Annons:
Etikettskötsel
Läst 632 ggr
ThatCuteThingie
11/12/16, 1:52 PM

frågor ! :)

hej jag har ett par frågor :) 

1.hur ofta borde man bada/tvätta marsvin eller behövs de inte alls? 

2.hur är lättast att få bort förhårdnader på tassarna?

3.när ska man börja klippa klor på bebisarna?

4.hur vet man om ett marsvin är överviktigt?

5. vart är det enklast att sälja marsvin utan stamtavla så man vet att dom kommer till ett bra hem ?

Annons:
Fridaaaa
11/12/16, 1:54 PM
#1

1. Vid behov. 

2. Jag har filat bort och smörjt med salva

3. När man tycker det behövs, jag har börkat redan när de kommer om inte uppfödaren gjort det

4. Det brukar synas

5.  Samma som med stamtavla? :) Man får kolla hur personerna verkar mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ThatCuteThingie
11/12/16, 2:03 PM
#2

#1

 svar nr 3.  jo nu är det så att mina små bebisar inte kommer från en uppfödare direkt då jag endast köper djur som är i behov av nytt hem och ett av mina marsvin dog så var i desperat behov av en ny kompis och hittade en stakars hona som blivit misstagen för en hane så hon hade varit i en bur fyllt med hanar så hon var dräktig och ägaren tänkte döda ungarna och honan sekunden dom kom ut och kunde inte tillåta detta så köpte honan och tog hand om henne och för 2 månader sen kom 3 friska pigga glada ungar :) därför jag undrar lite :)

Amasone
11/12/16, 10:05 PM
#3

1. Behöver i princip inte badas alls. Jag har aldrig badat något av mina marsvin, men en okastrerad hanne jag hade en gång behövde jag tvätta i rumpan ibland. Men om det är smuts du inte tycker de verkar kunna putsa bort själva kan du bada dem. Tvätta aldrig huvudet bara. 3. Jag började klippa klorna på våra ungar när de var omkring 6 veckor om jag minns rätt. Om de har ljusa klor ser man pulpan, då är det ju lättare att avgöra när du behöver börja klippa än om ungarna har mörka klor. Jag började med att klippa bara pyttelite längst ut de första gångerna för att vara helt säker på att inte råka klippa i pulpan, och bara på baktassarna allra första gången, de klorna var längre. 4. Jag vet inte precis hur man ser om de är överviktiga, precis som människor är ju marsvin olika, men om det nu kan vara till någon hjälp har jag för mig att normalvikten för vuxna marsvin varierar mellan 800-1200 gram, och hannar är ofta lite större än honor.

ThatCuteThingie
11/12/16, 10:11 PM
#4

okej tack :)

Ljungåsen
11/13/16, 6:54 AM
#5

1. Det viktiga är att hålla koll på Talgkörteln. En del marsvin har väldigt riklig produktion av talg och kan behöva rengöras ofta. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71590db9cb4622440694e8-att-bada-sina-marsvin 2. Klipp ner förhårdnaden och fila sedan med nagelfil. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715f75b9cb46224406e202-tassar-och-klor 4. Känn på marsvinet. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Då är marsvinet lagom tjockt.

Upp till toppen
Annons: