Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1473 ggr
Velodrome2001
2016-10-29 13:12

Marsvin c-vitamin brist

Hej! Jag märkte igår att mitt ena marsvin bara lade sig ner direkt när jag hade de uppe från buren. Hon lade sig direkt och ville inte röra sig. Jag trodde då att hon bara var trött. Men idag så hoppar hon fram med bakbenen och lägger sig direkt. Jag googlade och kom fram till att hon har fått c-vitamin brist. Jag har gett henne några droppar allvetamin och lite gräs jag hämtat utifrån. Hon verkar röra sig bättre men inte bra. Hon bara ligger ner i sitt hus i buren. Vad kan man göra för att få henne frisk igen? Har läst att det fungerar med c-vitamin brus. Kan ni ge några tips på vad jag kan göra?

Annons:
Lillyrod
2016-10-29 13:21
#1

Marsvin behöver c-vitamin varje dag. Lite vitkål eller paprika funkar utmärkt. Det är så lite de behöver för att må bra att det kan inte vara svårt att ge. Brustabletter och annat konstgjort innehåller så mycket annat än just c-vitamin så det är inget man ska ge djur. Ge henne en bit paprika så kommer hon att pigga på sig. Se sedan till att hon får grönsaker som innehåller c-vitamin varje dag så kommer det inte att hända igen 🙂

Velodrome2001
2016-10-29 13:30
#2

Jag ger de grönsaker varje dag, men mest gurka och salladsblad. De innehåller inte så mycket c-vitamin, men jag visste inte att de var så viktigt för de förrän nu. Du tror alltså att det räcker med att ge henne paprika? Gräs har jag löst ska vara bra också, vilket hon ätit av idag.

Lillyrod
2016-10-29 13:56
#3

Gurka och sallad kan man räkna som godis. Finns knappt ingen näring i alls. Gräs är jättebra sommartid men nu så här sent på hösten är det inte så mycket näring i gräset heller. 

Paprika, vitkål, broccoli, spetskål, rödbetor, mm mm. Det finns hur mycket nyttiga grönsaker som helst. Persilja är väldigt rikt på c-vitamin och en liten kvist räcker för dagsbehovet. Morot och gurka kan man räkna som godis. Sallad ger jag aldrig till mina.

Här har du en bra sida att läsa om vad du bör ge dem:

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/gronsaker_och_frukt.html

Ljungåsen
2016-10-29 14:11
#4

Enklaste sättet att säkerställa att marsvinet får c-vitamin är att ge ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Askorbinsyra är ren C-vitamin, och finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. Ett par korn ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Ett marsvin med C-vitaminbrist behöver mer C-vitamin än ett marsvin utan brist. http://www.guinealynx.info/scurvy.html

Velodrome2001
2016-10-29 15:12
#5

Tack för alla tips! Jag gav henne en gurkskiva med askorbinsyra nu. (Hon ville inte äta den direkt, får se om hon tar den senare. Jag lade den i hennes hus). Jag kan säga att hon mår bättre. Nu kunde hon nästan springa. Hon haltar med bakdelen fortfarande, men mycket bättre eftersom hon kunde springa. Men hon ligger mestadels inne i huset. Jag ska byta ut sallad och gurka mot något som innehåller mer c-vitamin i framtiden. (Dock älskar de salladsblad).

Ljungåsen
2016-10-29 16:44
#6

#5 Om hon inte äter gurkskivan så kan du blanda askorbinsyra i vatten och ge direkt i munnen med en liten spruta. Apoteket har 1ml-sprutor som används för att ge småbarn medicin.

Annons:
Velodrome2001
2016-10-29 18:04
#7

Tack för tipset, hon verkar inte vilja äta gurkan. Jag får testa att blanda med vatten senare ikväll. Jag tror jag har en flaska jag kan droppa vatten ur. Det borde också gå. Hon går bättre och bättre, men ligger mestadels fortfarande. Jag hoppas hon mår bättre snart!

Lillyrod
2016-10-29 18:23
#8

När hon är så dålig är askorbinsyran bra att få i henne men om hon vägrar så kör persilja eller något annat med mycket c-vitamin som hon inte kan motstå : )

Velodrome2001
2016-10-29 21:57
#9

Jag tänkte uppdatera läget lite. Jag blandade askorbinsyra och vatten och droppade i hennes mus med hjälp av en sked. Hon fick i sig en del, vilket märktes snabbt. Hon blev snabbt piggare och började röra sig mer och mer. Vi gav henne lite i omgångar, första gångerna var det inga problem, hon gapade och svalde. Men mot de sista så började hon försöka smita och stänga munnen, vilket är ett tecken på att hon är piggare. När jag släppte ner henne i buren så gick hon till matskålen och stod upp och åt! Tidigare har hon legat ner. Jag lät marsvinen vara själva i buren en stund. När jag kom in i rummet 30 min senare så skvatt hon till och gick in i huset. Tidigare idag har hon bara lyft på huvudet när någon kommit nära.Nu gick hon självmant. Jag ska ge henne lite mer c-vitaminer senare ikväll/natt och under morgondagen så får vi se hur det går.

Ljungåsen
2016-10-30 08:16
#10

#9 Har du läst länken i #4? Där står det bl.a. att det brukar ta ungefär en vecka med högre doser av C-vitamin för att bota C-vitaminbrist. Det står också att man inte ska ge multivitamin (du nämner allvitamin i #0), eftersom det innebär en risk för överdosering av andra vitaminer. Hoppas hon fortsätter krya på sig.

Velodrome2001
2016-10-30 09:49
#11

Okej, tack! Jag ska omedelbart sluta med allvetamin, bara köra med grönsaker och askorbinsyra. Hon mår bättre än igår morse, vilket känns bra.

fossingen
2016-10-30 19:26
#12

#0 Istället för vattenlösning vitamin så är tabletter (om de äter det direkt, helt ok att ge om man inte har kosten hemma). Men köper du mycket grönsaker så är broccoli, vitkål, paprika och brysselkål m.m superb att ge. Går även köpa fryst broccoli och tina upp bara lite dag för dag, många svin brukar gilla det även om det blir mjukare.
Annars funkar Askorbinsyra på någon god sallad att strö på, men ge lite som möjligt då det innehåller otroligt mycket c vitamin de behöver alltså inte alltför mycket :)

C vitamin brist är oftast vad marsvin har om de blir "förlamade" eller typ inte rör sig. Så glöm inte C-vitaminen det är livsviktigt för marsvinen i det långa loppet :)


Velodrome2001
2016-10-31 09:30
#13

En liten lägesrapport, hon mår mycket bättre än i lördags. Nu sitter och står hon när jag har henne uppe. Hon är nyfiken igen på vad som händer runt omkring. Hon blir sur när man ska ge henne c-vitamin med sprutan från Apoteket. Dock så äter och dricker hon inte så mycket i buren, så idag kommer jag mata henne varje timma med grönsaker och ge henne lite vatten. (Tur att det är lov från skolan denna vecka). Men nu är hennes gångstil nästan normal, hon rör sig lite konstigt med bakbenen men kan gå bra ändå. Jag ska och hämta ut ett paket efter lunch, tänkte samtidigt köpa med lite broccoli till henne. Jag får se om hon vill äta det.

Annons:
Ljungåsen
2016-10-31 11:05
#14

Har du koll på hennes vikt? Sjuka marsvin är det smart att väga varje dag vid samma tid, så att man får kontroll på att de inte tappar i vikt. Om de tappar behöver man stödmata med Critical Care (brukar finnas att köpa hos veterinären). Om hon inte äter tillräckligt med hö så kan hon få problem med magen, bakteriefloran kan bli fel - och det är inte alls bra. Critical Care är bra på så vis att det innehåller tillräckligt med fibrer för att hålla igång magen. Ser bajset normalt ut?

Velodrome2001
2016-10-31 12:28
#15

Bajset ser helt normalt ut. Hö är det hon äter själv i buren, vad jag har sett. (Jag matar även med hö, för säkerhets skull). Jag ska göra lite grönskaspure senare och försöka ge henne. Hon äter även lite foder från en "klubba" hon älskar. Den innehåller även mycket c-vitamin läste jag på förpackningen. Jag har tyvärr ingen våg hemma, men nu idag har hon börjat äta mer. Hon börjar även bete sig mer normalt nu, pratar med mitt andra marsvin ex. De börjar även leka lite smått, och tvätta varandra.

Ljungåsen
2016-10-31 12:45
#16

Bra att hon äter hö. Det är väldigt viktigt, just för att magen ska fungera. Om klubban är en sådan där godispinne med olika sorters frön så är den inte bra för henne. Sen skulle jag verkligen rekommendera att ni skaffar en våg, och börjar väga marsvinen en gång i veckan. Ofta är det första tecknet på sjukdom att marsvinet tappar vikt, och om man fångar upp det tidigt så blir det mycket lättare. En vanlig köksvåg duger utmärkt.

godisgrisen
2016-10-31 23:47
#17

Jättebra att du ger marsvinen extra C-vitamin i form av askorbinsyra nu i början då hon har/har haft problem. Men se till att de lär sig äta paprika, vitkål, broccoli mm. alltså grönsaker med C-vitamin i och att de får det dagligen. Det är nämligen så att väldigt många marsvin som fått askorbinsyra på gurkskiva dagligen förr eller senare få problem med urnvägarna. Urinstenar är något man nästan får räkna med om man överdoserar skorbinsyra och/eller C-vitamin brus i vattenflaskan som många gjorde för några år sedan. Tyvärr finns det veterinärer och omplaceringshem som rekomenderar detta så många ger det men det är verkligen inte bra att ge under lång tid.  Det fungerar väldigt bra som boost vid c-vitaminbrist eller sjukdom men ska bara användas då.  Grönsaker är mycket nyttigare, godare och roligare för marsvinen.

Ljungåsen
2016-11-01 08:09
#18

#17 Om du har en källa på påståendet att askorbinsyra på gurka ger urinvägsproblem (urinsten?) så tar jag gärna del av den. Det stämmer nämligen inte med vad jag har läst mig till. Ett par korn askorbinsyra om dagen är ingen överdosering av C-vitamin.

I rapporten från SLU om urinsten hos marsvin från 2013 (http://stud.epsilon.slu.se/5634/8/torner_m_130605.pdf)så nämner man att en överdosering av askorbinsyra kan leda till urinsten, men då handlar det om riktigt stora mängder.

Tillskott av askorbinsyra är livsnödvändigt för marsvin, då de saknar enzymet L gulonolakton oxidas, och därmed inte kan producera vitaminet själva (Redrobe, 2010). Ett vuxet marsvin har ett dagsbehov (minimum) av askorbinsyra på 10mg/kg kroppsvikt (Redrobe, 2010). Vid dräktighet stiger marsvinshonornas dagsbehov till 30mg/kg kroppsvikt. Höga doser av askorbinsyra kan resultera i hyperoxalaturi.

En daglig dos av askorbinsyra på 25-100mg (vilket är en hög dos för ett marsvin) anser man är osannolikt att det kan resultera i hyperoxalaturi, dvs. överskott på oxalater i urinen (Hoefer, 2006).

Den typ av urinsten som orsakas av ett överskott av askorbinsyra är oxalatstenar. Det verkar råda delade meningar om vilken typ av urinsten som är den som är vanligast hos marsvin.

Urinsten hos marsvin består ofta av kalciumfosfat, kalciumkarbonat, kalciumoxalat el. struvit (Johnsen-Delaney, 1998). Den vanligaste urinstenen hos detta djurslag är kalciumoxalat enligt vissa källor (Johnsen-Delaney, 1998; Hoefer, 2004; O´Rourke, 2004; Flecknell, 2002). Riggs, 2008, anger att kalciumkarbonat är den vanligaste beståndsdelen i urinsten hos marsvin.

Lillyrod
2016-11-01 18:49
#19

Hur som helst så är väl naturliga vitaminer i kosten bättre för både människor och djur?

Velodrome2001
2016-11-03 19:06
#20

Jag kan meddela att min Gullan som haft c-vitaminbrist nu är helt återställd! Jag har börjat gett de broccoli och paprika dagligen. Så nu ska hon inte drabbas utav det igen hoppas jag. Jag har slutat att ge henne askorbinsyra och c-vitaminbrist nu eftersom hon är helt återställd. Hon äter och dricker själv i buren nu också, vilket är underbart! Jag har lite extra koll på henne ett par veckor framöver för att se till att hon äter, dricker och mår bra. Jag vill också tacka er för era tips! Det har verkligen uppskattas!

Annons:
Lillyrod
2016-11-03 19:15
#21

Härligt. Tänk på att inte ge paprika varje dag. En del marsvin kan få munsvamp av syrliga grönsaker. Vitkål är en bra och billig bas och den kryllar av c-vitamin. Sen kan man ge paprika och andra grönsaker en gång ibland. Mina har fått varsitt grönkålsblad och en bit rödbeta idag 🙂

Upp till toppen
Annons: