Annons:
Etiketterundersökningquiz
Läst 1565 ggr
vendelay
2016-11-27 23:50

Försäkrat marsvin?

Är dina marsvin försäkrade?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-11-27 23:52
#1

Vi fick åka in med en av våra häromveckan. Det skulle ha kostat 15-20 000 någonting. Vi betalade knappt 3 000. Det är så otroligt viktigt att ha försäkring om en inte har hur mycket pengar som helst.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ljungåsen
2016-11-28 07:32
#2

Ja, våra marsvin (och kaniner) är försäkrade. Det var vi speciellt tacksamma för i somras, när ena marsvinet fick en tumör som behövde opereras. Han fick komplikationer efter operationen, och många veterinärbesök blev det. Nu är han frisk och glad igen.

Madde_Warrior
2016-11-28 10:48
#3

Dem var inte de först men nu är dem det då min äldsta behövde opereras för en stor böld hon hade vid ryggen (gick nästan på 5000kr) då bestämde jag mig för att försäkra dem Dock så kommer jag fortfarande få stå för kostnaderna om hon får en till böld då det är vanligt att dem får det och jag försäkrade dem efter operationen

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Leso
2016-11-28 17:26
#4

Mina båda 2 pojkar är försäkrade. En av de blev sjuk i vintras och då opererades han. Det skulle kostat 10000kr, men vi betalade inte så mycket för att vi försäkrade våra marsvin. Idag är han en glad och frisk kille :) Jag håller med er att det är viktigt att försäkra marsvin och ge de den behandlingen det behövs.

Tjeja
2016-11-28 21:20
#5

eftersom jag inte har några marsvin just nu så valde jag "annat". Men annars så tycker jag att det är en jätteviktig självklarhet att ha sina djur försäkrade! I alla fall om man inte har pengar undanstoppade till just sjukvård ifall djuren behöver det.

När jag hade uppfödning med över 40 djur så försäkrade jag inte allihop. Det skulle blivit på tok för dyrt att ha alla försäkrade. Då gjorde jag istället så att jag hade ett marsvinskonto där jag satte in motsvarande summa pengar som alla försäkringarna för alla grisarna skulle ha kostat. Det var över 20 tusen från början så jag hade en ganska bra backup för när något hände med grisarna. Tänk nu på att detta var över 15 år sedan också. Det är dyrare idag än det var då.

I varje fall så hade jag alltid pengar till alla veterinärbesök som mina grisar behövde och pengar över. Framför allt hade jag pengarna där oavsett vilken gris som blev sjuk etc. Emedan försäkringar bara täcker en viss individ. (som det var då i alla fall).

Men har man bara några stycken sällskapsgrisar skulle jag absolut rekommendera att försäkra dem. Eller ha någon form av uppfödare- eller gruppförsäkring om det finns att hitta nu för tiden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-11-28 21:52
#6

Vårt första marsvin, Hugo, var inte försäkrat. Så himla korkat och allt det där, men vi var okunniga och hela köret ni vet. Han fick urinsten och vi la ner så sjukt mycket pengar att vi knappt hade (människo-)mat hemma men han var till slut tvungen att somna in efter ett par operationer. Det löste sig den gången men tänk vad mycket lättare det hade varit om han varit försäkrad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: