Annons:
Etikettallmänt
Läst 731 ggr
annanordblom
12/5/16, 10:17 PM

Förstagångsägare! Tips tack!

Hej! Om några veckor får vi våra första marsvin. Mycket fakta om skötsel etc kan jag hitta på nätet men jag skulle även vilja fråga er om några saker =). Tacksam för alla svar! C-vitamin dagligen, vad brukar ni ge? I zoobutiken sa försäljaren att jag behöver halm för bo-byggandet, hö att äta och spån i botten av buren. Har ni också det så (höet vet jag att de ska ha). Aktiveringsleksaker, förslag på sådana? När kan vi börja ta kontakt med marsvinen? Tänker att de kommer vara lite oroliga de första dagarna? Det är två ungar. Tack på förhand!

Annons:
[Wijnja]
12/6/16, 4:43 AM
#1

Dem behöver ingen halm hö är det viktigaste vitkål paprika röd gul broccoli persilja mm

Madde_Warrior
12/6/16, 8:06 AM
#2

Se till att ha minst ett gömställe var till dem Hur stor är buran du ska ha till dem?? till två stycken tror jag en 120bur skulle vara lagom Är dem ungar så kan dem behöva kraftfoder pellets från ica är inget att rekommendera jag ger min unge havregryn hon älskar det! Det är bra att låta dem vara i buren utan att ni tar upp dem det första dygnet iallafall.. Själv kunde jag inte låta dem vara i fred för dem är ju så söta 

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

idipidi
12/6/16, 8:39 AM
#3

Ett tips är att inte fråga i zoobutiken då de sällan är experter på just marsvin utan kan lite om många olika djur. Fråga hellre din uppfödare. Marsvin bäddar inte och halm är inte speciellt vanligt att ha till marsvin. Det bästa är soån (eller annat sugande underlag) och sen stora högar med hö som de kan äta från och gömma sig i. Inga höhäckar alltså! Hö är bästa sysselsättningen och marsvin leker inte med leksaker. De uppskattar tunnlar och olika krypin, även mjuka liggplatser i t.ex. fleece, men inte leksaker. Som c-vitaminkälla går det bra att ge grönsaker. Vitkål är en bra bas.

Deeva
12/6/16, 9:19 AM
#4

Träsaker att tugga på är också uppskattat. Och bra för att hålla tänderna i bra skick. Trollen hemma hos oss tuggar gärna på allt från husen och tunnlarna till tuggsaker i trä. Det kan vara pinnar eller en "leksak".

Amasone
12/6/16, 9:53 AM
#5

Som de andra skriver - hoppa över halmen och ha hö både till att äta och ligga i. Vi har kombinerade toalådor/hölådor, alltså plastbaljor med låga kanter med tidningar underst för enklare städning, spån eller annat absorberande på det och så hö. Eftersom de kissar och bajsar där behöver de nytt rent hö ofta. I resten av buren har vi handdukar och filtar som vi enkelt tvättar i maskin, men de behöver inte bytas så ofta som i lådorna. C-vitamin finns i paprika, kål, persilja. Några bitar/kvistar varje dag. Istället för leksaker gillar marsvinen att springa mellan olika gömställen och genom tunnlar. Piltunnlar från djuraffären gnager de också gärna på, och stadiga korktunnlar kan de även klättra på. Vi har ofta en plattform som extra våning i buren (plywoodskiva på fyra korta brädben). Det ger extra plats till flera krypin. Fleecepåsar är krypin som de gillar att böka runt i. Vi har bara "hus" med tre sidor eller flera ingångar så kan de snabbt springa in och ut från flera håll och springa efter varandra, det tycker de är kul. Min erfarenhet av vanliga hus är att marsvinen bara blir passiva och sitter där inne och gömmer sig, och om de bråkar om vem som ska sitta i ett visst hus är det svårt för det andra marsvinet att komma undan om det bara finns en liten öppning. Hittar du inte grejerna du vill ha i en lokal affär eller kan snickra och sy själv, finns det förstås ett enormt urval på nätet, och även här på sajten finns folk som snickrar och syr åt marsvin. Ha kul och mysigt med de små grisarna!

Upp till toppen
Annons: