Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1983 ggr
queenlinnea
12/29/16, 10:34 PM

Täppt i nosen

Hej! Min marsvinshane på 2 1/2 år låter täppt nosen. Jag bytte till en ny bur igår och var tvungen att ha i spån (vanligtvis har jag filt som underlag) pga olika oväsentliga skäl. I alla fall, jag har nu bytt tillbaka till filt efter knappt ett dygn med spån. Jag hörde både honom och burkompisen gå å nysa, fnysa och hosta hela natten. Burkompisen nyser inte längre efter bytet men Alwin låter fortfarande väldigt täppt, jag har torkat försiktigt med ljummet vatten på en bomullspad vid ögonen men han är inte rinnig varken där eller vid nosen. Kan det vara spånet som irriterade honom? Kommer det försvinna, ska jag vänta? Ska jag ringa vet? Vill verkligen inte att han ska gå runt så, det måste vara jättejobbigt… Tack på förhand /Linnéa

Annons:
Mirinda
12/29/16, 10:54 PM
#1

Hur mår Alwin för övrigt? Äter han och beter sig som vanligt?

Om du oroar dig kan du ju börja med att ringa till veterinärkliniken och fråga om de tycker att du ska komma dit med honom.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

queenlinnea
12/29/16, 11:19 PM
#2

#1 Han verkar mår bra, han äter hö, grönsaker och dricker vatten. Jag tror jag gör så och ringer imorgon, känns bäst så.

queenlinnea
12/30/16, 1:11 PM
#3

Fick en tid till vet på måndag, det finns inget jag kan göra för att underlätta för honom tills dess?

queenlinnea
12/30/16, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såg att han är lite kletig vid nosen?

Ljungåsen
12/30/16, 2:54 PM
#5

Det är klokt att hålla noga koll på honom. Jag skulle väga honom en gång om dagen för att vara säker på att han äter som han ska. Om han är kletig i nosen så kan man misstänka en luftvägsinfektion, och den måste behandlas med antibiotika för att läka ut. Börjar han låta rosslande när han andas så behöver han in akut till veterinären. Det kan gå ruskigt fort. http://www.guinealynx.info/uri.html

queenlinnea
12/30/16, 3:30 PM
#6

#5 Vägde honom nu, han är nere på 1199g. Den 27/12 vägde han 1261g, sen dess 1238, 1220 och idag 1199… Usch, börjar bli riktigt orolig nu. Han har ätit paprika, persilja, gurka och morot idag. Han äter några bitar men inte mer. Nu äter han hö, men han ligger ned. Tror inte heller att han har druckit idag vad jag har hört/sett.

Annons:
Ljungåsen
12/30/16, 4:24 PM
#7

#6 Det är bara du som kan avgöra om det går att vänta till måndag med veterinärbesöket. Hur låter han när han andas? Om du tvättar rent i nosen, kommer kletet tillbaka?

queenlinnea
12/30/16, 8:54 PM
#8

Fick en akuttid till vet nu ikväll, visade sig vara lunginflammation. Man ska alltid lita på magkänslan, han får metacam och baytril nu i några dagar.

Ljungåsen
12/30/16, 9:46 PM
#9

Vad bra att du kom iväg till veterinären! En del marsvin kan bli påverkade av Baytril, och tappa aptiten. Håll noga koll på vikten och var beredd att börja stödmata om det behövs. Critical Care är bra. Det kan också vara klokt att ge någon form av probiotika, då det finns risk för att antibiotikan påverkar de goda tarmbakterierna. Jag har gett pro fibre rabbit som tillskott när vi gett antibiotika.

Mirinda
12/31/16, 12:02 AM
#10

Vad skönt att du fick en veterinärtid snabbt och kunde börja ge antibiotika!

Köp Critical Care (finns hos veterinären) och ge honom några ggr per dag, så att han inte tappar mer i vikt. När marsvin är sjuka påverkas aptiten och de får då inte i sig tillräckligt med hö på egen hand.  

Det kan vara lite pilligt att få i marsvinet Critical Care, men bara man tar det lugnt och har tålamod brukar det gå bra. Om du har svårt att få kläm på hur man gör när man stödmatar, så kan du be någon på veterinärkliniken att visa dig.

Om du tror att han får för lite vätska i sig, så ge honom gurkskivor då och då. Gurka består nästan bara av vatten. Är du osäker på om han får tillräckligt med C-vitamin, så strö några korn askorbinsyra (är rent C-vitamin) på gurkskivan.

Jag och våra marsvin Dumle och Gozo håller tummar och tassar för att Alwin kryar på sig snart. (Gozo har nyligen opererats och får Critical Care under återhämtningen.)

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
12/31/16, 7:09 AM
#11

Ett marsvin som stödmatas med Critical Care får i sig både vätska och c-vitamin genom själva stödmatningen. Annars är gurka med askorbinsyra ett bra sätt, även om det kan vara klokt att inte överdriva mängden gurka. En del marsvin blir gasiga i magen av för mycket gurka, och då får man ett problem till. Även jag håller tummarna för Alwin.

queenlinnea
12/31/16, 9:39 AM
#12

#10 #11 Tack för erat stöd, guld värt! Jag har Critical Care hemma och ska ge honom det, han dricker fortfarande inte så jag har gett små gurkskivor och på någon la jag lite askorbinsyra. Jag läste om att baytril kunde förstöra magen, någon gav proviva, tror ni det funkar? Hade tänkt beställa hem pro fibre rabbit men tänker att det kan ta ett tag innan den levereras…

Ljungåsen
12/31/16, 10:20 AM
#13

#12 Ja, proviva kan fungera, men i små mängder. Den innehåller mycket socker som kan ställa till det för magen. Det viktiga är att hålla koll på hur marsvinet reagerar på antibiotikan. Många klarar antibiotika bra, men det finns sådana som inte gör det. Just Baytril kan vara tufft mot magen, men är den bästa antibiotikan för luftvägsinfektion / lunginflammation. http://www.guinealynx.info/antibiotic_advice.html

Annons:
queenlinnea
12/31/16, 10:49 AM
#14

#13 okej! Ett problem jag stött på är att jag fick baytril i tablettform och han vägrar äta det, har försökt gömma den i paprika och gurka men han vägrar…

Ljungåsen
12/31/16, 11:15 AM
#15

#14 De smakar förmodligen rätt illa. Jag skulle krossa tabletten i en mortel, blanda den med vatten och dra upp blandningen i en 1ml-spruta. Sedan ge honom direkt i munnen. Stoppa in sprutan snett bakom framtänderna och sikta på kinden på motsatt sida. Tryck ut medicinen långsamt. En del marsvin protesterar våldsamt, och de får man svepa in i en handduk för att hindra dem från att sprattla.

queenlinnea
12/31/16, 11:39 AM
#16

#15 Åh så bra! Var osäker på om man kunde göra så. Tack för instruktionen! :)

queenlinnea
12/31/16, 12:02 PM
#17

Kom på en sak! Kommer Alwin att smitta Lennox? Bör jag dela av buren?

Ljungåsen
12/31/16, 12:17 PM
#18

Det är ju en bakterieinfektion, så visst är den smittsam. Eftersom det sitter i lungorna är det en luftburen infektion, som smittar genom nysningar. Att bara dela av buren minskar inte smittan. Sen är smittorisken inte speciellt hög. Om det var mina marsvin så skulle jag inte dela dem, så länge som den friska är snäll mot den sjuka. Eftersom de är pojkar så kan det bli jobbigt att sätta ihop dem igen sen, så går det att undvika är det bra. Ibland blir det friska marsvinet elakt mot det sjuka, och då skulle jag dela på dem.

queenlinnea
12/31/16, 1:25 PM
#19

#18 Okej, då är jag med. Lennox är jättesnäll mot Alwin och låter honom vara ifred, dom har en ny stor bur på 75x155 så Lennox har mycket yta att vara på medan Alwin helst ligger i höhögen. Har heller inte sett Alwin göra några utfall mot Lennox.

[Wijnja]
12/31/16, 1:54 PM
#20

Min hane fick lunginflammation fick bactrim nu är han frisk

Annons:
Mirinda
12/31/16, 6:04 PM
#21

#11 Du är väldigt kunnig om marsvin och delar generöst med dig till nyfikna och oroliga medlemmar. Det ska du ha ett stort tack för. Du ger mkt kloka råd till Alwins matte och många andra. På en liten detalj har du dock fel: Critical Care från Oxbow innehåller inte C-vitamin. (har just lusläst innehållsförteckningen på påsen. Däremot finns det A- och D-vitamin i det. Så askorbinsyra är det säkraste sättet. 

#19 Man kan ge Askorbinsyra på en liten bit äpple eller banan också (helst inte varje dag för de frukterna innehåller mycket socker). Marsvin blir inte sjuka av någon enstaka dag med för lite C-vitamin. Enligt veterinären på Roslagstulls vet. klin. tar det minst två veckor utan C-vitamin innan de blir sjuka. Men det finns ju ingen anledning att ta risker när det är så lätt att ge lite askorbinsyra varje dag.

Kämpa på med medicin och stödmatning och klappa lille Alwin från mig!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
12/31/16, 6:37 PM
#22

#21 Knepigt, jag läste på min påse Critical Care, och den anger 10000 mg/kg vitamin c, precis som det står här. http://www.oxbowanimalhealth.com/vets/products/critical_care

Mirinda
12/31/16, 7:38 PM
#23

#22 Förlåt, du har helt rätt! Jag lusläste visst inte så noggrant som jag trodde.😊 Texten på påsen är mikroskopiskt liten, så jag missade C-vitamin i den långa listan., vilket jag upptäckte tack vare dig. Det konstiga är att när jag frågade hos veterinären så sade de att Critical Care inte innehåller C-vitamin, vilket bidrog till att jag trodde att det är så det förhåller sig.

Tack för att du håller ordning på mig!😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
12/31/16, 8:52 PM
#24

#23 Så bra att vi fick rett ut det där. Ett tag funderade jag på om oxbow ändrat receptet på Critical Care och tagit bort c-vitaminet. Skönt att det inte var så, för det vore riktigt dumt med Stödmatningsmat för marsvin utan c-vitamin. Det var konstigt att du fick höra att det inte fanns c-vitamin i av veterinären. Vad jag har lärt mig är att även om man går till en marsvinskunnig veterinär så är det alltid klokt att dubbelkolla själv. Som tur är finns guinealynx, med information om det mesta man behöver veta om sjuka marsvin. http://www.guinealynx.info/index.html

queenlinnea
1/1/17, 7:09 PM
#25

Hur mycket CC ska han få i sig för att det ska hjälpa? Det är jättesvårt att stödmata honom. Har provat att linda in honom och det funkade vid medicineringen men han blir hal som en ål när jag ska försöka ge honom CC. Han äter endast lite hö på egen hand, ibland lite havregryn/kornkross. Någon gurkbit/morot/sallad då han inte vill ha paprika/persilja, han är nere på 1147g idag…

Ljungåsen
1/1/17, 8:15 PM
#26

#25 Om han inte äter alls själv så behöver han 3 msk pulver (blandat i dubbla mängden vatten) per kilo kroppsvikt. Eftersom han väger mer än ett kilo, men äter lite i alla fall så gissar jag att han nog behöver runt de där tre matskedarna. Det är inte bra att han fortsätter tappa i vikt. Ibland kan det krävas milt våld för att lyckas. Svep in i handduk och håll honom i knät klämd mellan din mage och arm. Hans rumpa ska vara vid ditt armveck, så han inte kan backa. Ta ett stadigt grepp över nacken och stoppa in sprutan snett i munnen på honom. Tryck ut maten långsamt så länge som han tuggar. Ett marsvin som tuggar sväljer också. Har du en spruta med avkapad spets? Se bilder här. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html

queenlinnea
1/1/17, 8:50 PM
#27

#26 Ja han äter ju lite själv men absolut inte tillräckligt. Försökte med den tekniken och det gick bättre och han fick i sig en del, hittade inte rätt sorts spruta först att kapa av, så ska prova den om en stund igen med "rätt" avkapad spruta. Uppskattar verkligen alla tips och råd! Tack!

Annons:
Ljungåsen
1/1/17, 9:00 PM
#28

#27 Så bra att det gick bättre! Oftast går det lättare och lättare, när både en själv och marsvinet har fattat hur det fungerar.

queenlinnea
1/2/17, 12:54 PM
#29

Skam den som ger sig! Vi är inte vänner Alwin och jag men nog går det bättre nu när vi fattat tekniken och har "rätt" spruta. Han äter mer på egenhand nu också och har "ökat" 10 gram i vikt, vilket är bättre än ingenting! Jag fortsätter med CCn ändå :) Undrar hur lång tid det tar för antibiotikan att kicka in? Det är ju fjärde dagen nu. Ska till vet idag med Lennox också för att dubbelkolla, tycker att det visslar lite i nosen på honom. Håller tummarna att det inte är något!

Ljungåsen
1/2/17, 1:22 PM
#30

Vad bra att vikten stabiliserats! Du borde se en förbättring i allmäntillståndet nu. Vanligtvis tar det 2-3 dygn för antibiotikan att börja göra nytta. Sen kan själva antibiotikan påverka aptiten så den riktigt stora förbättringen ser man då inte förrän kuren är slut. Hur länge ska han äta Baytril? Håller tummarna för att det går bra, för båda dina pojkar.

queenlinnea
1/2/17, 1:43 PM
#31

#30 Han känns piggare bitvis, han ska äta baytrilen i 10 dagar.

queenlinnea
1/2/17, 4:21 PM
#32

Lennox är frisk, känns som ett litet ljus i tunneln :) Alwin ska tillbaka till vår "vanliga" veterinär nästa måndag för att kolla läget när han är färdig med sin 10-dagarskur, det känns bra då "vår veterinär" är betydligt mer kunnig än den vi var hos i fredags :)

Ljungåsen
1/2/17, 4:36 PM
#33

#32 Fler goda nyheter, jätteroligt att Lennox är frisk, och att Alwin håller på att krya på sig. Förhoppningsvis kommer vanliga veterinären kunna konstatera att lunginflammationen läkt ut när ni åker dit på måndag. En tiodagars kur är ofta tillräckligt. Jag fortsätter att hålla tummarna.

queenlinnea
1/3/17, 10:27 AM
#34

Idag vaknade jag och såg att Alwins vänsteröga ser irriterat ut. Jag har sköljt med ögondroppar, borde jag ta honom till vet eller ska jag fortsätta skölja och vänta tills måndag 9/1 när vi har en tid bokad? I övrigt så äter han mer och är mer "aktiv".

Annons:
elsabergs
1/3/17, 10:38 AM
#35

#34 Jag tror inte du behöver ta honom till vet om det inte blir värre, om du blir orolig kan du ringa till vet och fråga om det är nödvändigt att komma in tidigare än måndag. Han kanske fått ett höstrå i ögat?

queenlinnea
1/3/17, 11:04 AM
#36

#35 Jag håller koll på honom då. Torkar försiktigt med en bomullspad och sköljer med ögondropparna/koksaltlösning. Har kollat i ögat och kan inte se att han har fått in något.

Ljungåsen
1/3/17, 11:17 AM
#37

#34 Hur irriterat är ögat? Ögonskador kan även de snabbt förvärras, så det bästa du kan göra är att skölja rent ordentligt (ifall han fått något skräp i ögat), och sedan använda Zilkeye ögondroppar. https://www.apoteket.se/produkt/zilkeye-15-x-04-ml-236004/ Om det blir sämre behöver han komma till veterinären innan måndag. Bra att han för övrigt verkar må bättre. Du kan läsa mer om ögon och ögonskador här : http://www.guinealynx.info/eyes.html

queenlinnea
1/3/17, 11:39 AM
#38

#37 Ska köpa Zillkeye nu direkt.

queenlinnea
1/3/17, 11:50 AM
#39

Fick veta att Zilkeye tydligen är återkallade och säljs inte mer…

queenlinnea
1/3/17, 12:59 PM
#40

Jag pratade med personalen på apoteket och hon sökte och fick upp en veterinär som pratade om Oxyal ögondroppr som också ska innehålla hyaluronsyra. Vad tror ni?

queenlinnea
1/3/17, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Här kommer en bild på ögat också. Förlåt för alla mina inlägg på rad.

Annons:
elsabergs
1/3/17, 1:52 PM
#42

Stackarn det bästa du kan göra är nog att hålla koll och tvätta rent och eventuellt ögondroppar, prata med vet

Ljungåsen
1/3/17, 2:01 PM
#43

Stackars Alwin. Jag skulle föreslå att du ringer och pratar med veterinären, och om du har möjlighet mejlar bilden till dem. Just ögon är känsliga, och det där ser inte bra ut. Hade ingen aning om att zilkeye inte såldes mer.

queenlinnea
1/3/17, 2:23 PM
#44

#42 #43 Jag vet inte vad vi har gjort för att förtjäna alla besök hos veterinären den senaste tiden, försöker verkligen att inte bryta ihop. Tycker bara så synd om honom också nu när han äntligen började pigga på sig. Jag har ringt veterinären igen och han ska ringa upp mig snart, för nu är det andra ögat på väg att  bli lika rött, svullet och irriterat.

Ljungåsen
1/3/17, 2:31 PM
#45

Googlade runt lite, och det verkar som att det som rekommenderas som ersättning till zilkeye för djur heter comfort shield. http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/istaller-for-zilkeye/ https://vetzoo.se/radgivning/zilkeye-ogondroppar/zilk-eye-25590 Till skillnad mot oxyal, så innehåller comfort shield inga konserveringsmedel. Jag tycker väldigt synd om Alwin. Det som är bra är att han redan äter antibiotika, för det minskar risken för att det sprider sig jättefort,

Ljungåsen
1/3/17, 2:35 PM
#46

#44 Om det är båda ögonen så skulle jag nog tro att det är en reaktion på luftvägsinfektionen snarare än en skada. Se en bra bit ner på den här sidan. http://www.guinealynx.info/eyes.html Vilken dosering av Baytril fick han?

queenlinnea
1/3/17, 2:52 PM
#47

#46 Han får en tablett (15mg) om dagen i tio dagar. Idag är det dag 5.

Ljungåsen
1/3/17, 3:03 PM
#48

#47 Det verkar rätt. Normaldosen ligger på 2,5-10 mg/kg var tolfte timme, så han har fått en dos ungefär mitt i skalan.

Annons:
queenlinnea
1/3/17, 6:30 PM
#49

Nu har jag pratat med vår veterinär och han skrev ut Isathalmic 1% ögonsalva som Alwin ska få en droppe i varje öga, två gånger om dagen. Han har fått en dos nu precis och jag hoppas att detta hjälper :) Har dessutom fått hem Pro Fibre Rabbit som jag har lagt lite av i matskålen i förebyggande syfte. Jag tycker ändå att hans avföring ser bra och vanlig ut. Han fortsätter att hålla vikten och äter allt mer så hoppas att han blir frisk snart!

Ljungåsen
1/3/17, 6:45 PM
#50

#49 Så bra. Isathalmic innehåller fusidinsyra, som är en antibiotika. Den borde fixa ögonproblemet. Jag hoppas att Alwin tycker om pro fibre, och att hans mage fortsätter att tolerera antibiotikan så bra som det gått hittills. Jag tycker du gör ett jättebra jobb med honom.

elsabergs
1/3/17, 6:49 PM
#51

Håller tummarna för er!

Cola&Bacardi
1/4/17, 1:25 PM
#52

Håller också tummarna för er här hemma!

Mvh Linnea 

queenlinnea
1/5/17, 11:10 AM
#53

#50 #51 #52 Tack så jättemycket! En liten uppdatering såhär långt, äntligen känner jag att jag har "fått tillbaka" min lilla gris! Han är mer aktiv i buren, han är ute och äter hö och mat samt att han lägger märke till mig när jag kommer fram till buren och höjer nosen och vill ha grönsaker. Han ökar i vikt, han kan sitta och äta hur länge som helst, nästan som att han "äter igen" det han har missat. Det röda i ögonen har börjat lägga sig, likaså svullnaden vid ögonlocken. Det känns väldigt positivt nu och jag är så lättad! :)

Ljungåsen
1/5/17, 1:21 PM
#54

#53 Tack så mycket för uppdateringen! Vad glad jag blir över att höra att han håller på att friskna till! Du har verkligen hanterat alltihop fantastiskt bra, och Alwin kan vara lycklig över att ha ett sånt bra ställe att bo på. Jag vet precis hur ångestframkallande det är när ens gullegris är sjuk.

queenlinnea
1/7/17, 12:59 PM
#55

#54 Åh, tack! :) Nu har han börjat tappa vikt igen… Jag förstår inte riktigt, han är nere på 1135g nu. Han äter ju betydligt mer nu av både hö och torrfoder men ändå händer inget. Dessutom dricker han fortarande inte alls, jag har fått PETA i honom vatten lite då och då men då upplever jag också det som att han inte vill svälja. Jag antar att jag får börja ge honom mer CC igen.

Annons:
Ljungåsen
1/7/17, 1:11 PM
#56

#55 Ja, ge honom så mycket Critical Care han behöver för att hålla vikten. Det är förmodligen antibiotikan som gör att han inte äter tillräckligt själv. Det är väldigt vanligt.

queenlinnea
1/8/17, 10:42 PM
#57

#56 Jag har matat på med CC men idag på eftermiddagen hände det som inte hänt på över 10 dagar, han började dricka vatten själv! På morgonen vägde han 1113g och nu ikväll vägde han 1143g! Åkte iväg några timmar nu på eftermiddagen/kvällen och kunde se honom dricka länge och flera gånger då jag har en kamera över buren kopplad till mobilen. Tänker att viktuppgången ändå har lite att göra med vätskan som han fått i sig idag?

Ljungåsen
1/9/17, 6:45 AM
#58

#57 Bra att han dricker själv igen! Just en viktskillnad mellan morgon och kväll mäter mest hur mycket vätska och mat som marsvinet fått i sig. För att man ska kunna se om det är en riktig viktökning behöver man väga vid samma tidpunkt varje dag. Är det idag som är sista dagen med Baytril? Då borde aptiten återvända på riktigt nu snart. Sen tar det förstås lite tid för honom att gå upp igen.

queenlinnea
1/9/17, 12:26 PM
#59

#58 Yes, jag förstår! Jag var mest nyfiken på om det faktum att han ej har druckit själv var en del av viktnedgången så när jag såg att han äntligen började dricka blev jag så glad och ville väga honom på kvällen. Igår var sista dagen med baytril, vi ska tillbaka till veterinären idag, nu efter lunch. Vägde honom imorse och då låg han på 1149g och det är som jag tror att du nämnde, att man ser den stora förändringen först när antibiotikakuren är över. Aptiten börjar komma tillbaka, han äter alla olika grönsaker som han åt innan han blev sjuk, börjat dricka själv och så vidare. Dock känns det som att lunginflammationen (och antibiotikan) tog väldigt hårt på hans lilla kropp, att det kommer ta ett tag för honom att komma tillbaka ordentligt efter något som detta.

Ljungåsen
1/9/17, 1:16 PM
#60

#59 Ofta får de i sig rätt mycket vätska genom både stödmatning och grönsaker, så jag tror inte att drickande eller inte egentligen påverkar vikten så mycket. Om han brukar dricka en del i vanliga fall så är det nog snarare så att han har börjat nu igen för att han mår bättre. Och mår han bättre så äter han mer. Det är normalt att det tar ett tag för honom att komma upp i normalvikt igen. För min pojk tog det ett par månader innan han var uppe i matchvikt. Han tappade cirka 300 g under sin sjukdomsperiod.

queenlinnea
1/9/17, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#60 Jaha, okej! Det låter logiskt, han brukar vara duktig på att dricka när han är frisk. Veterinären sa att Alwin definitivt är på väg att bli frisk men han vill att jag ger baytril i 5 dagar till för att vara på den säkra sidan. Han rosslar inte längre eller låter täppt. Med tanke på att hans mage ändå tagit antibiotikan bra så känns det okej *peppar peppar*. Jag vill ju att han verkligen ska bli frisk! :) Ska fortsätta med CC, tänker att han kanske tappar aptiten lite igen nu när han får några dagar till med baytrilen? Här kommer en hälsning från en trött Alwin efter bilturen och veterninärbesöket :)

Ljungåsen
1/9/17, 4:13 PM
#62

Heja Alwin! Om veterinären tycker att han behöver mer Baytril så är det förmodligen så. Luftvägsinfektioner kan vara besvärliga att bli av med, så det är klokast att medicinera till dess att han är riktigt frisk. Han har verkligen klarat antibiotikan jättebra, vilket är fantastiskt. Det är klokt av dig att vara beredd på att det kan behövas mer stödmatning. Underbart söt är han också.

Annons:
musse_lusse
1/10/17, 2:12 PM
#63

Undrar bara hur det låter när de är förkylda 😐

Har inte haft mina så länge men ibland så liksom fnyser de lite 😓 Bör jag vara orolig?? :/

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Upp till toppen
Annons: