Annons:
Etikettskötsel
Läst 1052 ggr
benjerry
2016-11-08 21:15

klippa klor

mina marsvin blir bara räddare för varje gång jag ska klippa klorna, och nu senast var jag till och med tvungen att avbryta det hela för de var så extremt stressade bägge två. har inte råkat ta pulpan mer än en gång på den ene. haft marsvin förr, som aldrig blev såhär rädd, trots att jag gjorde på exakt samma sätt. någon som känner igen sig och kan dela med sig av en lösning?

Annons:
Ljungåsen
2016-11-09 07:35
#1

På vilket vis märker du att de är stressade? Sprattlar de? Jag har haft ett marsvin som det var helt hopplöst att klippa klorna på för han var inte stilla. Rädd var han inte, men han gillade inte alls att hållas fast. Vi brukade vara två: en som höll marsvinet och en som klippte klorna. Det gällde att jobba snabbt, och sen fick han gurka efteråt.

[Wijnja]
2016-11-09 12:07
#2

Morot brukar funka

VildaVega
2016-11-09 13:39
#3

Hur gör du när du klipper klorna? En del sitter gärna lutade över marsvinet och klipper (vilket jag inte rekommenderar) och andra har dem liggandes i knäet och klipper, eller så är man två och två. Tror att det skiljer sig mycket från gris till gris om hur man ska klippa klorna. Jag gör så att jag sätter mig i soffan med fötterna lutade mot soffbordet så att knäna kommer upp. Därefter tar jag en gris och lägger/ställer den upp på bakbenen och så står de bara där. Man får se till att grisen står bekvämt och inte med för rak eller för böjd rygg så att de får en bra balans. Sen kan jag klippa klorna med båda händerna och efteråt får de liten gurka.

Du får som sagt pröva dig fram och ha tålamod så kommer det nog att lösa sig. Lycka till! :)

[Wijnja]
2016-11-09 16:25
#4

Brukar ha dem i knät sen tar jag en tass åt gången klipper

[julia&marsvin]
2016-11-12 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag brukar först och främst se till att ta alla tassarna direkt efter varandra, men ser jag att marsvinen ser rädda ut så brukar jag klappa dem och säga att det inte är farligt men min typiska "prata-med-marsvinen-röst", då lugnar de sig. Jag sätter dem precis likadant som #3 gör. Då har man kontroll över dem. :) Ibland kan man behöva vända dem till vanlig position och låta dem sitta hos en medan man klappar dem, sedan får man fortsätta.

ThatCuteThingie
2016-11-12 13:06
#6

jag håller mina grisar som små bebisar när jag klipper dom jag låter dom ligga på rygg i min famn och jag tar det sakta och försiktigt så att allt är på deras villkor :)

Annons:
benjerry
2016-11-12 16:42
#7

#1 drar sig upp mot min nacke/mellan min arm och midja (beroende på hur jag håller dem) för att gömma sig. sprattlar och vrider osv - går verkligen inte hålla. men tack så jättemycket för alla olika svar, jag ska prova mig fram på lite olika sätt! gick hyfsat då jag bad mamman min om hjälp, men då jag inte kommer ha tillgång till någon marsvinsvan vore det enklast om jag kunde lära mig hålla någorlunda själv också ;)

ThatCuteThingie
2016-11-12 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

såhär håller jag när jag klipper klor i vart fall och de funkar bra för mig tar tag i tassarna med handen jag håller dom i och klipper försiktigt

Upp till toppen
Annons: