Annons:
Etikettskötsel
Läst 852 ggr
dannne01
2016-11-24 17:30

Marsvinets tänder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej så jag har en liten fråga här, mitt marsvin ser ut att ha jätte konstiga tänder nästan som att dom är lite av. Vad kan det här vara och vad kan man göra åt saken. Tack på förhand

Annons:
Ljungåsen
2016-11-24 18:04
#1

Jag tycker det ser ut som om marsvinet har ett snett bett, att underkäken inte är rakt under överkäken. Det är inte alldeles ovanligt, men jag skulle ändå rekommendera att du tar marsvinet till en marsvinskunnig veterinär för kontroll. Vad man kan vara orolig för är att marsvinet har något problem med sina kindtänder, och att det är därför det tuggar snett.

dannne01
2016-11-24 18:49
#2

#1 okej tack så mycket för hjälpen. 😊

Tjeja
2016-11-24 19:12
#3

#0 Du vet väl om att marsvinständer växer hela livet och konstant slipas ner också?

Jag menar, förutom att bettet ser snett ut, så är det ju så att större flisor kan gå ur tänderna ibland och då kan det se ojämnt ut. Men det växer ut igen med tiden.

Men nu tror jag som #1 skriver att det är att hela bettet är snett som är problemet för din gris. Det behöver inte vara ett problem, så länge grisen fortfarande får i sig normalt med näring och kan tugga maten osv ordentligt ändå. Men tyvärr är det vanligare att sneda bett leder till bekymmer så gå till en marsvinskunnig veterinär och kolla upp ordentligt hur det är med din gris egentligen. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
2016-11-29 03:36
#4

Hade själv ett marsvin med sådant bett. Han blev sövd och fick dem slipade hos veterinären. Funkade bra.

Upp till toppen
Annons: