Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1064 ggr
Hamster:P
11/6/16, 4:32 PM

Tappade Lily!

Stakars Lily! Jag skulle ta ut mitt marsvin Lily ur hennes bur. När jag völ fick upp henne så hoppade hon ur min famn. Hon ramlade med huvudet först! (Det var ca 1 m över marken) Jag kollade om hon var okej. Allt "såg" bra ut förutom att hon hade ett sår på ena läppen. Det kom lite blod, och försökte tvätta rent det så mycket som möjligt. Hon äter, dricker och beter sig som vanligt, men är ändå orolig! Snälla, hjälp! Ska jag ringa veterinären? Tror ni att hon är okej?

Annons:
Anonym783
11/6/16, 4:36 PM
#1

Tror inte du kan ringa vet på en söndag Enligt mig låter det som att Lily är ok. Så länge hon ont visar tecken på smärta.

Hakuna Matata.

Ljungåsen
11/6/16, 5:36 PM
#2

Marsvin är duktiga på att dölja smärta och kan ha rejält ont utan att det märks. Har du kollat tänderna? Om hon landade med huvudet först finns risken att hon brutit dem. Om det var mitt marsvin så hade jag tagit henne till veterinären, för kontroll.

Hamster:P
11/6/16, 5:53 PM
#3

#2 Jag har kollat tänderna! De såg bra ut. Hoppas hon inte blir värre

[rumelle]
11/6/16, 5:58 PM
#4

Jag tycker absolut att du ska ringa veterinären det första du gör i morgon bitti, om du inte har någon med helgjour i närheten som du kan ringa med en gång.

Hamster:P
11/6/16, 8:15 PM
#5

Jag ska ringa om jag har tid! Ska jag tvätta det med något speciellt?

[rumelle]
11/6/16, 8:22 PM
#6

#5 Om det är ett ytligt sår som inte längre blöder tror jag inte att du behöver vara orolig. Du kan tvätta försiktigt med koksaltlösning om det inte ser rent ut, men annars låta det vara ifred. Jag är mer bekymrad över om hon har fått några inre skador. Som sagt är marsvin experter på att dölja att de har ont. 
Ett första tecken på att allt inte är som det ska är att de slutar äta och burrar upp sig i ett hörn, och därifrån kan de snabbt bli sämre om man inte sätter in stödmatning. Så håll lite koll på att hon fortsätter äta som vanligt.

Annons:
Hamster:P
11/6/16, 8:45 PM
#7

#6 Håret är lite avskavt och så är det lite rött. Hon äter som vanligt, och när jag rörde på såret så verkde hon inte ha ont. Men man vet aldrig! Vilka inre skador kan det vara?(Kanske en ganska konstig fråga)

[rumelle]
11/7/16, 6:09 AM
#8

#7 Finns ju risk för fraktur i käken till exempel.

[AnimeV4]
11/8/16, 4:15 PM
#9

Hittade själv en av mina hanar på golvet och då var fallet 1 m. Han hade ett sår på läppen, men var annars som vanligt så jag tvättade rent och avvaktade. Han hade nog tur, så jag håller med ovanstående att du bör ta en sväng till veterinären även om det gick bra för oss.

Hamster:P
11/23/16, 9:08 PM
#10

Jag gick till veterinären för några veckor sen. De sa att allt var bra med Lily. Såret på läppen hade redan läkt/försvunnit. Jag är glad över att det inte hade hänt något allvarligt med henne. I framtiden ska jag vara mycket mer försiktig när jag ska ta ut mina små marsvin :)

[AnimeV4]
11/24/16, 1:30 AM
#11

#10 Det låter bra det! :)

[rumelle]
11/24/16, 3:23 AM
#12

#10 Skönt att höra att allt har gått bra! ❤️

Upp till toppen
Annons: