Annons:
Etikettskötsel
Läst 686 ggr
elina.k
2016-12-11 14:15

Underbara marsvins julafton

Hej!

Jag har tre underbara tjejer som jag aldrig hunnit med att ge den tid dom förtjänar pga jobb. Nu vill jag ge dom den mest fantastiska jul dom någonsin varit med om och priset har ingen betydelse. Så det jag behöver tips på är:

-julklappar

-julaktiviteter

-julbord för marsvin

Om ni vet något fint ställe att ta med marsvinen till, skriv det med!

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Annons:
[rumelle]
2016-12-11 20:42
#1

Jag tycker att det allra bästa är att ge dem något i deras egen hemmiljö. Alltså inte ta med dem till något okänt ställe, eftersom hemmiljön är där de känner sig som mest trygga. De är inte som människor som uppskattar olika upplevelser och liknande.  

Angående julbord och mat så kan man ju ge någon extra godsak, men annars mår de nog bästa av deras vardagliga kost och inte alltför mycket utöver det vanliga. Marsvin kan lätt få diarré av för mycket vattniga grönsaker/frukter. Jag brukar ge mina lite äpple, apelsin eller melon när de ska få något extra, men inga större mängder. Sen finns det olika mixar med torkade blad och örter man kan köpa på zoobutiker, vilket brukar vara väldigt uppskattat. 

Bra presenter är annars nya mjuka bäddar, tunnlar eller hus. För mina marsvin är favoriten en stor fluffig kudde som de liksom sjunker ner lite i.

NesoOberon
2016-12-12 07:05
#2

Marsvin är inte (vad jag vet) som människor på det sättet att de förstår att de kommer till en "härlig och fin nt plats", och likadant med maten, jag tror inte att de förstår varför de får extra god mat eller så. Men dock tycker jag att du kan ge dem lite extra med hö, och kanske bada & klippa klor? De kanske inte tycker att det är jättehärligt men det är ändå bra för dem i längden och så blir de lite fräscha. Jag antar att du har dem i en vanlig marsvinsbur? Isåfall kanske du kan släppa ut dem på golvet, i något rum - men var beredd på att de kommer gnaga på saker, kissa och bajsa överallt. Alternativt att du bygger/köper en "lekhage" en större inhägnad (utan tak) men med väggar av typ hönsnät som sitter fast på kompostgaller, men då måste den "lekhagen" vara större än buren/burarna för att det ska ge ngt nöje för dem att springa runt i. Sen rekommenderar jag även att du köper nya leksaker osv till dem, mina marsvin poppar alltid jättemkt när de får en ny leksak men sedan så använder de den knappt ;) Lite långt inlägg men det var mina tips iaf. Hoppas ni alla får en God Jul! :)

Den vilda djungelkvinnan
2016-12-12 11:27
#3

Den bästa julklappen för alla marsvin är en större bur! =)

Upp till toppen
Annons: