Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 965 ggr
Amasone
2016-10-18 22:52

Spån från mataffären ok?

Jag har läst lite olika grejer om burströ och är förvirrad. Är de burspån av typen som är vanligast i mataffärerna ok att använda eller inte? Det är någon typ av spån man ska se upp med, stämmer det?

Annons:
Fridaaaa
2016-10-18 22:53
#1

Tycker de brukar damma mycket och vara sjukt dyra
Jag köper alltid på stor bal på börjes eller jem&fix :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
2016-10-19 06:51
#2

Jag köper hellre löst spån i säck än det som är hårdpackat som de i mataffärerna, då jag upplever att det lösa dammar betydligt mindre.

Stallmima
2016-10-19 22:01
#3

Billigast spån köper man på lantmännen, kostar 69:- och räcker huuur länge som helst 👍

idipidi
2016-10-20 09:43
#4

Största problemet med spån från mataffären är väl de pyttesmå förpackningarna. Räcker de ens till mer än en burstädning?

Den vilda djungelkvinnan
2016-10-20 13:57
#5

#3 haha hur länge som helst är väl att ta i, hihi! En bal är 4 burstädningar för en bur. Dvs en månad ungefär. Men ja de är ju bättre än de små dyra på t.ex. Ica.

Amasone
2016-10-20 21:22
#6

Tack för era svar och tips! Jag använder bara strö i toalådorna under ett tjockt lager hö. Fattar inte heller hur det är meningen att man skulle ha råd att ha det i hela buren om man handlar de små förpackningarna. Och dammigt som flera av er skriver. Någonstans har jag läst om träspån som kan vara ohälsosamma för marsvin, men det gäller kanske (förhoppningsvis!) inte de vanligaste burspånen i handeln. Jag ville bara veta om det är ok om jag använder dem någon gång ibland eftersom de är enkla att få tag på. Men nu ska jag kolla upp era tips om var man hittar större förpackningar :-)

Annons:
Tarotstollan
2016-10-26 01:04
#7

Såg att en av våra stora Ica affärer hade tagit in stora hårdpackade spånbalar nu. Lika stora som de jag köpte på Lantmännen innan.

Nu har jag inga marsvin kvar och behöver därför inget spån längre men tänkte att det kanske är något som fler Ica affärer kommer att göra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Stallmima
2016-10-27 17:38
#8

#5  Ja balen väger ca 25 kilo,  vet dock inte till hur många byten i bur den räcker till  🤔

Upp till toppen
Annons: