Annons:
Etikettlekar
Läst 1516 ggr
Marsvin_älskare
12/24/16, 1:49 PM

Marsvinstrix

Marsvin gillar att leka och hålla på att gräva sig ner i halmen och sånvidare. Så jag kom på att om jag bara har godis så kan man lära marsvin massor med olika trix. Marsvin är inte korkade och dumma, de är en väldigt intelligent art. Här tänkte jag skriva vissa teix jag lärt mina marsvin och hur jag gjorde det. STÅ PÅ BAKBENEN Detta är ett väldigt roligt trix. Det är också enkelt att träna eftersom marsvin ibland också står på bakbenen när de ska nå de bästa höstråen i hönätet. Man börjar med att ha en bit godis, t.ex morot eller något annat gott och så har man den precis vid nosen. Då vill marsvinet såklart ha det och då börjar man föra godisbten sakta uppåt. Marsvinet kommer då följa efter godisbiten. Man fortsätter uppåt ända tills marsvinet står på bakbenen. Då säger man kommandot stå/upp och sedan ger man godisbiten och beröm. Man gör då dettan1-5 gånger om dagen och tillslut förknippar marsvinet det kommandot (stå/upp) med godis. Då gör den det varje gång man säger det. SNURRA RUNT Snurra runt är nog det enklaste kommandot. Man tar bara en godisbit och tar den framför nosen på marsvinet. Sedan för man godisbiten sakta runt och marsvinet följer efter. När man håller på så ska man såklart då säga snurra runt. Man gör detta någon gång om dagen och tillslut så förknippar marsvinet snurra runt med godis. Man måste alltid belöna marsvinet med den godisbiten man kört med. När marsvinet då börjat förknippa snurra runte med godis så gör den tricket utan att ha godisbiten framför nosen. Men man måste fortfarande belöna den. INKALLNING Nu har vi kommit till det tredje och det sista tricket. Denna är nog den svåraste av dem alla. Man börjar med att ha en godisbit i handen. Man sitter framför marsvinet. I början är det bra att ha ett kort avstånd emellan. Sedan kallar man på marsvinet. Den känner då såklart lukten av godis och kommer till en. Då ska den såklart få godisbiten och mycket beröm. Detta gör man typ en till två gånger om dagen. Sedan kan man bara börja länga avståndet emellan dig och ditt marsvin. Detta var då alla trix för idag. Ps. Mina marsvin heter Kolan och Puff. Vad heter era marsvin?

Annons:
elsabergs
1/3/17, 11:44 AM
#1

Mina heter Bilbo och Bombus ( mitt förra marsvin kunde göra de trixen)

NesoOberon
1/6/17, 11:22 PM
#2

Åh vad bra beskrivning! Tack! :D Mina marsvin heter Neso (hane) Oberon (hona) Altair (hane) & Pollux (hane). :DD

beasmarsvin
2/27/17, 10:02 PM
#3

Mina  marsvin heter:
Domino
Piggelin
Leo
Niemi
Gizmo
Bob
Leya
Malaika
Otto
Peggie♥

marsisen
2/27/17, 10:18 PM
#4

Åh så kul med flera marsvins trixare :D skulle vara kul med video inspelning om det går att visa? Själv har jag lärt min lilla tjej (förutom det som står); vacker tass, skaka (hon skakar på en leksak när man säger skaka), "High five" och handen (hon går upp på handen. -ja, dom är mycket intelligenta! Mina två tejor heter förresten Polly & Chestii :)

animal power <3

Upp till toppen
Annons: