Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 586 ggr
klotterplank
2016-11-03 20:31

Magert marsvin

Hej! Min marsvinshane, 6 år, har på sista tiden blivit mager, och idag när jag kände är det så pass att man känner ryggrad och höften. Han är väldigt pigg och social, glad som alltid och äter som han brukar. Jag börjar fundera på om han inte kan ta upp näringen eller om det är tänderna? hans undre framtänder är ganska långa men han tuggar vanligt. Dock lossnar hans övre framtänder med jämna mellanrum, vilket de också alltid har gjort. De växer ut på någon dag och sen efter nån vecka faller de bort. Han verkar dock aldrig ha haft ont under tiden och han har alltid ätit vanligt, och jag har stödfodrat med mjuk sallad, gurka etc som är lättuggat. I vilket fall vad tror ni det är? de för hö dagligen och det älskar han, liksom kraftfoder de brukar få och morötter och knäckebröd, som dock inte är mjukt men han tuggar det och får det  i sig. Tänker ändå att lite hårda saker är bra för tänderna? De får också varje dag mjuka grönsaker som paprika, sallad, gräs när det finns. Hans burkamrat är fet som bara den så honom går det ingen nöd på, men han är bara 4 år. Jag undrar vad man kan ge som ökar honom i hull? om det inte hjälper ska jag naturligtvis till veterinären med honom.

Annons:
Tjeja
2016-11-03 20:37
#1

Sallad och gurka är ingen näringsrik stödmat det är bara vatten i det.

Din gris behöver spannmål. Spannmål kan vara svårt att fiska upp och in i munnen utan framtänder, men lyckas grisen med det så räcker det med kindtänderna för att mala dem. 

Tyvärr är det väldigt svårt att mata upp ett marsvin som har problem med tänderna. Prova om den gillar välling, men måste vara välling som inte innehåller mjölk i så fall (vilket de flesta vällingar har).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

klotterplank
2016-11-03 20:40
#2

#1 Ja jag vet att sallad och sånt inte innehåller så mycket, men det är mest för att det ska ha nåt att tugga på så inte de får ont i magen. Kan man prova med gröt eller havregryn? har dock hört att havregryn kan stoppa i deras tarm då det sväller. Men jag har provat små mängder förut och det har han gillat. Ska pröva välling också :)

Tjeja
2016-11-03 20:44
#3

Havregrynsgröt kan du prova absolut! bra förslag! Då har ju grynen redan fått svälla! Så när du gör gröt låt det koka upp ordentligt och svälla färdigt innan det kallnar och du serverar det! Du kan koka gröt av alla sorters spannmål på det viset. Gärna fullkornsspannmål då så att fibrerna kommer med. 

Hö är fortfarande det som är viktigast av allt för grisen oavsett i alla fall. Så det gäller att han lyckas få i sig hö för att må bra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

klotterplank
2016-11-03 20:45
#4

Ska pröva det redan imorgonbitti så ser vi vad de säger om det :)

Tjeja
2016-11-03 20:49
#5

Vill du sedan stödmata grisen på något vis är det bästa att hjälpa honom få tag på långsmala grönsaksbitar han kan tugga med kindtänderna genom att mata honom med skurna små stavar av näringsrika grönsaker och mata med hö.

Det är bara svårt att hjälpa och mata en gris hela dagen för att han ska få i sig allt och tillräckligt av allt han behöver.

Men försök att hjälpa honom med hö och mata in i munnen så han får tugga det i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

klotterplank
2016-11-03 20:50
#6

Tack så jättemycket för alla tips! Ska absolut pröva allt och hoppas på att det blir bättre. Annars får vi ta en tur till farbror doktor :)

Annons:
Tjeja
2016-11-03 20:52
#7

Lycka till! håller tummarna att det går vägen för er!

Håll oss gärna uppdaterade hur det går! :) 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ljungåsen
2016-11-03 21:33
#8

Hur mycket har han tappat i vikt? Och på hur kort tid? Äldre marsvin blir ofta lite benigare över rumpan, så just det är inte så konstigt. Min äldre herre får tillskott av pro fibre rabbit. Det är egentligen till för djur som har problem med magen, men det ser också till att bakteriefloran i tarmarna blir bra. Med en bra bakterieflora så tar marsvinet lättare upp näringen i maten, vilket kan hjälpa honom att gå upp i vikt. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit

Stallmima
2016-11-03 22:16
#9

Ge mer proteinrik mat och ta gärna en tur till veterinären för att kolla upp han inte är sjuk på något vis som gör han faller ur vikten

Upp till toppen
Annons: