erfarenheter och någon som kan stå vid sidan om man behöver det. Avel är så mycket mer än bara ha en hane och en hona och att man vet att det kan bli unger där efter.
Du vet ju inget om det finns roan/dalmatin/satin/sjukdomer osv i Dumlas linjer.

Annons:
Growing Nerves
2016-10-09 17:48
#14

En fråga! Vad är tanken med din avel? Är det för få fram söta marsvin? Det finns mängder av dem på blocket. Tama marsvin? Finns lika mycket av det på blocket. För att förbättra en ras? För det är något som alltid behövs!

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Lyan
2016-10-09 18:01
#15

Söta och tama marsvin behövs också. Men oavsett vad man är ute efter så måste man alltid ha ett mål med sin avel! Och oavsett mål så är avelsdjuren extremt viktiga! 

Djur utan känd bakgrund har inte i aveln att göra! Jag vet att det finns många uppfödare som använder importerade djur utan stamtavla i sin avel och ja, jag är emot det också, men det är ändå inte lika illa som med grossistdjur. Den som har fött upp det importerade marsvinet har förhoppningsvis också ett tydligt mål med sin avel och har koll på vad som finns bakom. En grossist är endast ute efter att få fram så många marsvin  som möjligt så snabbt som möjligt, de bryr sig inte om något annat för deras avel måste löna sig ekonomiskt och om man börjar ta bort olämpliga marsvin från aveln så går det inte längre att få det att löna sig ekonomiskt. Genom att avla på grossistdjur så stödjer man också deras skitavel och att sälja marsvin i butik.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[AnimeV4]
2016-10-12 00:25
#16

Jag tycker inte heller att du ska ta några kullar på djur som inte är lämpade för avel.. Tycker ovanstående förklarar varför bra.

Alva0422
2017-01-03 21:28
#17

Lär dig skriva. Det du skriver är obegripligt. Och jag tvivlar på att du ens ska ha mer djur för du verkar ha så otroligt mycket problem redan. Dessutom säger du att din psykopat kompis har dina marsvin, ta tag i ditt liv innan du skaffar nya.

Upp till toppen
Annons: